וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האביזר הפשוט (שרובכם לא מכירים) ששליש מהאמריקאים משתמשים בו למניעת עששת

ד"ר ערן פרמון

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 23:53

כשליש מהאמריקאים לא מתחילים את היום בלי צחצוח שיניים וניקוי הלשון. למה זה כל-כך מועיל לבריאות הפה (וגם למניעת ריח רע), איך מבצעים את הניקוי ומה עדיף לקנות - מנקה לשון מפלסטיק או ממתכת?

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

אנחנו כבר יודעים שצחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי (כל יום, פעמיים ביום לפחות) הכרחיים כדי לשמור על שיניים בריאות. אלא שיש כלי נוסף שמסייע לבריאות הפה, ומשום מה פחות מוכר בישראל.

הכירו את מנקה הלשון, שמכונה גם מגרד לשון. סקרים מראים שכשליש מהאמריקאים משתמשים בו, בנוסף לצחצוח השיניים והשימוש בחוט הדנטלי. יתרונות ניקוי הלשון גדולים וחשובים ומחקרים שונים הראו שיש לניקוי יומי של הלשון תפקיד חשוב במניעת עששת.

למה כדאי לנקות את הלשון?

בעוד שצחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי מנקים את הבקטריות ואת שאריות המזון שהצטברו על השיניים, שאריות גדולות מאלו נותרות על הלשון ומצפות אותה בחומר דמוי ריר. החומר הזה, לא רק חוזר לזהם את השיניים שזה עתה צחצחתם, אלא גם אחראי לריחות הלא נעימים שיוצאים לכם מהפה.

חשוב לציין שחיידקים בפה דווקא מסייעים לבריאותנו. חלל הפה מכיל למעלה מ-700 מינים של חיידקים, מה שהופך אותו למיקרוביום השני בגודלו והמגוון ביותר בגוף האדם אחרי המעי.

מיקרואורגניזמים אלו ניזונים מהפחמימות במזון שאתם אוכלים ועוזרים לנהל את בריאות הפה שלכם - ועוד הרבה יותר. לדוגמה, כמות עצומה של ראיות הראו שחיידקי הפה קשורים קשר הדוק לבריאות הלב.

עם זאת, צמיחת יתר של מיני חיידקים מסוימים עלולה להוביל למספר השלכות שליליות, החל ממחלת חניכיים ועד להליטוזיס, הלא היא ריח רע מהפה.

זו הסיבה שמומחים רבים טוענים שניקוי הלשון, כמו צחצוח שיניים רגיל, הוא דרך טובה לנהל את המערכת האקולוגית החיונית הזו של חיידקים. לא רק שהוא מסיר עודפי חיידקים, אלא גם עוזר להסיר שאריות מזון שהמיקרואורגניזמים ניזונים מהם.

אישה מוציאה לשון. ShutterStock
כמה שניות פעמיים ביום. מנקה לשון/ShutterStock

עם מה מנקים את הלשון?

הדרך הפשוטה והיעילה ביותר היא לרכוש את אביזר מנקה הלשון, ולהעביר אותו פעמיים על הלשון, בתנועת גירוד. ההליך הזה לא לוקח יותר ממספר שניות והתועלת שלו לבריאות חלל הפה והשיניים גדולה.

בחנויות או באתרי האינטרנט השונים תוכלו לרכוש מנקה לשון. אפשר לרכוש מנקה מפלסטיק, שניתן להשתמש בו מדי יום למשך מספר חודשים, או מנקה ממתכת, שניתן לנקותו בקלות לאחר כל שימוש ולהשתמש בו ללא הגבלת זמן. רוב המומחים ממליצים להשתמש במגרדי לשון ממתכת על פני אלה מפלסטיק, כי לטענתם הם יעילים יותר בהסרת פסולת וחיידקים מהלשון.

גם אם אין לכם מנקה לשון, מברשת השיניים תעשה את העבודה. מרחו כמות קטנה של משחת שיניים על המברשת, וצחצחו את הלשון לאורכה ולרוחבה.

איך מנקים את הלשון?

מקמו את המגרד בחלק האחורי של הלשון ומשכו אותו קדימה לחלק הקדמי של הלשון. הזיזו את המגרד לכל אורך ורוחב הלשון מספר פעמים בזוויות שונות. תוך כדי הגירוד, הפעילו מעט לחץ שיספיק כדי להסיר בעדינות את שכבת הריר על פני הלשון מבלי לפגוע בלשון עצמה. לאחר מכן, הסירו את השאריות מהלשון על ידי שטיפת הפה עם מים. נקו את מגרד הלשון לאחר כל שימוש כדי לשמור עליו מחוטא ונקי.

באיזו תדירות כדאי לנקות את הלשון?

בקטריה גדלה במהירות. הדרך הטובה ביותר להפחית את כמות הבקטריה בפה היא לנקות את הלשון שלכם פעמיים ביום לאחר צחצוח השיניים. הסרת השאריות מהלשון לפני השינה יכולה, כאמור, גם לסייע להפחתת ריח הפה בבוקר כשאתם מתעוררים.

ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ברמת השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully