וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללדת בלי כאב: השיטות שעובדות להקלת צירי לידה

מורן מנצור

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 17:59

אי אפשר לחמוק מהם. הם מופיעים לפני הלידה, נמשכים זמן רב לתוכה ואת עוצמת הכאב שלהם קשה להסביר במילים. אבל יש כמה שיטות שיכולות להקל על צירי הלידה

בווידאו: קורס הכנה ללידה - במכונית/וואלה!

עד שלא חווים צירי לידה - אי אפשר להבין כאבים מהם. זה מתחיל בכאבים שמזכירים כאבי מחזור, אבל ככל שמתקרבים לשלב הלידה, הכאבים הולכים וגוברים.

צירי לידה הם ביטוי להתכווצות של שריר הרחם שנועדה לכוון את העובר לעבר תעלת הלידה. למה הם כל-כך כואבים? הסיבה לכך אינה ברורה ועשויה להיות תלויה במספר גורמים:

  • ירידה ברמת החמצון לשריר.
  • לחץ שמפעילים סיבי השריר על קצות עצבים באזור של צוואר הרחם ובחלק התחתון של הרחם. זוהי התיאוריה המקובלת ביותר, בהתחשב בעובדה שהזרקה מקומית של חומר אלחוש מפחיתה את כאבי הצירים.
  • מתיחה של צוואר הרחם במהלך הפתיחה.
  • מתיחה של קרום הצפק (הקרום העוטף את הדפנות של חלל הבטן ושל איברים בחלל הבטן) בחלק העליון של הרחם. גירוי שלו, כמו במקרה של דלקת התוספתן, יכול לגרום לכאבי בטן חזקים.
אישה בצירי לידה. ShutterStock
לנוע. בתנועות א-סימטריות/ShutterStock

מה תרגישי כשיש צירים? קשה לפספס צירים, גם אם זהו ההיריון הראשון. בצירים אמיתיים חשים התקשות קצבית סדירה של הרחם אחת לכמה דקות עם הרפיה בין התקשות להתקשות ועלייה בתדירות הצירים. לעיתים ההתקשות מלוּוה בכאבי גב או בלחץ בבטן התחתונה, ולעיתים תחושת הציר יכולה להתחיל מהגב התחתון לכיוון הבטן וכלפי מטה. כאבי צירים אינם נעלמים אם משנים תנוחה.

הלידה מתחילה בצירים והצירים ימשכו לכל אורכה, אך יש שלושה מדדים שילכו וישתנו ככל שהלידה תתקדם:

1. תדירות הצירים - כל כמה זמן יופיע ציר? נתון אובייקטיבי שניתן למדידה בשלבים המוקדמים של הלידה הצירים יהיו מרוחקים ויופיעו במקצבים שאינם קבועים, אבל כל מספר דקות. זה מה שנקרא: "צירים לא סדירים". לאט לאט הצירים יתקרבו והמרווחים ביניהם יצטמצמו ויהפכו ל"צירים סדירים". בשלבים המתקדמים של הלידה הצירים יצטמצמו עד לכדי מצב שבו מופיע ציר פעם ב-3-5 דקות.

2. כמה זמן הציר נמשך? נתון אובייקטיבי שניתן למדידה, הצירים מתחילים באורך של כ-30 שניות ומתייצבים לרוב על דקה בממוצע.

3. כמה הוא חזק או כמה הוא כואב? נתון סובייקטיבי שמשתנה בין נשים שונות, זוהי בעצם גם עוצמת הכאב. ככל שהציר עוצמתי יותר, כך גם ילווה בתחושה חזקה יותר ובסופו של דבר ישלב גם תחושת כאב. ועליו נפרט במאמר.

שלושת הקריטריונים נבנים בהדרגה לאורך תהליך הלידה, בעקומה יחסית לינארית: ככל שהלידה מתקדמת התדירות גדלה, משך הציר מתארך, והעוצמה של הציר מתחזקת עם התקדמות הלידה. לפעמים זה יכול לקחת שעות או אפילו ימים עד שנגיע למינון המדויק בכל אחד מהם. השילוב שלהם יחד הוא זה שיוביל ללידה עצמה.

מתי מתחילים לנסות להקל על כאב הצירים? כשהצירים מורגשים והתחושה לא נעימה עד כואבת, רצוי להתחיל בשיטות להקלה על הכאב וקידום הלידה, וככל שהצירים מתגברים - ניתן להעצים את השיטות ולהוסיף שיטות נוספות לשיכוך כאב באופן טבעי.

לפניכן מספר כלים בהם תוכלו להיעזר בזמן הצירים. השתמשו בהם בזמן הציר עצמו. רצוי לשלב בין השיטות וליישם אותן יחד בו זמנית.

טנס. שי הנסב,
טנס. המכשיר שמעלים את כאבי הצירים/שי הנסב

תתקלחי: שימוש במים מאוד יכול להקל על תחושת הצירים. ברגע שמתחילים הצירים לכאוב, ניתן להיכנס למקלחת ולהשתמש בזרם של מים באופן ישיר על הבטן התחתונה, על הגב או באזורים שכואבים, המגע של זרם המים עם העור מסייע להפחית את התחושה הכואבת של הציר. אין מגבלה על השימוש במים במקלחת, כל עוד המים הם בטמפרטורת הגוף. מים חמים מדי אינם מומלצים.

תנשמי: הקפידו לנשום באופן יזום ויעיל בזמן הציר. שאיפה במשך 4 שניות דרך האף - ונשיפה במשך 8 שניות דרך הפה. הדריכו את המלווה מראש להזכיר לכן לנשום בזמן הציר, כי נשימה בזמן כאב היא לא תמיד אינטואיטיבית.

השמיעי את קולך: ככל שהלידה מתקדמת ועוצמת הכאב עולה - השמיעי קול! הוצאת קול מסייעת לנשים בלידה להתמודד באופן יעיל יותר עם הכאב. קולות בס, אנחות, המיות או השמעת האות ש' בחוזקה.

תזוזי: הקפידו להיות בתנועה בזמן הציר עצמו. התנועה מסייעת להפחית את הכאב, וגם עוזרת לראש העובר להתברג באופן נכון במבוא האגן בזמן שהוא נדחף פנימה כתוצאה מהציר. הקפידו להיות זקופות בתנוחות אנכיות וכך תנצלו את כוח המשיכה לטובת קידום הלידה. תוותרו על שכיבה, כאבי הצירים במנח זה חזקים יותר. בזמן התנועה שלבו תנועות א-סימטריות של האגן, ניתן להגדיל את הא-סימטריה עם שימוש בהגבהה של רגל אחת על כיסא או אפילו מדרגה בבית.

תקבלי עיסוי: הדריכו מראש את מהמלווה שלכן לסייע עם עיסוי בגב התחתון. מגע עמוק מעל עצם הזנב (ממש איפה שמתחיל קו הישבן) תוך שילוב תנועה מעגלית עם שורש כף היד יכול להביא לתחושת הקלה משמעותית בזמן הציר.

תצטיידי במכשיר טנס: מכשיר חשמלי מעולמות הפיזיותרפיה שיכול לסייע גם לכאבי הצירים. המכשיר שולח פולסים חשמליים שמשבשים את העברת המסר של הכאב למוח, שיבחר להרגיש בתחושה של הטנס על פני התחושה של הציר, היות וזו תחושה יותר נסבלת עבורו. ממש כמו להכאיב מעט על עקיצה שמגרדת מאוד, או לשפשף בחוזקה מכה שכואבת, ישנן תחושות מסוימות שעדיפות לנו על פני אחרות. את זה מספק מכשיר הטנס. רצוי להשתמש במכשיר, אותו ניתן לרכוש או לשכור (מחברת צירים), כבר מהצירים הראשונים בבית. יש להעלות את העוצמה שלו בהדרגה ככל שעוצמת הכאב בלידה מתגברת. עדיף להשתמש בטנס שמיועד ספציפית ללידה ויכול לספק תדר שונה בזמן הציר.

הכותבת היא מיילדת מוסמכת ומדריכת קורסי הכנה ללידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully