וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 הסימנים לכך שהנשימה שלכם לא תקינה

ד"ר יצחק דנו

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 8:19

רבים מאיתנו מתקשים בנשימה, ויכולים לתקן את הבעיה אבל חוסר המודעות לבעיה גורמת להם לחשוב שמצבם לא יכול להשתנות. מומחה מפרט את הסימנים לכך שאולי יש לכם בעיה בדרכי הנשימה

איך מתמודדים עם דום נשימה/Family Guide בשיתוף מדיפדיה

קשיי נשימה דרך האף הם בעיה נפוצה שפוגעת באיכות החיים של רבים. בעיות נשימה אלו עלולות להישאר בלתי מאובחנות לאורך זמן רב, מהסיבה הפשוטה שהמטופלים מתרגלים למצב ואינם מודעים לכך שמדובר בבעיה רפואית.

לרוב אנחנו נושמים דרך האף. הנשימה דרך האף והמערכת הפנימית שלו מאפשרת לאוויר היבש והקר שיש בחוץ להפוך ללח, חמים יותר ונקי מאבק. האף הוא סוג של מסנן ראשוני של האוויר שנכנס לגוף ומאפשר לנו לנשום אוויר איכותי יותר. לכן נשימה תקנית דרך האף חשובה מאוד לבריאות שלנו.

אלא שאנשים רבים, מסיבות כאלו ואחרות, נושמים מהאף בצורה חלקית ולא מודעים כלל לעובדה שהאף שלהם סתום, או סתום בחלקו, וכי הם אינם נושמים מספיק טוב.

בעיות בנשימה דרך האף קורות בעיקר מגיל ההתבגרות המינית, ופחות בילדות. הרבה פעמים אצל ילדים האף הוא רחב וקצר, אבל בגיל ההתבגרות המינית ‫יש שינוי בצורה ‫ובמבנה של חלל האף. הגנים יוצאים החוצה ועושים שמות באף, ואז הוא נהיה צר וגבוה, לפעמים עם גבנון או בלי גבנון, וכל הבעיות המבניות מתחילות להיראות ברור יותר. מבחינת שכיחות - הבעיה קיימת באופן זהה אצל גברים ונשים.

אשה ישנה עם פה פעור. ShutterStock
ישנים עם פה פעור? אולי הנשימה שלכם לא תקינה/ShutterStock

5 סימנים שעשויים להצביע על קשיים בנשימה

1. אתם מתקשים בנשימה בשכיבה: הסימן שהכי קל לזיהוי הוא כאשר קיים קושי לנשום דרך האף בשכיבה. מדובר במצבים בהם אין תסמינים נוספים של צינון, והקושי בנשימה נוצר באופן פתאומי ולמשך תקופה. קל לשים לב לשינוי בצורת הנשימה בהבדל בין מצב עמידה או ישיבה לבין מצב של שכיבה. הקושי בנשימה נובע מהעובדה שכשאנשים שוכבים, מגיע יותר דם לחלק העליון של הגוף, ומנפח את הרקמות בתוך חלל האף, מה שגורם לחסימה. זה משתנה בין אדם לאדם, אך עם השנים יש עיבוי של הרירית בתוך חלל האף שיכול לגרום לחסימה של דרכי הנשימה.

2. אתם לא סוגרים את הפה: יש אנשים שלא יכולים להיות עם פה סגור למשך זמן רב. הסיבה לכך - הם משתמשים בפה לנשימה כי יש להם בעיה בנשימה דרך האף. כשאני משוחח עם מטופל, דבר ראשון שאני מסתכל עליו זה איך הוא מדבר. אדם שקשה לו לנשום דרך האף ישאיר את הפה פתוח בין המשפטים.

3. התחלתם לנחור: לנחירה יש מספר גורמים, ואף סתום הוא רק אחד מהם. אבל אם פתאום קיבלתם פידבק מבן או בת הזוג על כך שהתחלתם לאחרונה לנחור, יתכן שהדבר נובע מקושי בנשימה דרך האף.

4. אתם נרדמים רק על צד מסוים: אם אתם נרדמים רק על צד אחד, יתכן מאוד שיש לכם סטיית מחיצה באף באותו הצד. בדרך כלל אנחנו נוטים לישון על הצד בו הנחיר שלנו חסום. בצורה כזאת, אנחנו מאפשרים לנחיר השני להיות פתוח יותר כדי שנוכל לנשום בצורה נוחה. אם מדובר בהרגל קבוע, כדאי לבדוק אם לא מדובר בחסימה.

5. נפגעתם באזור האף: חבלה באף כתוצאה מתאונה או משחק יכולה לגרום לשינוי מבני או פגיעה בתפקוד רירית האף, ולגרום לה להתנפח יותר מהרגיל. גם אם לא רואים את זה חיצונית, דבר זה יכול לגרום לבעיות בנשימה. פעמים רבות אנשים לא יחשבו על זה ולא ישימו לב בהכרח, כי אנחנו יצורים של הרגל, אבל אם חטפתם מכה באזור האף, יתכן ואתם פשוט לא נושמים מספיק טוב וניתן לטפל בזה.

גם הליכים רפואיים קוסמטיים באזור האף יכולים לגרום לבעיות נשימה. לא מעט אנשים שעברו ניתוחים פלסטיים באף, מגלים אחר-כך שההליך יצר אצלם בעיה נשימתית. כך למשל קרה עם מטופל בעל אף רחב מאוד ומחיצה עקומה, כשהמעבר בתוך האף הרחב הוא מאוד גדול, לא הייתה לו כל בעיה נשימתית, אולם במהלך הניתוח הפלסטי, שנועד להקטין את האף ולהצר אותו, הבעייתיות של המחיצה העקומה הפכה לקריטית והקשתה על המטופל בנשימה. צריך להבין שבמקרים מהסוג הזה יש צורך בניתוח שמטפל גם במבנה החיצוני של האף וגם בפנימי - במחיצה. רק כך אפשר ליצור מראה אסתטי יותר שמאפשר למטופל לנשום כמו שצריך לאחר ההליך.


הכותב הינו מומחה א.א.ג ופלסטיקה של הפנים

  • עוד באותו נושא:
  • נשימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully