וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מלחץ דם גבוה? כדאי שתיזהרו מהממתק הזה

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 8:05

ליקוריץ הוא ממתק מאוד שנוי במחלוקת, אבל יש כאלה שלא יכולים בלעדיו. מחקר חדש בדק את ההשפעות שלו על הגוף וחלק מהממצאים מפתיעים

שורש ליקוריץ. ShutterStock
שורש ליקוריץ/ShutterStock

ליקוריץ המכונה פעמים רבות "השורש המתוק" ידוע מזה אלפי שנים הן כממתק, הן כחומר נותן טעם, והן בשימוש ברפואה העממית. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי American Journal of Clinical Nutrition שופך אור על ההשפעות המזיקות האפשריות של צריכה יומית של ליקוריץ על איזון לחץ הדם.

המחקר שבוצע בשוודיה בחן את ההשפעה של צריכה יומית של ליקוריץ על מדדים של לחץ הדם, והתרכז במיוחד בחומצה גליציריזית (glycyrrhizic acid), שהיא המרכיב בליקוריץ.

מחקרים קודמים העלו את ההשערה שצריכה יומית של עד 100 מ"ג של חומצה גליציריזית , לא צפויה לגרום לתופעות לוואי. עם זאת, היעדר ניסויים מבוקרים אקראיים הבוחנים כמותית את תכולת החומצה הגליציריזית בליקוריץ העלה את הצורך בביצוע מחקר נוסף.

האם ליקוריץ עלול להיות מסוכן?

המחקר גייס 28 מתנדבים בריאים והקצה אותם באופן אקראי לצרוך ממתק ליקוריץ שהכיל 100 מ"ג חומלצה גליציריזית או מוצר בקרה בצורה של מחקר מוצלב: במשך 14 יום חצי מהמשתתפים צרכו ליקוריץ וחצי צרכו מוצר בקרה, ולאחר 14 יום הקבוצות הללו הוחלפו למשך עוד 14 יום. במהלך תקופת המחקר לחץ הדם של המשתתפים נבדק מדי יום, ודגימות דם נאספו בסוף כל תקופה לצורך ניתוח מדדים בדם.

הממצאים חשפו עלייה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי בקרב המשתתפים שצרכו ליקוריץ מדי יום בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת. בנוסף, רמות רנין ואלדוסטרון, הורמוני מפתח המעורבים בוויסות לחץ הדם, דוכאו במהלך תקופת צריכת הליקוריץ.

מעניין במיוחד היה מה שנצפה בקרב תת קבוצות של משתתפים עם הדיכוי הבולט ביותר של רנין ואלדוסטרון. תת קבוצה זו הראתה עלייה במשקל הגוף (ככל הנראה כתוצאה מצבירת נוזלים), וכן עלייה בריכוז החומר NT-ProBNP היכול להעיד על עומס על שריר הלב - תוצאה שהחוקרים לא צפו מראש בהתחשב בצריכה היומית המתונה של ליקוריץ.

ממצאים אלה מעמידים במבחן את ההנחות הקודמות לגבי בטיחות צריכת ליקוריץ ומעוררים שאלות לגבי הסיכונים הבריאותיים שלו, במיוחד ביחס לוויסות לחץ הדם ובריאות הלב וכלי הדם. המחקר מדגיש את הצורך לשקול מחדש את הגבול הבטוח של צריכת ליקוריץ וקורא לזהירות בקרב הצרכנים.

ליקריץ שחור. ShutterStock
ליקריץ שחור/ShutterStock

היכן אתם יכולים למצוא ליקוריץ?

● סוכריות ליקוריץ: הן אולי הצורה הידועה ביותר של צריכת ליקוריץ. החל מליקוריץ שחור מסורתי ועד זנים אדומים ופירותיים.
● תה ליקוריץ: שורש הליקוריץ משמש לעתים קרובות להכנת תה צמחים הידוע בטעמו המתוק והמרגיע.
● מזונות בטעם ליקוריץ: בטעם הליקוריץ נעשה שימוש במגוון מזונות ומשקאות, כולל גלידה, מאפים, מסטיקים וליקרים.
● יישומים קולינריים: אבקת שורש ליקוריץ או תמצית ליקוריץ יכולות לשמש כחומר טעם בבישול ואפיה. הליקוריץ מוסיף מתיקות ועומק טעם ייחודיים למנות כגון תבשילים, רטבים, וקינוחים.
● תוספים: ברפואה העממית הוא משמש למחלות שונות כולל שיעול, הצטננות, כאבי גרון ובעיות עיכול.

יש לציין שקיימת צורה אחרת של ליקוריץ הידועה בשם deglycyrrhizinated licorice, או בקיצור DGL. תכשירים מסוג זה פותחו כך שאינם מכילים את החומצה הגליציריזית. הם משמשים לעתים קרובות לטיפול במצבים כמו כיב פפטי, או צרבת ורפלוקס ואין להם את תופעות הלוואי הקיימות בליקוריץ המכיל חומצה גליציריזית.

לסיכום, מחקר זה מדגיש את החשיבות לנקוט במשנה זהירות כאשר אנו צורכים מוצרים שמקורם בליקוריץ. ממצאי המחקר מראים שגם מינונים שנחשבו עד כה לבטוחים הם בעלי השפעות שליליות על לחץ הדם ובריאות כלי הדם והלב. המחקר שבוצע היה מחקר קצר טווח ולכן נדרשים עוד מחקרים ארוכי טווח על מנת להעריך את מלוא ההשפעות השליליות של צריכת הליקוריץ. ע"י העלאת המודעות לסיכונים האפשריים שבצריכת הליקוריץ, אנחנו כצרכנים יכולים לקבל החלטות מושכלות בנוגע להרגלי התזונה שלנו, צריכת התוספים שלנו ובריאותינו הכללית.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully