וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך 5 שנים: "גלולת פעילות גופנית" - הגוף יקבל את יתרונות האימון בלי לזוז

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 11:25

שונאים להתאמן ועדיין רוצים לקבל את יתרונות אימוני הכושר? חוקרים מבטיחים גלולה שתעשה בדיוק את זה. "הצלחנו לייצר תרכובת כימית שגורמת לשרירים לחשוב שהם מתאמנים, למרות שהם לא", אומר החוקר הראשי

גבר עושה שכיבות סמיכה. ShutterStock
לקבל את אותו אפקט כמו אימון, רק בלי להזיע/ShutterStock

כולנו יודעים שפעילות גופנית טובה לבריאות, אבל עומסי החיים (וגם קצת עצלנות, בוא נודה) מונעים מרבים מאיתנו ליישם יתרון זה. מה הייתם אומרים אם היו מציעים לכם גלולה, שתגרום לשרירים שלכם בגוף להרגיש כאילו התאמנתם, מבלי שתזוזו סנטימטר? זה בדיוק הפיתוח עליו עובד פרופ' בהא אלגנדי, כימאי רפואי ופרופסור חבר להרדמה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. הצפי - הגלולה תהיה בחנויות בתוך 5 שנים.

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מאבדים בהדרגה יותר ויותר מסת שריר, כוח ותפקוד. הניוון הזה שמתרחש עם הגיל נקרא סרקופניה. הצוות שעובד עם פרופ' אלגנדי מקווה שהגלולה שמחקה פעילות גופנית תוכל לטפל בניוון שרירים זה וגם לשפר את רמת הכושר הגופני של אנשים עם מחלות קשות כמו סרטן, אי ספיקת לב ומחלות ניווניות שונות.

"אנחנו לגמרי לא אומרים בשום אופן שאנשים לא צריכים להתאמן", סיפר פרופ' אלגנדי בראיון למגזין פורצ'ן, "אבל אני מקווה שהתרופה תעזור לאנשים שלא יכולים להתאמן. במקרים אחרים, זה יכול להשלים תוכניות אימונים כדי להעניק יותר יתרונות לחולים. וכשמדובר על הקהל הרחב, הגלולה הזו יכולה להיות משולבת עם תרופות הסוכרת החדשות שמשמשות לירידה במשקל".

אלגנדי והצוות שלו עובדים כבר למעלה מעשור על פיתוח הגלולה המהפכנית. הם פיתחו קבוצה של חלבונים שאחראים להפעלת כמה מהמסלולים המטבוליים החשובים ביותר ברקמות. עכברים שטופלו בגלולה הראו שיפור ניכר בסיבולת הריצה שלהם (כן, הם רצו על הליכון שנבנה במיוחד למכרסמים) וסיבי השרירים שלהם הפכו עמידים יותר לעייפות.

לאחר מכן, הצוות יצר מולקולות חדשות חזקות ויעילות, שבמחקר נוסף על תאי לב של חולדות הראו באופן מדעי שהן גורמות לשינויים מיטיבים בשרירי הלב, שנגרמים בעקבות פעילות גופנית.

"הגלולה החדשה שפיתחנו צפויה להגיע למרפאות בחמש השנים הקרובות", אמר פרופ' אלגנדי. "המעבר מבעלי חיים לבני אדם לוקח הרבה זמן. אנחנו צריכים לעשות הרבה יותר בדיקות פרה-קליניות, שהן חיוניות כדי להבטיח את בטיחות המוצר".

"התרכובות האלו שיצרנו מדמות כמה מאותן התאמות שמתרחשות בשריר לאחר פעילות גופנית. השרירים שלך חושבים שהם מתאמנים למרות שהם אולי לא", הוסיף ד"ר תומס בוריס, מנהל המחלקה לפרמקודינמיקה באוניברסיטת פלורידה, חלק מצוות המחקר של פרופ' אלגנדי. "הם משפרים את הבריאות המטבולית, הם גורמים לירידה במשקל, לאיבוד מסת שומן, לרגישות משופרת לאינסולין ולשיפור סיבולת פעילות גופנית".

"עם הפופולריות המרקיעה שחקים של תרופות הסוכרת המשמשות להרזיה", מוסיף ד"ר בוריס, "יותר ויותר אנשים פונים לתרופות כדי לסייע בירידה במשקל. אבל בזמן שתרופות הרזיה גורמות לאובדן מסת שריר ותפקוד בנוסף לאיבוד שומן הגוף, השיטה שלנו עשויה למתן את ההשפעות הללו. יש צורך גדול בתרופה שתוכל להיות משולבת עם תרופות הרזיה, כך שאנשים שיורדים במשקל הזה יאבדו בעיקר מסת שומן ויצליחו לשמור את מסת השריר שלהם, כדי שלא לגרום לסיבוכים בריאותיים בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully