וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריכזנו את השיטות שיהפכו את הלידה שלכן לקלה יותר

סתיו קורן, בשיתוף zap doctors

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 11:16

איך הופכים את הלידה לנעימה יותר? זיוה אשל, רפלקסולוגית ומעסה רפואית, המלווה נשים רבות במסע ההריון, מסבירה בהרחבה

זיוה אשל. אלבום פרטי,
הריוניות, חייכו! יש תקווה/אלבום פרטי

אם תאריך הלידה המשוער שלך מתקרב, כנראה שאת מדמיינת לידה קלילה, שלא לומר הרמונית - כזאת שכולנו חולמות עליה... במהלכה התינוק המתוק, זה שאת כבר קשורה אליו בעבותות ברזל, יוצא מגופך בתהליך טבעי, מהיר המלווה במינימום כאב. אך במציאות, לצערנו זה לא תמיד כך. נשים רבות חוות לידה קשה ומאתגרת. גם אני, הכותבת, חלק מהסטטיסטיקה, עברתי לידה ארוכה, כואבת ובעיקר מתישה. לכן, יצאתי לברר עם זיוה אשל, רפלקסולוגית ומעסה רפואית, המלווה נשים רבות במסע ההריון, האם יש דרך להפוך את תהליך הלידה לחיובי, ואפילו נעים. לונג סטורי שורט: הריוניות, חייכו! יש תקווה.

השאלה הראשונה שזיווה שאלה אותי בנעימות האופיינית לה, במהלך שיחתנו היא האם עברתי "הכנה ללידה". ואיך שהיא אמרה "הכנה ללידה", נזכרתי בקורס שעשיתי בקופה, בו לימדו אותנו בעיקר חומר תיאורטי על גוף האישה, על תהליך הלידה, וגם קצת תרגול נשימות. לא אשקר, כשהיא שאלה אותי את השאלה, מה שעבר לי בראש זה שההכנה הזו ממש לא תרמה לי, ואפילו קצת העיקה עלי - וממש כמו בכל שיעור ששעמם אותי בתיכון ובאוניברסיטה - החומר נכנס מאוזן אחת ויצא מהאוזן השנייה, נשכח וממש לא הגיע איתי לחדר הלידה. אך כנראה שזיווה קראה את מחשבותיי, כי מיד אחרי שעניתי בחיוב, היא הוסיפה שהיא לא מתכוונת להכנה ללידה שמציעים בקופה.

חדר לידה. ShutterStock
"שני הגורמים הבולטים שעשויים להפוך לידה לחוויה קשה וארוכה יותר הם פחד ושליטה"/ShutterStock

עכשיו סיקרנת, השבתי בפליאה. יש דרך אפקטיבית להכין את עצמנו ללידה, בתהליך שיעזור לנו ללדת בצורה קלה, עם כאב מינימלי?

"תתפלאי, אבל כן". אמרה זיוה, "אני מציעה תהליך הוליסטי להכנה ללידה- הכולל הכנה פיזית ורגשית כאחד. במהלך התהליך אני מלווה את היולדת שלי, ומסייעת לה להתכונן ללידה, אבל באמת להתכונן".

איך עושים את זה?

"שני הגורמים הבולטים שעשויים להפוך לידה לחוויה קשה וארוכה יותר הם פחד, ושליטה. ככל שהפחד לא מנהל אותנו, ואנחנו לומדות לשחרר שליטה, כך הסבירות שהלידה תהיה קלה גבוה יותר. אני עוזרת לנשים לבטוח בעצמן ובגופן, ככל שהן סומכות על הגוף שלהן, כך הן יגיעו בטוחות ושלוות יותר ללידה.

גם שחרור שליטה, זה משהו שחייב לעבוד עליו לפני הלידה- מה שאומר, שחשוב לשחרר את השליטה לה אנחנו רגילות בשגרת חיינו. אנו כנשים, צריכות לתזז בין כל-כך הרבה משימות, ילדים, עבודה, וכל הזמן לשמור על שליטה וארגון כי חשוב לנו לתקתק הכל ולעמוד במשימות שהצבנו לעצמנו, ואם כבר גם כמה שיותר מהר. ופתאום, בחדר לידה אנחנו לא שולטות בכלום, הגוף עושה הכל לבד, והשליטה חומקת מידנו".

פנו לזיוה אשל באתר ZAP דוקטורס

הכתבה באדיבות ZAP דוקטורס

זיוה אשל. אלבום פרטי,
"רק עם הכנה ותרגול בבית אפשר לצמצם את הפחד ולשחרר את השליטה עד כמה שניתן"/אלבום פרטי

אז איך משחררים את הפחד והשליטה?

"זה לא שלוחצים על כפתור והכל משתנה - צריך להתכונן לקראת הדבר הזה. רק עם הכנה ותרגול בבית אפשר לצמצם את הפחד ולשחרר את השליטה עד כמה שניתן".

איך את מסייעת ליולדות שלך להתכונן ללידה?

זיוה רואה חשיבות עליונה בהתחברות לגוף, לאינסטינקט הלידה הטבעי שקיים בנו. הליווי של זיוה משלב טיפולי עיסוי ורפלקסולוגיה, לצד כלים מנטליים להתמודדות עם חווית הלידה- למשל: טכניקות נשימה, דמיון מודרך והתבוננות פנימית. "חשוב לא לוותר על תהליך הכנה אמיתית ללידה - הטיפול שלי מסייע בהורדת הלחץ והמתח, הוא מרגיע ומחדיר חמצן. הרבה פעמים לידות מסתיימות בקיסרי חירום כי התינוק נכנס למצוקה נשימתית, ממגוון סיבות - היולדת כבר עייפה, היא לא אכלה מספיק והיא פשוט מותשת, לכן חייבים לסיים את הלידה מהר, אז או שמסיימים בלידת וואקום, או שחלילה בניתוח קיסרי חירום. אין מאה אחוז בשום דבר, אבל אני כן יכולה ללמד נשים להקטין את הסיכון לכך".

האם גם המלווה צריך לקחת חלק בהכנה ללידה?

"בוודאי, אני מלמדת את המלווה תנועות עיסוי שמרגישות את הכאב, ומורידות את המתח והלחץ. בתהליך אני מלמדת את המלווה כיצד הוא יכול לעזור ליולדת במהלך הלידה - והוא חד משמעית יכול. יש נקודות בגוף שמזרזות את הצירים, ומשחררות אנדורפינים - שהם משככי כאבים טבעיים שיש בגופנו. יש עיסוי מאוד עדין שיכול לעורר אותם, זה מרגיע את היולדת ועוזר למוח לשחרר אנדורפינים כך יהיה לה פחות כואב, והיא תוכל להתמודד עם הצירים האלה. בנוסף, חשוב שהאישה תהיה בזמן הלידה בסביבה אוהבת, מכילה, בה היא מרגישה עטופה - והעיסויים שאני מלמדת את המלווה, מסייעים ליולדת לחוש כך".

האם צריך לתרגל את הכלים שאת מעניקה גם בבית?

"מאוד חשוב לתרגל. הרבה פעמים נשים בוחרות להיעזר בדולה, אך הן פוגשות אותה רק בחדר הלידה וזה בעייתי, כי ללא תרגול בבית קשה ליישם באמת בחדר הלידה. ברגע שמתרגלים הגוף זוכר ואז ברגע האמת היולדת תדע כיצד להתמודד עם הסיטואציות המורכבות בחדר הלידה. זה ממש כמו ספורט, עם תרגול יש תוצאות. בעיני לקחת דולה בלי לתרגל בבית, זו השקעה מבוזבזת של זמן וכסף".

באיזה שלב בהריון כדאי להתחיל תהליך של הכנה ללידה?

"אני ממליצה להתחיל בטיפולי הכנה ללידה כבר בחודש השמיני להריון. "נשים שמגיעות אלי בעקביות בטרימסטר השלישי להריון, עוברות את הלידה בצורה אחרת לגמרי," היא מסבירה. "הן נינוחות ורגועות יותר, עם ביטחון עצמי וביכולת הטבעית של הגוף ללדת".

יד ביד עם זיוה אשל ללידה קלה

נחזור אלי, הכותבת, שעברה חווית לידה קשה - שלא לומר טראומטית. לאחר השיחה עם זיוה, אני מרגישה את תחושת הרוגע שבה אלי לאט לאט - גם בגלל האנרגיה שזיוה מפיצה, שאומרת "הכל יהיה בסדר", וגם כי נפלה עלי ההבנה, שיש סיכוי, די גבוה אפילו, שאם אגיע ללידה הבאה שלי חכמה ומוכנה יותר, אוכל לעבור אותה במהירות ובקלות - בלי הכאב המיותר, ומלחמת ההתשה שעברתי. זיוה מלווה את היולדות שלה במסירות ואהבה ומעניקה להן כלים אמיתיים להתמודדות שתקל עליהן ברגע האמת. כמו שהבנתן, יצאתי מהשיחה עם זיוה עם תקווה אמיתית בלב ואפילו עם חשק להריון נוסף. ומה איתכן? דברו עם זיוה כבר עכשיו, לחוויית לידה קלה ככל הניתן.

זיוה אשל - מגע מרפא לנשיות בריאה. עמינדב 36, תל אביב 055-4351717

סתיו קורן, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully