וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מבעיות בשלפוחית השתן? אלו המזונות והמשקאות שכנראה אשמים בכך

עודכן לאחרונה: 1.3.2024 / 11:16

לתזונה שלכם, מסתבר, יש השפעות גם על תפקוד שלפוחית השתן. מחקרים מהשנים האחרונות גילו קשר ישיר בין צריכת מזונות מסוימים לבריחת שתן, בעיות בהטלת שתן ודלקות שונות באזור זה של הגוף. אלו המזונות שכדאי להימנע מהם

מהו סרטן שלפוחית השתן - ואיך מטפלים בו?/מערכת וואלה

רוב הסיכויים שאתם מכירים את המזונות שעלולים להזיק ללב שלכם. אבל כשזה מגיע לשלפוחית השתן, סביר להניח שלא קישרתם מעולם את ההשפעה התזונתית. מסתבר שמאכלים ומשקאות מסוימים יכולים לגרום לגירוי בשלפוחית השתן, מה שעשוי להוביל ללא מעט בעיות רפואיות באזור זה.
למרות שאנשים אולי לא מרבים לדבר על נושאים הקשורים בהטלת שתן, אזור שלפוחית השתן מייצר לא מעט בעיות בריאות נפוצות יותר ממה שרובנו חושבים.

"בריחת שתן (או 'שלפוחית שתן דולפת') היא אחת הבעיות השכיחות ביותר בקרב גברים ונשים כאחד", מסבירה האורולוגית ד"ר פנווה מילהאוס. "גם השתנה תכופה היא תלונה שכיחה, שיכולה להיות מטרידה במיוחד אם זה מתרחש בשעות הלילה או בזמן שינה".

דלקת בדרכי השתן היא מצב ארוך טווח הגורם לכאב ואי נוחות בשלפוחית השתן. דלקת כזו יוצרת תחושה של צורך להשתין לעתים קרובות ובדחיפות. "כאשר מטופלים חווים פעילות יתר של שלפוחית השתן או תסמינים של דלקת בדרכי השתן, ההמלצה הראשונה שלנו היא להגביל את גורמי הגירוי בשלפוחית השתן", מוסיפה האורולוגית ד"ר אניקה אקרמן.

החדשות הטובות הן, ששינוי בתזונה עשוי להפחית בעיות אלו. "לעתים קרובות, שינויים קלים בתזונה והימנעות ממזון שמגרה את שלפוחית השתן, יקטינו ואף יעלימו את הסימפטומים של המטופל", מציינת אקרמן.

גם אם אתם לא סובלים מבעיות בשלפוחית השתן, תמיד טוב לדעת מה עלול ליצור לכם בעיות באזור רגיש זה של הגוף. אלו המזונות והמשקאות שכדאי לכם לוותר עליהם, או להפחית בצריכתם, כדי לשמור על שלפוחית שתן בריאה, על-פי מומחים רפואיים ואורולוגים:

גבר מתאמץ שלא להשתין בשירותים. vchal, ShutterStock
שכיח יותר ממה שאתם חושבים. בעיות בשלפוחית השתן/ShutterStock, vchal

קפה

אתם אולי לא יכולים להתחיל את היום בלי כוס קפה מעורר, אבל מאוד ייתכן ששלפוחית השתן שלכם פחות תשמח. "הקפאין בקפה הוא חומר משתן ידוע, כלומר הוא גורם לכם לייצר יותר שתן, מה שמגביר את תדירות פעילות השלפוחית", מסבירה ד"ר מילהאוס. "ראינו שקפאין מגביר את הדחיפות של מתן שתן, מה שמקשה על השליטה בשלפוחית , מצב שעלול לגרום ליותר דליפות משלפוחית השתן. מזונות ומשקאות חומציים יכולים לעורר גירוי וגם להחמיר את התסמינים הללו".

אבל לא חייבים לוותר לגמרי על כוס הקפה בבוקר, ואפשר גם להמשיך עם כוס נוספת במהלך היום, מרגיעה האורולוגית ומציינת ששתי כוסות קפה ביום לא יגרמו לתסמינים בשלפוחית השתן. מה שכן, אלה שכבר מתמודדים עם כאב בזמן מתן שתן או מתכיפות גבוהה במתן שתן - כדאי שיגבילו או לא יצרכו לגמרי קפאין כדי שהסימפטומים יחלפו. "הימנעות מוחלטת מקפה עשויה להיות הכרחית עבור אנשים מסוימים הנאבקים עם פעילות יתר של שלפוחית השתן או כאבים בשלפוחית השתן", היא אומרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גיף קפה. Giphy
במקרים מסוימים צריך לוותר, או רק לצמצם. קפה/Giphy

פירות הדר

שלפוחית השתן שלכם לא מחבבת חומציות יתר. אמנם צריכה של פירות הדר בריאה ומספקת לגוף לא מעט ויטמינים חשובים, אבל אם אתם סובלים מתסמינים כלשהם בשלפוחית השתן, עדיף שתגבילו או תפחיתו את צריכתם.

"אשכולית או תפוזים, כולל מיצים, הם פירות בעלי חומציות גבוהה במיוחד", מסבירה מילהאוס. "חומציות זו עלולה לגרום לגירוי של רירית השלפוחית, מה שיוביל לתסמינים, שעשויים להיות לא נעימים. "אני ממליצה בחום להימנע ממזונות אלה אם יש לכם תסמינים פעילים של דלקת בשלפוחית השתן".

עגבניות

אם אתם צורכים בקביעות עגבניות או מוצרים מבוססי עגבניות, כמו קטשופ, פיצה או פסטה ששקועה ברוטב עגבניות, אולי עדיף למתן את הצריכה של מזונות אלו אם אתה חווים תסמינים בשלפוחית השתן.

"עגבניות הן מאוד חומציות, מה שעשוי להיות טריגר לכאבים בשלפוחית השתן עבור אנשים רבים", אומרת מילהאוס.

בנוסף, בעגבניות מבושלות יש יותר חומצה מאשר בעגבניות טריות. "עגבניות הופכות לחומציות יותר ככל שהן מתבשלות זמן רב יותר, כך שאם אתם לא רוצים לוותר עליהן באופן מוחלט, עדיף דווקא לאכול עגבניות טריות ולא מבושלות", היא מוסיפה.

מגזין קטנה אוכל פיצה 31 אוגוסט 2023. ., עיבוד תמונה
לוותר על פיצה למען שלפוחית שתן בריאה. דווקא בגלל העגבניות/עיבוד תמונה, .

נקניקים ובשרים מעובדים

אם אתם חובבי נקניקים, נקניקיות ובשרים מעובדים אחרים, כאלו שבדרך כלל נמכרים במחלקת המעדנייה של כל סופרמרקט, כדאי שתוותרו עליהם כדי לשמור על שלפוחית השתן שלכם.

התוספים שמאריכים את חיי המדף של בשר מעובד ומוסיפים לו את הטעם הכל-כך ממכר שלו, עלולים ליצור גירויים לא נעימים בשלפוחית השתן. רבים מהבשרים האלו מכילים ניטרטים, תערובת של תרכובות של חנקן וחמצן. "כימיקלים אלה הם גם מקור ידוע לתוצרי לוואי מסרטנים או כאלו שהוכחו כגורמים לסרטן", אומרת מילהאוס. "תוצרי הלוואי של ניטרטים המוספים לבשר אדום קשורים לסיכון מוגבר לסרטן בשלפוחית השתן".

בין אם יש לכם בעיות בשלפוחית השתן או לא, מילהאוס מציעה לשים לב לתדירות הצריכה של בשר מעובד. "אני בהחלט ממליצה לכלל האוכלוסייה להגביל או להימנע מבשר מעובד, ללא קשר לתסמינים כאלו או אחרים בשלפוחית השתן", היא מוסיפה.

פרוסות נקניק פסטרמה. ShutterStock
גם מסרטן, גם מזיק לשלפוחית השתן. בשרים מעובדים/ShutterStock

מאכלים חריפים

רבים מאיתנו לא יכולים בלי להוסיף קצת חריפות לאוכל. אבל אם אתם סובלים מרגישות בשלפוחית השתן, כדאי מאוד לנסות להפחית את המזונות החריפים מהתזונה שלכם. "מזונות חריפים מגרים את רירית שלפוחית השתן וגורמים להחמרה בתסמינים", אמרת ד"ר אקרמן.

משקאות מוגזים

השילוב של סוכר, קפאין וגז עלולים לגרום לסערה של ממש בגוף ולגרום לגירוי שלפוחית השתן. זו הסיבה שכדאי מאוד להפחית או לצמצם לגמרי את צריכתם של המשקאות המוגזים. "המשקאות האלו מכילים קפאין, שהוא חומר משתן טבעי - שגורם להתייבשות ולשתן מרוכז - וסוכר, שגורם לעלייה בחומציות השתן, מה שמוביל לסיכון מוגבר לזיהומים בשלפוחית השתן", מסבירה ד"ר אקרמן. "בנוסף, משקאות מוגזים עוברים תהליך כימי של הוספת פחמן דו חמצני, שגורם לגירוי שעשוי לעשות לא מעט בעיות בשלפוחית השתן"

אישה שותה משקה מוגז. Giphy
שילוב לא בריא של סוכר, קפאין וגז. משקאות מוגזים/Giphy

עישון

למרות שלא מדובר במזון או במשקה, עישון טבק יכול להוביל לסרטן בשלפוחית השתן. למרות שרבים מקשרים אותו לסרטן ריאות, עישון הוא גורם הסיכון הראשון לסרטן בשלפוחית השתן.

הכימיקלים הרבים שנמצאים בסיגריות מעובדים ומשתחררים מהגוף בזמן הטלת שתן. "הכימיקלים המזיקים במוצרי טבק מסוננים דרך הכליות ומסולקים בשתן", אומרת אקרמן. "כימיקלים אלה משפיעים על רירית שלפוחית השתן, וגורמים לשינויים תאיים המובילים במקרים רבים לסרטן בשלפוחית השתן".

ואם אתם צריכים סיבה נוספת להפסיק לעשן, האגודה האמריקנית לסרטן קובעת: "לאנשים שמעשנים יש סיכוי לפחות פי 3 לחלות בסרטן שלפוחית השתן מאשר אנשים שלא מעשנם. עישון גורם לכמחצית ממקרי סרטן שלפוחית השתן".

הדרך הפשוטה לשפר את המצב

רוב האורולוגים ממליצים לשתות הרבה מים כדי לחזק את שלפוחית השתן. "אני מעודדת את המטופלים שלי להגביר את צריכת המים כדי לעזור להימנע מבעיות בשלפוחית השתן", אמרת אקרמן.

שתיית כמות גדולה של מים כשכבר יש לכם בעיות בשלפוחית השתן עשויה להיראות מנוגדת לאינטואיציה הראשונית, אבל ד"ר אקרמן מסבירה את ההיגיון מאחורי זה: "אמנם צריכה מרובה של מים עשויה לשלוח אתכם יותר לשירותים, אבל אם צריכת המים מתפזרת לאורך היום, זה לא יגדיל בהרבה את התדירות, מצד אחד, אבל כן יעזור בדילול השתן שלכם, מה שמן הסתם יפחית את הגירוי בשלפוחית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully