וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור במקום דקירה וצניחה במחירים: כל החידושים בשוק זריקות ההרזיה

ד"ר רז הגואל

עודכן לאחרונה: 15.3.2024 / 9:19

"אוזמפיק" הפכה לטיפול פופולארי ומוכר בזכות היכולת שלה לטפל במחלת ההשמנה. אבל בשנים הקרובות צפויים להתווסף טיפולים חדשים. האם יהיה אפשר לוותר על הזריקה ולהסתפק בכדור, מה הטיפול שמפתחת יצרנית חיסוני הקורונה ומדוע המחירים צפויים לצנוח

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

השמנה היא מחלה כרונית שהשכיחות שלה - בעיקר בעולם המערבי - הולכת ומתעצמת לממדים של מגיפה. מחקרים רבים מצאו שהשמנה מעלה את הסיכון למחלות רבות כמו כבד שומני, סוכרת סוג 2, דום נשימה בשינה, מחלות לב וכלי דם ואף סרטן. הפרדיגמה הטיפולית המקובלת לטיפול בהשמנה היא שינוי התנהגותי באורחות החיים הקשורים בעיקר לתזונה. מדובר במשוואה פשוטה - כדי לרדת במשקל, ההכנסה האנרגטית צריכה להיות נמוכה מההוצאה האנרגטית.

אולם, כל מי שעשה דיאטה במהלך חייו מכיר את האתגר בהתנעת הירידה במשקל ובשמירה על התוצאות לאורך זמן. אובדן הקילוגרמים העודפים גורמים לתיאבון מוגבר וקצב חילוף החומרים במנוחה - איטי יותר. במשך שנים רבות, הטיפול באנשים עם השמנת יתר היה באמצעות ניתוח בריאטרי (ניתוח לקיצור הקיבה) שנועד להגביל את נפח הקיבה, לאפשר ירידה במשקל ושמירה על ההישגים לאורך זמן. עם זאת, רבים נמנעו משיטת טיפול זו בשל היותה הליך כירורגי פולשני העלול לגרום לסיבוכים בלתי הפיכים , כמו גם בשל התפתחות הטיפולים התרופתיים המתקדמים לטיפול בהשמנה - הנחשבים ליעילים בהפחתת משקל בשיעורים דומים לניתוחים.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
החלוצה. אוזמפיק/ShutterStock

מטיפול לסוכרת - לטיפול בהשמנה

אחת התרופות שהפכו לפופולארית בעולם היא אוזמפיק, שפותחה במקור לטיפול במחלת הסוכרת, וקיבלה בשנת 2021 אישור מרשויות הבריאות בעולם לטיפול גם במחלת ההשמנה במינון של 2.4 מ"ג בשבוע (תחת השם "וויגובי"). התרופה, שמיוצרת על ידי ענקית התרופות הדנית "נובונורדיסק", הצליחה להוכיח הפחתה של 17% ממשקל הגוף באמצעות מנגנון שפועל להשריית שובע מוקדם והתרוקנות איטית של הקיבה. בימים אלו נערך מחקר בשלב מתקדם (פאזה שלישית) שבודק את ההשפעה של התרופה על ירידה במשקל במינון של 7.2 מ"ג בשבוע, והתוצאות צפויות להתפרסם לקראת סוף השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
גם ענקית התרופות האמריקאית "פייזר", שמוכרת לקהל הרחב בעיקר בזכות פיתוח חיסוני הקורונה, הכריזה במאי האחרון על ממצאי מחקרים ראשונים של התרופה "דנוגליפרון" הניתנת באמצעות כדורים

תרופה מבטיחה נוספת נקראת "מונג'רו". בחודש נובמבר האחרון אישרו הרשויות האמריקאיות את הטיפול שפותח על ידי חברת התרופות האמריקאית "אלי לילי" לטיפול בהשמנה, תחת השם "זפבאונד" (בישראל הוחלט להשאיר את השם מונג'רו לכל ההתוויות), לאחר שזו הוכיחה ירידה של עד 26% במשקל. התרופה, שבמקור מסייעת לטיפול בסוכרת, פועלת על הקולטנים להורמוני השובע המופרשים במעי GIP (ההורמון שמונע הפרשה של מיצי הקיבה) ו-GLP1 (הורמון שגורם להשריית שובע והתרוקנות איטית יותר של הקיבה).

בימים האחרונים מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FAD) העריך שלאור הביקוש הגדול בעולם, צפוי מחסור ויהיה קשה להשיג את הטיפול בחודשים הקרובים בבתי המרקחת.

לא רק זריקות - גם בכדורים

הפוטנציאל הגלום בטיפולים תרופתיים במחלת ההשמנה, כמו גם הרצון להרחיב את קהל היעד על ידי הקלת אופן השימוש הביא את ענקיות הפארמה לנסות לפתח תרופות גם בכדורים ולא רק בהזרקה תת עורית. אחת התרופות שנמצאות בפיתוח נקראת "Orforglipron" המפותחת גם היא על ידי החברה האמריקאית "אלי לילי". מנגנון הפעולה של הטיפול, שנמצא עדיין בשלב הניסויים הקליניים, שונה מעט משתי התרופות הקיימות. התרופה מכילה חומר שהוא אינו פפטיד (שרשראות של חומצות אמינו) במטרה לחקות את הפעילות של ההורמון GLP1, להיקשר לרצפטורים המפרישים אינסולין ולבסוף לגרום למטופל לא להרגיש רעב כל הזמן. על פי מחקרים ראשוניים שפורסמו לפני כחצי שנה, לאחר 36 שבועות של טיפול, התרופה הביאה לירידה של כ-15% בממוצע ממשקל הגוף. מחד, מדובר בשיעור נמוך מזה של "מונג'רו" ומנגד, טיפול בטבליות עשוי להסיר את המחסום של חלק מהמטופלים שחוששים ממחטים וזריקות.

גם ענקית התרופות האמריקאית "פייזר" החליטה להפשיל שרוולים ולהיכנס למגרש. החברה, שמוכרת לקהל הרחב בעיקר בזכות פיתוח חיסוני הקורונה, הכריזה במאי האחרון על ממצאי מחקרים ראשונים של התרופה "דנוגליפרון" הניתנת באמצעות כדורים. הטיפול היה אמור להינתן פעמיים ביום ולהביא לירידה משמעותית במשקל . אולם בחברה הודיעו שהם מוותרים על המינון ויסתפקו בטבלייה חד-יומית - לאחר שמטופלים רבים במחקר פרשו כתוצאה מתופעות לוואי של בחילות והקאות.

חברת "אמג'ן" האמריקאית מנסה אסטרטגיה מעט שונה. הטיפול שהיא מפתחת נמצא בשלב מתקדם ומבוסס על ההורמון GLP-1 תוך חסימת ההורמון GIP. לדברי החברה, המטרה להביא לפיתוח תרופה שתביא לירידה מהירה יותר במשקל באמצעות מינון נמוך ותכוף יותר, תוך כדי הצלחה על שמירת המשקל לאורך זמן. על פי ממצאים ראשונים של מחקר קטן יחסית - הטיפול במינון הגבוה ביותר של התרופה MariTide הוביל לירידה של 14.5% במשקל במשך 12 שבועות. חלק מהאנליסטים צופים הצלחה לטיפול שיכול להערכתם להגיע ליעד של ל-150 מיליארד דולר מכירות בשנה.
המחיר צפוי לרדת

ישנם מחקרים נוספים על מולקולות חדשות שנמצאות בפיתוח, וחברות רבות הרואות את הפוטנציאל העצום מנסות להצטרף למרוץ לפיתוח תרופות לטיפול בהשמנה. בנוסף, בשנים הקרובות, הפטנט של מולקולות רבות שפותחו לטיפול בהשמנת יתר יפוג, ויהיה ניתן לייצר תרופות ביוסימילר (תרופות המחקות את תרופות המקור בעלות נמוכה יותר). השילוב של שני התהליכים - פיתוח של פורמולציות חדשות ואובדן זכויות על הפטנטים התרופתיים - עשוי להשפיע לטובה על מחירי התרופות.

עם זאת חשוב לזכור - למרות צנרת התרופות המרשימה הצפויה, ההצלחה בטיפול אינה נשענת רק על הטיפול התרופתי. הטיפולים - יעילים ככל שיהיו - מהווים כלי עזר להתנעת התהליך. במקרים רבים יש צורך בטיפול ומעקב רפואי אישי לצורך מזעור או מניעת תופעות לוואי, שינויי מינונים, שילובי תרופות, החלפת תרופה ועוד. על מנת להצליח בתהליך ולמקסם אותו, יש צורך בטיפול היקפי בליווי אישי של מערך תומך המשלב צוות מקצועי - רפואי, תזונתי ורגשי - לשינוי אורחות החיים ולשימור התוצאות לאורך זמן. מי שלא יעשה את השינוי, עלול לעלות את משקלו בחזרה ולא משנה אם הטיפול יהיה בניתוח, בכדורים או בזריקות.


הכותב הינו רופא מומחה בהשמנה, חבר ב- Obesity Medicine Association והמנהל של המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully