וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשמערכת החיסון שלנו יוצאת מכלל שליטה?

בשיתוף סאנופי

1.4.2024 / 11:18

אסתמה, פוליפים באף, אטופיק דרמטיטיס, דלקת בוושט וגם נזלת עונתית: מחלות כרוניות שונות הנובעות ממקור משותף - זרוע של מערכת החיסון שהתפקיד המוכר ביותר שלה הוא כנגד מחלות טפיליות. פרופ' יובל טל, מומחה למערכת החיסון מבית החולים הדסה, מסביר

מערכת החיסון. ShutterStock
כאשר המערכת האחראית לדלקת מסוג 2 יוצאת משליטה, היא יכולה לגרום למגוון סיבוכים רפואיים/ShutterStock

מערכת החיסון התפתחה כדי להגן עלינו ממגוון רב של איומים, חיצוניים ופנימיים. אולם, לעיתים אנחנו צריכים הגנה דווקא כאשר מערכת זו יוצאת משליטה. אנו יודעים כי מגוון רב של מחלות שונות, החל מאסתמה, דרך אטופיק דרמטיטיס (שידועה בשם "אסתמה של העור") ועד והמחלה שגורמת להתפתחות של פוליפים באף (נזאל פוליפוזיס), נובעות ממקור משותף, שנקרא דלקת מסוג 2. פרופ' יובל טל, מנהל יחידת אימונולוגיה ואלרגיה בבית החולים הדסה, מסביר מהי הדלקת הזו, ממה היא נגרמת ומה אפשר לעשות כדי לטפל בה?

מהי דלקת מסוג 2?

מערכת החיסון נועדה לאפשר לנו להתמודד עם מגוון רב של איומים, ודלקת מסוג 2 היא דלקת שנגרמת מפעולה של החלק של מערכת החיסון שאמור להילחם בין היתר בחדירה של טפילים לגוף. כיום, במספר הולך וגדל של מקרים, אנחנו סובלים ממגוון של מחלות כתוצאה מתגובת יתר של זרוע זו של מערכת החיסון - שבמקום להילחם במחלות טפיליות למשל, מזהה גורמים שאינם מסוכנים כסכנה ותוקפת אותם.

כאשר המערכת האחראית לדלקת מסוג 2 יוצאת משליטה, היא יכולה לגרום למגוון סיבוכים רפואיים. דלקת מסוג 2 היא הסיבה למגוון האלרגיות שאנחנו סובלים מהן - כאשר המערכת מזהה גורם חיצוני, למשל רכיב במזון, אבקנים של פרחים או אבק, כאיום. לפעמים, היציאה משליטה של הדלקת מסוג 2 יכולה להתרחש בלי קשר לחשיפה לאלרגן, ואז המחלה שנגרמת תלויה באיבר או ברקמה שבהם מתמקדת התגובה הדלקתית: אם זה בריאות, אנחנו נסבול מאסתמה. בסינוסים הדלקת מסוג 2 תגרום לסינוסיטיס כרונית עם פוליפיים באף (נזאל פוליפוזיס) - מחלה כרונית שמביאה להתפתחות חוזרת ונשנית של פוליפים באף, בעור התוצאה תהיה מחלת העור אטופיק דרמטיטיס, ובוושט נוצרת מחלה בשם EoE (דלקת ושט אאוזינופילית), שגורמת להצרה של הוושט ולקשיים הולכים וגוברים בבליעה.

פרופ' יובל טל. יח"צ,
פרופ' יובל טל/יח"צ

האם יש עלייה בשכיחות של מחלות דלקת מסוג 2?

בשנים האחרונות מספר הולך וגדל של מטופלים מאובחנים עם מחלות דלקת מסוג 2, ויש לכך כמה סיבות, המשלימות זו את זו. ראשית, בחיים בעולם המודרני אנחנו נמצאים בחשיפה הולכת ויורדת לטפילים בפרט ולזיהומים בכלל. כתוצאה מכך, הזרוע של מערכת החיסון שמיועדת להילחם במחלות טפיליות מגיבה ביתר לגירויים שלא אמורים להיות מאיימים. כך למשל, מחקרים מראים שבני אדם שגדלו עם כלבים, וככל הנראה אנשים שנחשפו ליותר זיהומים, נוטים פחות לסבול מאלרגיות בבגרות.
גורם שני שמשפיע הוא ההתחממות הגלובלית, שגורמת גם להארכה של עונת הפריחה באזורים רבים בעולם, וגם לאירועי מזג אוויר שעלולים לגרום להפצה נרחבת יותר של אלרגנים. כדי לגרום לאלרגיה יש צורך בחשיפות חוזרות ונשנות לאלרגן, והגברת השכיחות של אלרגנים תגביר את הסבירות להתפתחות אלרגיות כרוניות וחומרתן.

שינויים באורחות החיים מביאים גם הם לעלייה באבחון המחלות הללו. מרבית המחלות של דלקת מסוג 2 גורמות לפגיעה באיכות החיים, שיכולה להיות משמעותית ביותר במקרה של חלק מהמקרים. אולם במרבית המקרים, אין מדובר במחלות מסכנות חיים. כאשר רמת החיים עולה והידע נגיש יותר, יש לרבים את האפשרויות להתמודד עם בעיות רפואיות שנגרמות כתוצאה מדלקת מסוג 2.

גורם אחרון שמעודד אבחון הוא השיפור באפשרויות הטיפוליות למחלות אלה, שמעודד רבים לחפש פתרון רפואי לבעיות שקודם לכן נראו חסרות פתרון.

אם כן, מה הם הטיפולים הקיימים למחלות הנובעות מדלקת מסוג 2?

בשנים האחרונות חלה התקדמות עצומה בטיפול בדלקות מסוג 2. בעבר הטיפול התמקד במתן סטרואידים שדיכאו את מערכת החיסון באופן לא בררני, או נוגדי היסטמין מהדור הישן שחצו את מחסום הדם-מוח וגרמו לתופעות לוואי רבות כמו ישנוניות ופגיעה בקוגניציה. כיום יש דור מתקדם יותר של אנטי-היסטמינים שלא חוצה את מחסום הדם-מוח ומאפשר מתן מענה ממוקד, בטוח וללא תופעות לוואי לתגובות אלרגיות רבות. גם במקום המשחות הסטרואידיות שהיו משמשות בעבר כדי לטפל בתגובות דלקתיות בעור יש היום משחות ספציפיות יותר שיודעות להפחית את הדלקת בלי תופעות הלוואי הרבות של המשחות הישנות.

מעבר לכך, ההבנה הגוברת של התהליכים הדלקתיים שבבסיס דלקת מסוג 2, ופיתוח של טיפולים ביולוגיים ייעודיים - נוגדנים שפועלים ישירות על חלבון מסוים שמעורב בתהליך הדלקתי - מאפשרים לדכא באופן סלקטיבי וממוקד את הדלקת בלי לפגוע בתפקוד מערכת החיסון ובלי לגרום לתופעות לוואי משמעותיות. בתהליך הדלקתי מסוג 2 יש מספר חלבונים מוכרים הנמצאים במוקד התהליך הדלקתי. פעולה ישירה נגדם מסוגלת לסייע רבות לחולים אשר עד כה לא מצאו פתרון בטיפולים הקיימים, כמו חולי אסתמה קשה שמצליחים לראשונה להתאזן או מטופלים שעוברים ניתוחים חוזרים ונשנים כדי להסיר פוליפים מהאף. לעיתים טיפול אחד עשוי לתת מענה למספר מחלות שמקורן בתהליך דלקתי דומה . כיום, בעזרת הטיפולים החדשים והאפשרות להזרקה עצמית בבית, המטופלים מדווחים על שיפור משמעותי בסימפטומים ושיפור באיכות החיים במגוון המחלות המבוססות על דלקת מסוג 2.

מה צופן העתיד בטיפול בדלקות מסוג זה?

כדי להתאים את הטיפול המתקדם למאפיינים של כל מטופל ומטופל, יש צורך בניסיון רב, "אוזן" רגישה למאפיינים הספציפיים של המטופל, ולעתים גם ניסוי וטעיה עד שמוצאים את הטיפול המתאים. כיום, במחקרים באקדמיה, כמו גם במספר מצומצם של מרכזים רפואיים מובילים, ישנם כבר כלים מולקולריים מדויקים שמאפשרים לקבל פרופיל של התגובה החיסונית של כל מטופל כדי למצוא את "עקב אכילס" של התגובה הדלקתית שפעולה נגדה תביא לתגובה האופטימלית. בשנים הקרובות, אפשר להעריך בבטחה שכלים אלה יהפכו לנפוצים ונגישים יותר ויאפשרו למספר רב בהרבה של חולים לקבל טיפול מדויק ומותאם אישית למחלותיהם.

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.

מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully