וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש במריחואנה בכל צורה: מזניק את הסיכון לשבץ והתקף לב

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 21:38

חדשות רעות לסטלנים: מחקר שנמשך 4 שנים ובדק למעלה מ-400 אלף איש מצא - עישון, אידוי ואפילו אכילת מזון עם מריחואנה מעלים את הסיכון לשבץ מוחי ב-42% ולהתקפי לב ב-25%. "הסיכון עלה ככל שמספר ימי השימוש במריחואנה עלה"

בווידאו: חשיפת מתחם הידרו תת קרקעי ובו מאות צמחי קנאביס/קרדיט - דוברות המשטרה

יותר ויותר מדינות מסירות את ההגבלות בכל הקשור לשימוש בקנאביס, הרבה בזכות סגולותיו הרפואיות, שהוכחו בשנים האחרונות במחקרים בינלאומיים רבים. אלא שלצד היתרונות, יש גם חסרונות.

מחקר שפורסם ב-Journal of the American Heart Association, ניתח נתונים על 430,000 מבוגרים שנאספו מ-2016 עד 2020 באמצעות מערכת מעקב של גורמי הסיכון ההתנהגותית, סקר טלפוני לאומי המבוצע מדי שנה על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן.

על פי המחקר, שימוש בקנאביס היה קשור לסיכון גבוה משמעותית להתקף לב ושבץ מוחי, גם אם למשתשמ לא היו בעיות לב קיימות והוא לא עישן או אייד טבק, כך מצא מחקר חדש.

גיל האנשים שהשתתפו במחקר נע בין 18 ל-74, עם גיל ממוצע של 45. כמעט 90% מאלו שהשתתפו במחקר לא השתמשו במריחואנה, ויותר מ-63% מהם מעולם לא השתמשו בטבק. בקרב משתמשי המריחואנה, כמעט 74% דיווחו על עישון כצורת הצריכה הנפוצה ביותר; 4% היו משתמשים יומיים, בעוד 7% דיווחו על שימוש שאינו יומי. כמעט 29% מהמשתמשים היומיומיים במריחואנה ו-44% מהמשתמשים הלא-יומיים מעולם לא השתמשו בסיגריות טבק.

מניתוח הממצאים עלה כי גברים בני 55 או צעירים יותר ונשים מתחת לגיל 65 שהשתמשו במריחואנה היו בסיכון גבוה ב-36% למחלת לב כלילית, התקף לב ושבץ, ללא קשר אם השתמשו גם במוצרי טבק מסורתיים.

אישה מעשנת ג'וינט. ShutterStock
"הסיכון עלה ככל שמספר ימי השימוש במריחואנה עלה". שבץ, התקפי לב ומחלות לב אחרות/ShutterStock

בעוד שלמשתמשים יומיים ולא יומיומיים היה סיכון מוגבר להתקף לב ושבץ בהשוואה לאלו שאינם משתמשים, הסיכון לשבץ עלה ב-42% והסיכון להתקף לב עלה ב-25% אם נעשה שימוש יומיומי בקנאביס, מצא המחקר. הסיכון טיפס ככל שמספר ימי השימוש במריחואנה עלה.

"המחקר שלנו מראה שלעישון קנאביס יש סיכונים קרדיווסקולריים משמעותיים, בדיוק כמו עישון טבק. זה חשוב במיוחד מכיוון שהשימוש בקנאביס הולך וגדל, והשימוש בטבק קונבנציונלי דווקא פוחת", אמר אברה ג'פרס, החוקר הראשי של מחקר זה.

ממצאי המחקר הנוכחי משקפים תוצאות דומות של מחקר אחר שמצא ששימוש יומיומי במריחואנה קשור לעלייה במחלות לב כלילית, התקף לב ושבץ מוחי, אמר רוברט פייג' השני, פרופסור לרוקחות קלינית ורפואה פיזיקלית בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת קולורדו.

"לממצאי המחקר הזה יש השלכות חשובות מאוד על בריאות האוכלוסייה והם צריכים להוות קריאה לפעולה עבור כל אלו שמשתמשים בקנאביס, שכן מחקר זה מוסיף לספרות ההולכת וגדלה בכל הקשור לשימוש בקנאביס ומחלות לב וכלי דם, שעלולים להיות שילוב מסוכן", הוא הוסיף.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

המחקר הנוכחי מאשש תוצאות של מחקרים קודמים

מחקר שנערך בפברואר 2023 מצא ששימוש יומי במריחואנה יכול להגביר את הסיכון בכ33% למחלת עורקים כליליים בהשוואה לאלה שלא השתמשו בקנאביס מעולם. מחלת עורקים כליליים נגרמת מהצטברות פלאק בדפנות העורקים המספקים דם ללב, ונקראת גם טרשת עורקים, מחלת הלב הנפוצה ביותר בעולם.

שני מחקרים נוספים שפורסמו בנובמבר האחרון מצאו כי מבוגרים שאינם מעשנים טבק אך משתמשים במריחואנה, היו בסיכון גבוה יותר להתקף לב ושבץ כאשר הם מאושפזים, בעוד שאנשים שמשתמשים במריחואנה מדי יום היו בסיכון גבוה ב-34% לפתח אי ספיקת לב.

השימוש במריחואנה נמצא במגמת עלייה בקרב מבוגרים. מחקר משנת 2020 מצא כי מספרם של קשישים אמריקאים מעל גיל 65 שמעשנים מריחואנה או משתמשים במוצרי מאכל המכילים את הסם, גדל פי שניים בין השנים 2015 ל-2018.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ לאנשים להימנע מעישון או אידוי של כל חומר, כולל מוצרי קנאביס, בגלל הנזק הפוטנציאלי ללב, לריאות ולכלי הדם.

"המחקר הנוכחי, שהוא הגדול ביותר שנערך עד כה בנושא, מצביע על כך שעישון ושאיפת קנאביס מעלים ריכוזים של קרבוקסיהמוגלובין בדם (פחמן חד חמצני, גז רעיל), (וגם) זפת (חומר בעירה שנשרף בחלקו) בדומה להשפעות של שאיפת סיגריית טבק. בשני המקרים - התוצאה היא סיכון מוגבר ללמחלות שריר הלב, כאבים בחזה, הפרעות בקצב הלב, התקפי לב ומצבים חמורים אחרים", אמר החוקר בראיון ל-CNN.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully