וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכימיקלים האלה נמצאים בכל מקום במטבח, והם מסוכנים ללב

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 9:24

מחקר חדש בחן את ההשפעה של כימיקלים שמצויים בכל מקום על מחלות לב. הממצאים הראו שקשה מאוד לברוח מהם וההשפעה שלהם על הבריאות שלנו מתרחשת בעיקר בצעירים, גם אם החשיפה קטנה

העולם מוצף בפסולת פלסטיק - מה הפתרונות?/זווית

במהלך חיינו אנו נחשפים לחומרים רעילים רבים בסביבתינו. קבוצה אחת של החומרים הללו המכונה PFAS נבדקה במחקר שפורסם לאחרונה.

ה-PFAS הם חומרים כימיים סינתטיים הנמצאים בשימוש נרחב מאז 1950, וידועים בעמידותם ובנוכחותם הנרחבת בסביבה. למרות החששות לגבי ההשפעות הבריאותיות שלהם, במיוחד ברמות חשיפה גבוהות, ההשפעה של חשיפה ברמה נמוכה על האוכלוסייה הכללית נותרה מעורפלת.

במחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Expo Health התעמקו החוקרים בקשר בין חשיפה ל-PFAS וגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים על ידי ניתוח נתונים משני מחקרי עוקבה נרחבים שנערכו בהולנד ובגרמניה. מעל 2,500 משתתפים בגילאי 30 עד 89 נכללו במחקרים אלו. המחקר חשף תובנות מכריעות לגבי ההשלכות הבריאותיות של חשיפה ל-PFAS.

מהי השפעתם על הבריאות?

● חשיפה בכל מקום: חשיפה ל-PFAS הייתה נפוצה בקרב משתתפי המחקר,כך שהם נמצאו בקרב כמעט בכל הנבדקים, מה שמצביע על נוכחותם הנרחבת של כימיקלים אלה בסביבה.

● הפרעות מטבוליות ושינויים לרעה בשומני הדם: נצפו קשרים בין חשיפה ל-PFAS לבין הפרעות מטבוליות שליליות המאופיינות ברמות מוגברות של שומנים בדם וליפופרוטאינים שונים הקשורים לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

● המחקר מצא השפעות מזיקות ברמות נמוכות: אפילו רמות נמוכות של PFAS נמצאו קשורות לשינויים מזיקים בחילוף החומרים של שומנים, מה שמצביע על סיכונים בריאותיים פוטנציאליים בריכוזים שנחשבו בטוחים בעבר.

● רגישות תלוית גיל: ההשפעות של חשיפת PFAS על פרופילי שומנים היו בולטות יותר אצל אנשים צעירים יותר, מה שמצביע על רגישות תלוית גיל לחומרים כימיים אלו.

המחקר מדגיש את הצורך הדחוף ברגולציה מחמירה יותר של חומרי PFAS וצעדים יזומים כדי להפחית את נוכחותם הסביבתית בשל אופיים המתמשך והשפעותיהם הבריאותיות המזיקות. הוא מדגיש את החשש המתמשך לבריאות הציבור הנובע מחשיפה ל-PFAS ומדגיש מאמצי מחקר מתמשכים ומאמצי רגולציה כדי להפחית את השפעתם על בריאות האדם והסביבה.

מחבת. ShutterStock
נמצאים גם במחבתות טפלון/ShutterStock

איפה ניתן למצוא אותם?

  • אזורי תעשיה: הם משמשים בתהליכים תעשייתיים כמו תעשיית המתכת וייצור מוליכים למחצה. חומרי הפסולת של תעשיות אלה יכולים להוביל לזיהום קרקע ומים סמוכים.
  • קצפי כיבוי אש: חומרים אלה נמצאים בשימוש נרחב בקצפי כיבוי, ויכולים לזהם קרקע ומים.
  • מוצרי צריכה: הם משמשים במגוון רחב של מוצרים כמו כלי בישול שמונעים הידבקות (טפלון), ביגוד עמיד למים, אריזות מזון (כמו שקיות פופקורן למיקרוגל ואריזות מזון מהיר), ושטיחים ורהיטים עמידים לכתמים.
  • מטמנות: מוצרי צריכה המכילים PFAS מושלכים לרוב למזבלות. עם הזמן, הם יכולים לדלוף ממזבלות אלה ולזהם את הקרקע ואת מי התהום הסמוכים.
  • מי שתייה: זיהום מקורות מי שתייה, כגון מי תהום ומים עיליים, מהווה דאגה משמעותית. PFAS יכולים לנדוד מאדמה מזוהמת ומי תהום לתוך אספקת מי שתייה, במיוחד ליד אתרי תעשייה או אזורים עם שימוש רב בקצפי כיבוי (כמו שדות תעופה או בסיסים צבאיים).
  • מזון: PFAS יכול להצטבר במזון דרך מסלולים שונים, כולל מים מזוהמים המשמשים בחקלאות, חומרי אריזת מזון, וזיהום במהלך עיבוד מזון. פירות ים, במיוחד דגים ורכיכות, יכולים להיות מקור משמעותי לחשיפה ל-PFAS באזורים מסוימים.
פופקורן. ShutterStock
נסו להמנע מפופקורן בשקית/ShutterStock

איך תוכלו להפחית את החשיפה שלכם ל-PFAS?

  • הימנעו משימוש בסירים, ומחבתות מונעי הדבקה (טפלון).
  • הגבילו את השימוש במזון מהיר (הרבה מהעטיפות והאריזות שלהם מטופלים ב-PFAS כדי להפוך אותם לעמידים לשומן).
  • הימנעו מפופקורן במיקרוגל (שמגיע בשקיות מצופות ב-PFAS).
  • ביחרו מוצרי טיפוח והגיינה אישיים שאינם מכילים PFAS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully