וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מכאבים כרוניים? הטיפול הטבעי הזה אולי יוכל לעזור

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 11:45

כאבים כרונים הם נחלתם של רבים והם גורמים ליסורים קשים. תוסף טבעי שמצוי בדגים יכול לעזור בהפחתת התסמינים הפיזיולוגיים ואפילו להקל על המצב הנפשי

אישה סובלת מכאבים. ShutterStock
כאחד מכל שלושה אנשים סובל מכאבים כרוניים/ShutterStock

כאבים כרוניים הם בעיה קשה ונפוצה: כאחד מכל שלושה אנשים סובל מכאבים כרוניים, וכרבע מתוך הסובלים מכאבים כרוניים סובלים מכאב ברמה בינונית עד חמורה שמגבילה את הפעילות שלהם, ופוגעת באיכות החיים שלהם. הבעיה היא, שטיפולים שהם יעילים ובטוחים לטיפול בכאב כרוני הם מוגבלים כיום. בנוסף, קיימת שכיחות גבוהה של התמכרויות ותופעות לוואי קשות עד כדי סכנת מוות לטיפולים הללו, ולכן ישנו צורך במציאת טיפולים טובים ובטוחים יותר. בעיה נוספת עם הטיפולים הללו היא שהם אינם פותרים את בעיית הדלקת הכרונית המלווה במקרים רבים את הכאבים הכרוניים.

שמן דגים הוא מקור ידוע לחומצות השומן מסוג אומגה 3 EPA ו-DHA שהן חומר מבטיח לטיפול בכאבים כרוניים. ה-EPA וה-DHA יכולות להפוך בגוף לחומרים פעילים נוגדי דלקת המכונים בקיצור SPMs.

ה-SPMs הדגימו השפעה נוגדת כאב במספר מודלים מחקריים שבחנו כאב דלקתי וכאב עצבי. מעבר להשפעה הישירה שלהם נוגדת הכאב, הם גם משנים את התהליך הדלקתי כך שהם מעודדים החלמה מפציעה, ויכולים למנוע את המעבר מכאב חריף לכאב כרוני. ניתן להפיק את ה-SPMs משמן דגים והם יכולים להילקח כתוסף.

רוטב דגים. ShutterStock
רוטב דגים/ShutterStock

באוקטובר 2020 פורסם במגזין הרפואי Journal of Translational Medicine מחקר שבחן את ההשפעות של תוסף של SPMs. במחקר נבדקו 44 מבוגרים עם כאב שדורג כבינוני וחמור יותר, ושנמשך לפחות 3 חודשים.

המדדים שנבדקו בקרב הנבדקים היו מדדי איכות החיים , ומדדים של כאב כרוני. לצורך כך, הנבדקים מילאו שאלונים בתחילת המחקר וכעבור שבועיים וארבעה שבועות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

תוצאות המחקר

כעבור 4 שבועות של טיפול בתוסף נצפה שיפור משמעותי סטטיסטית הן במדדי איכות החיים של המטופלים, הן בכל המדדים של עוצמת הכאב, וההפרעה שלו לחיים, והן במדדים של חרדה ושל דיכאון.

מכיון שהטיפול שיפר לא רק את מדדי הכאב, אלא גם את מצבם הנפשי של הנבדקים, ואת התפקוד הפיזי והחברתי שלהם, החוקרים מצביעים על כך שלטיפול ב-SPMs ישנו פוטנציאל לטפל לא רק בכאב אלא גם בהשלכות הנפשיות והתפקודיות שלו. המחברים מציינים שאם תוצאות הניסוי שהדגימו הפחתה בדיכאון ובחרדה אצל המטופלים יחזרו גם בניסויים נוספים, יהיו לכך השלכות מרחיקות טווח בטיפול באוכלוסיית הסובלים מכאב כרוני, שנוטים גם לסבול במקביל מדיכאון.

מה היתרון של ה-SPMs על פני שמן דגים רגיל?

ה-SPMs הינם החומר הפעיל שגופנו מייצר בעקבות צריכה של שמן הדגים. באנשים בריאים מתן מינון גבוה של שמן דגים הביא לעליה ברמת ה-SPMs. לעומת זאת, באנשים עם מגוון מחלות כמו השמנת יתר, דלקת פרקים, מחלות כלי דם, ומצב לאחר ניתוח היתה חסימה בייצור של SPMs גם כאשר נתנו מינון גבוה של שמן דגים. הדבר מצביע על כך שככל הנראה אנשים הסובלים ממגוון של מחלות יזדקקו למתן של SPMs במקום שמן דגים על מנת להשיג רמות טובות שלו בגוף.

מה המשמעות של ממצאי המחקר הזה?

הנטל של הסובלים מכאבים כרוניים על מערכת הבריאות הוא גדול ביותר, וכיום הטיפולים הקיימים יכולים לתת במקרה הטוב הקלה זמנית ומצד שני הם כרוכים בריבוי תופעות לוואי, בהתפתחות של עמידות לטיפול, ובשכיחות גבוהה של התמכרות.

הטיפול ב-SPMs הינו טיפול שיש לו פוטנציאל לא רק להיות יעיל, אלא גם שאינו כרוך בתופעות לוואי, ובסכנת התמכרות. זהו המחקר הקליני הראשון שבדק מתן דרך הפה של תכשיר של SPMs המופק משמן דגים באנשים עם כאב כרוני. תוצאות מחקר זה מצביעות על כך שטיפול זה הוא בעל פוטנציאל להשפיע לטובה על חייהם של מיליונים הסובלים מכאבים כרוניים. לצורך כך דרושים מחקרים נוספים שיהיו כפולי סמיות ולטווח ממושך יותר.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully