וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות הזהיר משקיות סקוויז לתינוקות. הנה כל מה שחייבים לדעת

נירה פלדמן

עודכן לאחרונה: 13.3.2024 / 10:02

המון הורים נותנים לתינוקות את שקיות המציצה (סמוצ'י ) מתוך הבנה שהן בריאות לילדים. נייר עמדה חדש מדגיש את הבעייתיות בשימוש בהן. נירה פלדמן, שהייתה שותפה בצוות הכותב של נייר העמדה מסבירה למה הן עלולות גם לפגוע בהתפתחות התינוק

ילד אוכל שקית סקוויז. ShutterStock
ילד אוכל שקית סקוויז/ShutterStock

"שימוש תכוף בהאכלה משקיות מציצה לתינוקות עלול להיות בעל השפעות מזיקות, הן מבחינה התפתחותית, בריאותית והן סביבתית וכלכלית" כך פרסם משרד הבריאות הישראלי השבוע, בדומה לפרסומים דומים של ארגוני בריאות בעולם. "שקיות מזון למציצה נתפסות כ"מזון בריא", מאפשרות גמישות להורים ומציעות "תזונה ניידת" המתאימה לאורח החיים העמוס שקיים כיום במשפחות רבות".

נייר העמדה של משרד הבריאות ממליץ על "להימנע להגיש לתינוקות ופעוטות באמצעות שקיות מזון למציצה כשיגרה. אם בכל זאת מאכילים תינוקות ופעוטות עם שקיות מזון למציצה להעביר את התכולה לכלי ולאפשר אכילה מכפית".

על מנת לקדם תזונה בריאה ודפוסי אכילה ויחסי האכלה תקינים, משרד הבריאות ממליץ "לחשוף תינוקות וילדים צעירים למגוון גדול של מאכלים במרקמים ובטעמים שונים בנפרד כך שהתינוק יחווה את הטעם הייחודי של כל מזון באמצעות אכילה בכפית, בעזרת הידיים ולא באמצעות מציצת מזון. חשוב לעודד לאכילה עצמאית ולהתמודדות עם אתגרי האכילה. לעודד תינוקות וילדים צעירים לאכילה במסגרת ארוחות משפחתיות בהן מוגשים מזונות גולמיים ו/או מזונות בבישול ביתי, להפחית ככל הניתן בהגשת מזונות מעובדים. יש להשתמש בכלי אוכל מקובלים כגון: כפית, צלחת, כוס, מזלג".

ההשפעות המזיקות של שקיות מזון למציצה, בהיבט התזונתי

  • עלולות לתרום כמות משמעותית של סוכר לתפריט היומי של תינוקות ופעוטות.
  • תהליך העיבוד עלול לשנות את הרכב וזמינות של רכיבי תזונה.
  • עלולות להשפיע על הרכב חיידקי המעי (מיקרוביום).
  • גורמות לחוסר חשיפה למראה הפרי והירק, לריח ולמרקם.
  • מקשה על תינוקות וילדים צעירים לזהות טעמים, מרקמים ומראה של פירות וירקות בודדים.
  • מפחית את הסבירות שהפירות וירקות יתקבלו ע"י תינוקות וילדים צעירים כאשר יוגשו בנפרד.
תינוק אוכל. ShutterStock
חשוב שיאכלו בכפית/ShutterStock

לא רק בעיות תזונתיות

מעבר להיבט התזונתי, כפי שנכתב בנייר העמדה ופחות ידוע ומוכר לציבור הרחב, תקופת המעבר של התינוקות להזנה משלימה היא קריטית להתפתחות של דפוסי אכילה אורו-מוטורים בשלים. תהליך הלמידה המוטורית להאכלה עצמית דורש קורדינאציה (יכולת תיאום עין-יד) ודיוק של התנועה להבאת המזון אל הפה. תנועות אורו-מוטוריות מורכבות למעשה "דמוי-דיבור", לעיסת מזון מסייעת לחיזוק שרירי הלסת וכך מאפשרת דיבור ולעיסה. "חשיפת תינוקות וילדים קטנים למגוון מרקמים בעזרת כפית או באמצעות אכילה עצמאית, מאפשרת אינטראקציה חיונית בין ההורים לילדים, הקשבה ודיאלוג, וכן מעקב ולמידה של אותות רעב ושובע", נכתב.

בנייר עמדה צוין כי "צריכה מוגברת של סוכרים תגרום לאכילת יתר ולכן גובר הסיכון לעודף משקל, השמנה והמחלות הקשורות לכך. אכילת מזון למציצה עלולה להוביל לבררנות אכילה בהמשך החיים. כמו כן צריכה מוגברת של סוכר משקיות מציצה עלולה לגרום לנזק לשיניים: עששת בשיניים ושחיקה של אמייל בשיניים, וכן לשקיות מזון למציצה השפעות סביבתיות מזיקות: חשיפה לשקיות חד פעמיות, חשיפה לחלקיקי פלסטיק בעלי השפעה על בריאות התינוקות והילדים הצעירים".

נייר העמדה נכתב בהובלה של לשכת הבריאות במשרד הבריאות: עינת אופיר ושני ברזילי, תזונאיות קליניות ועם מיטב אנשי מקצוע המטפלים בתינוקות וילדים: רופאות ילדים, תזונאיות קליניות לילדים, אחיות, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיה, רופאת שיניים ועוד.

נירה פלדמן היא תזונאית קלינית לילדים, רכזת תחום תזונת ילדים במכבי שרותי בריאות ושותפה בצוות הכותב של נייר העמדה של משרד הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully