וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים אם הילד מסרב להתחפש בפורים?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 9:45

להתחפש בפורים היא משימה התפתחותית חשובה עבור הילדים, אך היא לא תמיד פשוטה

ילד מחופש לליצן. ShutterStock
ילד מחופש לליצן/ShutterStock

האנונימיות, תחושת החופש מביקורת ומשיפוטיות נותנת אומץ לגדולים ולקטנים כאחד. כולנו צריכים כנראה להשתחרר מהאגו לפחות פעם בשנה, כולנו רוצים הזדמנות להשתטות, להשליך את הצרות, את עומס הבגרות והאחריות "עד דלא ידע" ולחזור להיות ילדים ולו ליום אחד.

אנחנו המבוגרים זקוקים לימים כאלה בשביל למלא מצברים, להיטען ולאפשר לעצמנו ללכת בתלם בכל שאר הימים. אבל אצל הילדים שלנו זה אחרת, להתחפש זו ממש משימה התפתחותית בשבילה הם צריכים להשתמש בהרבה גמישות וזה לא תמיד פשוט, ודאי לילדים הצעירים. איך התחפושת קשורה להתפתחות? מה עושים עם ילדים שמסרבים להתחפש? ואיך מעודדים יצירתיות ודמיון בכל ימות השנה? כל התשובות בכתבה שלפניכם:

תחפושת היא חגיגה לדמיון: שנות הגיל הרך הן זמן של פלא ודמיון, שנים בהן הילדים חוקרים את העולם בסקרנות והתרגשות. אחת הדרכים שבהן היצירתיות הזו באה לידי ביטוי היא באמצעות משחקי דמיון. ושם התחפושות הן הרבה יותר מסתם תלבושות, הן ממש כלי שמאפשר להם "ללבוש" זהויות שונות ומשונות, "למדוד" התנהגויות ודמויות ולהיכנס לנעלים של האחר, דרך התחפושת אפשר לראות איך מרגיש השוטר לעומת הגנב, או הרופא לעומת החולה. מחקרים מראים שלהתחפשות יש יתרונות התפתחותיים רבים עבור הילדים שלנו, שעוד לומדים ומחפשים את מקומם בעולם.

לא קל להתחפש: נסו שנייה לחשוב על התהליך הקוגניטיבי הנדרש בשביל להתחפש, הוא ממש לא פשוט! יש בו אלמנטים של תכנון, חיקוי, למידה מהסביבה ומוטיבציה חברתית. הילד צריך להשתמש בהסמלה ובגמישות מחשבתית, הוא צריך להיות מסוגל לקחת נקודות מבט של מישהו אחר וממש "להיכנס לנעליים שלו", זה מאוד מורכב. זו גם הסיבה שפעוטות מתקשים במשימה ורואים בתחפושת במקרה הטוב סתם עוד בגד, כל הסרבול לא ממש מיטיב איתם והם לא תמיד משתפים פעולה (יעידו כל ההורים שמנסים לצלם תינוק מחופש).

דמיון ויצירתיות הם שריר שמתפתח עם הזמן: חשוב לזכור שהגמישות המחשבתית הינה יכולת מתפתחת, ממש שריר של יצירתיות שהולך ומתחזק עם הגיל. פעמים רבות ילדים צעירים עוד מפחדים מטשטוש הזהות שיוצרת התחפושת הבינו אותם ותנו להם זמן. לקראת השנה השלישית לחיים לרוב הקסם מתחיל, משחקי התפקידים הופכים מרכזיים, הדמיון והיצירתיות עובדים שעות נוספות ואפילו המגדר הופך להית גמיש, רגע אני גיבור על, אחר כך חייל ולפעמים נסיכה והכל עובד.

כבדו את רצונם: זכרו שהתחפושת היא עבור הילדים! ואם הם עוד לא נהנים ממנה המאבקים באמת מיותרים. פורים זו הזדמנות נהדרת עבורנו ההורים ללמוד "לשחר" ולתת לילדים לבחור אם ולמה להתחפש, גם אם זה לא בדיוק מה שתכננו. התחפושת לא מהווה אישור על מידת ההשקעה או טיב ההורות, וגם לא על האופי של הילדים, רק על הבחירה שלהם ברגע נתון, אותה בחירה שחשוב לכבד.

אצל הפעוטות - נוחות לפני הכל: פעוט שלא נוח לו יתקשה לשתף פעולה ויהיה מתוסכל. ודאו שהתחפושות נוחות, לא מגרדות ולא מסורבלות. הקפידו על תחפושת איתה אפשר להתנהל, לזחול, ולנוע בחופשיות. לפעמים כובע, חרב וקצת איפור על הפנים משמחים אותם מספיק ומעבירים את החג בתחושה נוחה, נעימה ובטוחה. ואגב, זה ממש בסדר שאחרי כל ההכנות בבוקר החג הם יחליטו שהם לא מתחפשים, עם כמה שזה מתסכל שלא תהיה תמונה מוקפדת עם התחפושת החדשה, הבינו את החשש ואל תלחצו עליהם.

למה לא כל יום פורים? הילדים שלנו ממש לא צריכים את פורים בשביל לשמוח, בשביל להשתטות ובשביל להשתולל, "הבה נרעישה" מבחינתם כל יום כל היום. קסמי הילדות ואופן ההתפתחות מאפשרים לילדים הצעירים "למדוד" דמויות והתנהגויות כל השנה, פורים זה רק תירוץ. צרו פינת תחפושות ביתית, אליה אפשר לחזור שוב ושוב ולמצוא אוצרות חדשים בהתאם למצב הרוח. שמרו את התחפושות, את האביזרים השונים, זה ממש לא צריך להיות דברים יקרים, תתפלאו כמה חולצה ישנה של אבא, כובע, מטפחת ועניבה יעשו את העבודה.

זיכרו שפורים הוא חג מציף: הוא מגיע והוא שמח, מבדח וצוהל אבל כל השמחה הזו עלולה להציף ילדים צעירים. מעבר לכך שפורים בשנים האחרונות מתארך מיום של תחפושות לשבוע של קרנבל: יש יום הפוך, יום איפור, יום פיג'מות, יום כובעים ומה לא? השגרה מופרת והילדים שלנו שזקוקים לביטחון ויציבות פוגשים מציאות משתנה שלא תמיד באה להם בטוב. תנו מקום לכל רגש שעולה, והיו מוכנים לימים סוערים יותר כי לפעמים אחרי חגיגה גדולה מגיעים הביתה ומתפרקים.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

פורים שמח!

תינוקת מחופשת לדלעת. ShutterStock
אצל הפעוטות - נוחות לפני הכל:/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully