וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמודדים עם חרדה? אולי חסר לכם ברזל

ד"ר מרגריטה ניימרק

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 0:16

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על קשר בין חוסר בברזל למצבי חרדה. "אנחנו לא שמים לב מספיק ללקיחת תוספי תזונה. יש לבדוק ילדים כבר מגיל שנה למחסור בברזל", אומרת מומחית

תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר. ShutterStock
מודעות נמוכה לתוספי ברזל/ShutterStock

אנשי צוותי חדרי מיון מכירים את התופעה היטב. מטופלים רבים מגיעים לבית החולים עם בעיות של קוצר נשימה, כאבים בחזה, תחושה איומה של מחנק וחוסר יכולת לתפקד, כשהם בטוחים שהם כרגע בשיאו של התקף לב. ברבים מן המקרים, מיד לאחר בדיקות אק"ג, לחץ דם ובדיקות נוספות, אפשר לאבחן בביטחון: מדובר בהתקף חרדה.

לאחרונה, בגלל המצב הביטחוני ובכלל, ניתן לראות עליה בתופעות חרדה בקרב הציבור. אין ספק כי מאז אירועי ה-7 באוקטובר האחרון, אנו חווים ימים לא קלים של מתח, חרדה, מלחמה, אובדן ושכול.
התקפי חרדה, דיכאון והתמודדות נפשית עלולים להשפיע עלינו באופנים מורכבים וקשים.

רבים מן האנשים יחוו התקפי חרדה, חרדה ולחצים נפשיים במקרים של חוסר יציבות ברמה הלאומית, האישית והמשפחתית, בקרות מצבים ביטחוניים חריגים, בעתות מלחמה ולוחמה ובעת שהם דואגים לקרוביהם ולאהובים עליהם.

מצבים אלה עלולים להשפיע על כל אחד ואחת מאתנו באופן שונה. למשל, הידעתם שישנה חשיבות מיוחדת לתזונה ולקיום של אורח חיים בריא ומאוזן גם כשהדבר נוגע בבריאות הנפש?

כלומר, על מנת לשמור על בריאות נפשית נודעת חשיבות לשמירה על אורח חיים ותזונה מאוזנים. מחקר שנערך בשנת 2020 מצביע על קשר בין חוסר בברזל לבין מצבי חרדה. במחקר נמצא כי צריכת תוספי ברזל יכולה לסייע ולהפחית את הסיכוי לפתח חרדה.

מחסור בברזל מוביל לעייפות, חולשה, מצבי רוח ירודים ודיכאון

ברזל הוא מינרל המצוי בגוף ונוכח כמעט בכל תא. הוא אחד המינרלים החשובים שצריך שיימצאו בגופנו, משום שהוא שותף לתהליכים ביולוגיים רבים ומגוונים, ואף מהווה חלק מרכזי ברבים מהם.
הגוף מנצל את מאגרי הברזל שלו באופן תדיר, ולכן אנמיה ומחסור בברזל אינן נחשבות לתופעות רפואיות נדירות. למעשה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) מצביע על מחסור בברזל כעל אחת התופעות השכיחות בעולם.

מחסור בברזל עלול להביא לפגיעה במערכות שונות של הגוף. תופעות כמו עייפות, חולשה, מצבי רוח ירודים ודיכאון עשויים להיות קשורים גם הם במחסור של המינרל המשמעותי הזה.

הברזל הוא מוביל החמצן של הגוף, כשהוא נמצא בתוך תאי דם האדומים כחלק מההמוגלובין, שהיא מולקולה הקושרת את החמצן אל תאי הדם האדומים. ברגע שיש מחסור בברזל, תאי הדם האדומים מתפקדים פחות טוב ומכאן שגם העברת החמצן בגוף עלולה ללקות בחסר.

מלבד חשיבותו העצומה למשק החמצן של הגוף, הברזל הכרחי גם לייצור תאי מערכת החיסון, לכן אנמיה ממושכת עשויה להשפיע גם עם החוסן הטבעי של הגוף. הברזל חיוני גם לתפקוד המוליכים העצביים, אשר אחראים על שליטה במצב הרוח, תנועה, קשב, זיכרון ולמידה. מחקרים מוכחים כי מחסור בברזל יכול להוביל לירידה בתפקוד המוח ולירידה ביכולת הריכוז והתפקוד הרגשי. ואגב, מטופלים אשר טופלו בתוספי ברזל נמצאו בסיכון מופחת, באופן משמעותי, לפתח הפרעות נפשיות, בכללן דיכאון וחרדה.

ישנם מזונות רבים שמכילים ברזל - בשר אדום, דגים, ביצים. גם במזון מהצומח יש מזונות רבים שעשירים בברזל כמו קטניות (עדשים, טחינה משומשום, סויה וחומוס), אצות ים, אגוזי מלך וכל העלים הירוקים האכילים.

מה גורם לנו מחסור בברזל?

התשובה היא לרוב בעיות ספיגה, לגוף קשה לקלוט ולנצל כהלכה את הברזל המופק ממזון מכמה סיבות, בהן:

1. תזונה לא מאוזנת: אם אין הקפדה על תזונה מאוזנת מגוונת ובריאה, קשה להגיע לכמויות הברזל המומלצות לנשים וגברים בוגרים, תזונה מאוזנת חשובה מאוד מגיל לידה. היא בבחינת רפואה מונעת. למרות שהמודעות גדלה בשנים האחרונות, היא טרם גדלה מספיק. אנחנו לא שמים לב מספיק ללקיחת תוספי תזונה. יש לבדוק ילדים כבר מגיל שנה למחסור בברזל.

2. מזונות שפוגעים בספיגת הברזל בגוף: מזונות המכילים סידן, כמו מוצרי חלב למשל, פוגעים בספיגת הברזל. כך שגם אם אכלתם חביתה מלאה בעשבי תיבול ירוקים, ייתכן מאוד שהגוף לא הצליח לנצל את הברזל הרב הגלום בה, משום שהיא נאכלה במקור לצד גבינת שמנת. גם קפאין ידוע כחומר המעכב ספיגה של ברזל.

3. תוספים מוסיפים: אם נבדקתם וזיהיתם שאתם אכן סובלים ממחסור בברזל, מומלץ להשלים את המחסור באמצעות תוספי תזונה ייעודיים. בכוחם של תוספי תזונה אלה להשלים תזונה לקויה או חסרה ולשפר את הרמות הנמוכות בגוף של ברזל ושל ויטמינים ומינרלים ורכיבים נוספים שהגוף זקוק להם לטובת איזון ולשם פעילות תקינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קפה אפסרסו. ShutterStock
מעכב את ספיגת הברזל בגוף. קפה/ShutterStock

משפר את איכות הדם שלנו ואת שינוע החמצן בגוף

השוק כיום רווי בתוספי ברזל. הם מגיעים בתצורות - כדורים, אבקה ונוזל. בבחירת תוסף ברזל חשוב לבחור בתוסף שנוכל להתמיד בנטילתו לתקופה ממושכת ומשמעותית. בנוסף, מומלץ לבחור בתוסף ברזל שלא גורם לאי-נוחות בבטן ולבעיות במערכת העיכול. את הברזל מומלץ ליטול על קיבה ריקה, רצוי לשלב זאת עם צריכה של ויטמין C לשיפור הספיגה.

ברזל נוזלי נחשב לקל ועיכול ונוח לספיגה בהשוואה לתוספי ברזל אחרים, הניתנים באבקה או בגלולה. הברזל משמעותי במיוחד לתפקודים רבים בגופנו, בראש ובראשונה הוא משפר את איכות הדם שלנו ואת שינוע החמצן בגוף.

המחקר התזונתי הבוחן את הקשר בין התמודדות נפשית ומחסור בברזל מצביע על קשר בין השניים, למרות שהמחקרים בנושא אינם חד-משמעיים. זאת, ככל הנראה, בשל השפעת המחסור בברזל על המוח ועל תפקודו.

אם אתם מרגישים שמצב רוחכם ירוד, שאתם מודאגים וחרדים לעתידכם, ששנתכם נודדת ושהתפקוד שלכם השתנה לרעה, אתם לא לבד. פנו לרופא או לרופאת המשפחה, ובררו עמם האם אתם סובלים ממחסור תזונתי ובפרט ממחסור בברזל. לצד טיפול רגשי ונפשי מסורתי, מילוי החוסרים הללו עשויים לגרום לכך שבקרוב מאוד תרגישו שיש סיבה לחייך.

ד"ר מרגריטה ניימרק היא מומחית ברפואת המשפחה במרפאת "עומר" בעפולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully