וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הביקור הווירטואלי בקופות החולים בכלל יעיל? הסקר המפתיע

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 13:35

מאז פרוץ הקורונה, ביקורי הרופא הווירטואליים הפכו לנורמה. אבל האם הם בכלל יעילים? מחקר חדש בדק לראשונה מה חושבים על כך רופאי משפחה ורופאי ילדים בישראל. הממצאים מפתיעים

רופא און-ליין. ShutterStock
רופא און-ליין/ShutterStock

השימוש בביקור טלפוני הפך נפוץ בשנים האחרונות והואץ במהלך מגפת הקורונה. קופות החולים השונות מאפשרות כיום למטופליהן תור טלפוני כחלופה לביקור במרפאה, כמו גם שירותי וידיאו וממשקים וירטואליים נוספים, שמגבירים את זמינות התורים וחוסכים זמן למטופלים. אלא שביקורים מרחוק מייצרים גם לא מעט אתגרים עבור הרופאים, שלעיתים נדרשים לתת אבחנות ומרשמים מבלי לבדוק פיזית את המטופלים שלהם.

מחקר חדש, שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה במגזין הרפואי הבינלאומי הנחשב Healthcare, בחן לראשונה את עמדות הרופאים בישראל בנוגע לפרקטיקה. המחקר, שבוצע על ידי חוקרי הפקולטה למנהל מערכות בריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, פרופ' יורם בלשר וד"ר תמר שלום, והמכללה האקדמית אשקלון, ד"ר אסנת בשקין, בשיתוף שירותי בריאות כללית, בדק את התפיסות של רופאי משפחה ורופאי ילדים בשלושה היבטים של שימוש בביקור טלפוני: איכות הטיפול, בטיחות הטיפול ושביעות רצון של הרופאים. במחקר השתתפו 342 רופאים ורופאות מרחבי הארץ וכן נערכו ראיונות עומק עם 26 רופאים.

רופאים מהמגזר החרדי הביעו שביעות רצון נמוכה יותר

מממצאי המחקר עולה כי רופאים הביעו שביעות רצון מהשימוש בביקור הטלפוני אולם בנוגע לאיכות ובטיחות הטיפול, הערכות היו נמוכות יותר. 80% מהנשאלים סברו כי מומלץ לשלב ביקור פנים אל פנים עם ביקור טלפוני, ו-51% ציינו כי חוסר היכולת לבדוק את המטופלים מקרוב משפיעה על קבלת ההחלטות של הרופא ומעכבת אותו. מרבית המרואיינים ציינו שרצוי לבצע ביקור טלפוני רק עם מטופלים אותם הרופא מכיר.

רופאים מהמגזר החרדי הביעו שביעות רצון נמוכה יותר מהביקור הטלפוני בהשוואה למגזר הכללי ולמגזר הערבי.

ממצאי המחקר דומים לממצאי מחקרים אחרים שבוצעו בעולם, ומצביעים גם הם על שביעות רצון גבוהה בקרב רופאים מהשימוש בכלי אך חששות לגבי איכות ובטיחות הטיפול.

תוצאות המחקר מדגישות את הצורך בשימוש זהיר בביקורים טלפוניים במערכת הבריאות תוך הקפדה על ההמלצות הבאות: ביצוע ביקורים טלפוניים בעיקר עם מטופלים שהרופא מכיר ופגש בעבר במרפאה וכאשר אין צורך בבדיקה גופנית. יישום שדרוגים טכנולוגיים שישפרו את איכות השירות כגון העברת תמונות ומסמכים, שילוב וידאו וכדומה. וכן, חינוך המטופלים אודות המקרים המתאימים לפנייה לביקור טלפוני.

פרופ' יורם בלשר, דיקן הפקולטה לניהול מערכות בריאות ונשיא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים: "המחקר שביצענו שופך לראשונה אור על תפיסותיהם של רופאי המשפחה ורופאי הילדים בנוגע לשימוש בביקורים טלפונים, ומדגיש את החשיבות של שימוש מידתי בכלי זה. אין ספק שביקורים טלפונים הם כלי חשוב ויעיל בימינו, שרק ילך ויתרחב עם התקדמות הטכנולוגיה, אך אסור שהדבר יבוא על חשבון איכות הטיפול. על כן, קבענו במסגרת המלצות המחקר מספר עקרונות, שנועדו מצד אחד לצמצם את הפגיעה באיכות ובבטיחות הטיפול מצד הרופאים ומצד שני לעודד העלאת מודעות גם בקרב המטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully