וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקנה: אלו שיטות הטיפול היעילות במחלה - ואיך אפשר להימנע ממנה

ד"ר מיכאל שוחט

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 13:25

מהי מחלת האקנה והאם היא חולפת, מתי מומלץ להתחיל לטפל ולמה החורף הוא הזמן הנכון, איך להימנע מצלקות בעור ואילו טיפולים קיימים פרט לתרופות? מדריך

ד"ר גילה איזמן נלקנבאום מסבירה איך מטפלים באקנה/מערכת וואלה

אקנה היא אחת ממחלות העור הכרוניות הנפוצות ביותר, שנקראת בשפת העם "פצעי בגרות", מהסיבה שבדרך-כלל היא מופיעה לראשונה בגיל ההתבגרות. כ-85% מבני הנוער סובלים מאקנה בדרגות חומרה שונות, ובמקרים מסוימים, הסובלים ממשיכים להתמודד עם המחלה גם אחרי גיל 30. לעיתים, המחלה מתחילה בעשור השלישי ונמשכת מספר שנים. נשים סובלות פי חמש יותר מגברים מאקנה, וכשליש מהנשים מתמודדות עם אקנה גם במשך כל תקופת גיל הפוריות שלהן.

אקנה מוגדרת כמחלה כרונית, במהלכה יש תקופות של החמרה ושל שיפור. היא פוגעת בזקיקי השיער ובבלוטות החלב התת-עוריות, שמפרישות חומר שומני שנקרא חלב סבום. בתקופת ההתבגרות הגוף חווה שינויים הורמונליים, שגורמים לבלוטות החלב לייצר כמות מוגברת של סבום. הסבום, בשילוב תאי עור מתים, חוסמים את זקיקי השערות, וגורמים להתפתחות פצעים, שנוטים להזדהם בקלות.

מהם תסמיני המחלה?

תסמיני אקנה יכולים להיות קלים, בינוניים או חמורים. בדרך כלל היא מתפתחת על אזורי עור עם הרבה בלוטות שומן (שמן), כולל בפנים, באזור הכתפיים, הגב ובחזה. היא גם יכולה להופיע על הישבן, על הרגליים או על הזרועות. כשמופיע אקנה, ישנם שינויים על גבי העור, כמו בליטות אדומות קטנות המכילות מוגלה צהובה או לבנה, פקקות לבנות, פקקות שחורות, קרום מעל הבליטות, אדמומיות ונפיחות על העור המקיף את הנגעים, כאב או רגישות, במיוחד עם ציסטות ופצעונים.

לפני ואחרי טיפול נגד אקנה. New Africa, ShutterStock
מחלה עם יתרון נשי מובהק. אקנה/ShutterStock, New Africa

אילו סוגים של אקנה קיימים ומה התסמינים?

ישנם מספר סוגים של אקנה, להם גורמים דומים אבל הם שונים במראה ובחומרה:

1.פקקות לבנות: בליטות לבנות קטנות שמתפתחות כאשר שמן ותאי עור חוסמים נקבובית אך נשארים מתחת לעור.

2.פקקות שחורות: מתפתחים כאשר פקק של נקבובית מצטבר עם שמנים ותאי עור ומרחיב את פתח הנקבובית. הן נראות כהות לא בגלל לכלוך אלא בגלל חמצון - תגובה כימית כאשר תוכן של נקבובית חסומה נחשף לחמצן.

3.פוסטולות ופפולות: נגעי אקנה מודלקים שמתפתחים כאשר נקבוביות מתמלאות בעודף שמן, חיידקים ותאי עור. פפולות הן בליטות אדומות, ופוסטולות מלאות מוגלה.

4.פצעונים וציסטות: חמורים יותר מסוגים אחרים של אקנה. מדובר בנגעי אקנה גדולים וכואבים שמתפתחים עמוק בתוך העור. הציסטות מלאות מוגלה, אבל הפצעונים אינם מכילים מוגלה.

יש לי אקנה. למי מומלץ לפנות?

לרוב, פצעי הבגרות ישתפרו ללא כל טיפול מיוחד ויחלפו מאליהם. בכל מקרה, חשוב לגשת לייעוץ ראשוני אצל רופא עור על מנת לקבל אבחנה קלינית על סמך מראה הפצעים והמיקום של הנגעים. מומלץ שלא לנסות לטפל באקנה לבד ללא היוועצות רופא, לא לנסות "לפוצץ" פצעים, או למרוח משחות כאלו ואחרות.

איך מטפלים באקנה?

הטיפולים הרפואיים המקובלים תלויים ברמת החומרה של הפצעים. כיום, הטיפולים הקיימים לאקנה כוללים משחות אנטיביוטיות, תרופות אנטיביוטיות שנלקחות דרך הפה, תרופות הורמונליות ואיזוטרטינואין (קיורטן של תרו).

הטיפול בקיורטן נמשך בדרך כלל בין 16 ל-24 שבועות. מרבית המטופלים זקוקים למחזור טיפולי אחד. ייתכן כי מצב האקנה שלך ימשיך להשתפר במשך עד 8 שבועות לאחר סיום הטיפול בקיורטן ולכן לרוב לא מתחילים מחזור טיפולי נוסף עד חלוף 8 שבועות מתום הטיפול. לעיתים חלה החמרה במצב האקנה בשבועות הראשונים של הטיפול. אולם המצב משתפר לרוב עם ההתקדמות. יש להתמיד בטיפול כפי שהומלץ על ידי הרופא המטפל, גם אם חל שיפור במצב.

השימוש בתרופות לטיפול באקנה מאושר בדרך כלל החל מגיל 12. לפני גיל זה הטיפול מתבסס בעיקר על מוצרים ללא מרשם עם חומרים פעילים עדינים יותר כמו פרוקסיד בנזויל, אציד סליצילי ועוד. בנוסף, חשוב לוודא את בטיחות הטיפול ולהקפיד על מעקב שוטף אחר השפעות הלוואי של תרופות האקנה.

תופעות הלוואי העיקריות שיכולות להופיע מטיפול תרופתי באקנה כוללות יבוש וגירוד, גירוי ואדמומיות, קילוף יתר של העור, רגישות לאור ולקרני שמש. אנטיביוטיקה ואיזוטרטינואין עלולים לגרום לתופעות לוואי כלליות כמו כאבי ראש, בחילות, הפרעות עיכול ועוד. לפיכך חשוב לדווח לרופא על תופעות לוואי חריגות במהלך הטיפול, על מנת לבצע התאמה נכונה של המינון והתכשיר המתאים לכל מטופל.

האם ישנו טיפול שאינו כולל תרופות?

פוטודינאמי רפואי הוא טיפול שאינו תרופתי, שמתאים מגיל 12 ומעלה. הטיפול מיועד לאקנה בינונית וקשה, ללא תופעות הלוואי האפשריות מטיפול תרופתי. מדובר בטיפול שמשלב גלי רדיו הגורמים להקטנה בפעילות בלוטות החלב, שמגביר את ההחדרה של החומר הנמרח על העור בזמן הטיפול.

אופציה טיפולית זו מתאימה למי שאינו יכול או חושש ליטול טיפול תרופתי. נדרש טיפול אחד או עד שלושה טיפולים, בכפוף להמלצת המטפל, ובדרך כלל ניתן לראות שיפור לאחר כשבועיים מהטיפול הראשון. כמומלץ במרבית טיפולי העור, החורף הוא עונה טובה לטיפולים מכיוון שאור השמש החזק בישראל עלול לגרום לאדמומיות וגירוי חזק.

האם יש דרך למנוע אקנה?

כאמור, אקנה מתפתחת כאשר זקיקי שיער (נקבוביות) נסתמים בעודף שומן ושומן הוא שמן טבעי המיוצר על ידי בלוטות שומן בעור. כאשר בלוטות אלה הופכות לפעילות יתר, הן מייצרות יותר שומן ממה שהעור צריך, וזה מוביל לסתימת נקבוביות. אפשר לנקוט באמצעים מסוימים על מנת לנסות ולמנוע היווצרות אקנה או לפחות להפחית את חומרתה ותדירותה:

  • רחצת הפנים פעמיים ביום במרכך עדין, תוך הימנעות משפשוף חזק מדי שעלול לגרום לגירוי העור ולהוביל להתפרצויות נוספות.
  • שימוש במוצרי עור שאינם סותמים נקבוביות ולא נוטים לגרום לסתימת נקבוביות.
  • הימנעות ממגע עם הפנים במהלך היום על מנת למנוע העברת חיידקים ושמן.
  • אכילת תזונה בריאה ומאוזנת עם דגנים שלמים, פירות, ירקות ושומנים בריאים.
  • שטיפת השיער מדי יום אם הוא שמנוני והרחקתו מהפנים
  • הפחתת לחץ באמצעות פעילות גופנית, מתיחות, תרגילי נשימה ואפילו בילוי זמן עם אנשים אהובים

הכותב הינו מומחה ברפואת עור, יועץ רפואת עור אסתטית ברשת אסתטיקה ד"ר לוינגר מקבוצת דנאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully