וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: תואר שני בסיעוד עם התמחות בניהול הטיפול

בשיתוף הקריה האקדמית אונו

עודכן לאחרונה: 15.4.2024 / 15:26

מערכת הבריאות מאופיינת במגמת עלייה בכמות החולים הכרוניים. עובדה זו מגבירה את הסיכון לניצול משאבים לא מבוקר, ולעלייה בהוצאה הלאומית לצורכי בריאות. כאן נכנס לתמונה "מנהלת טיפול (Case Manager)" או אם תרצו WAZE של עולם הרפואה

הקריה האקדמית אונו. יח"צ,
ההרשמה ללימודים שיחלו באוקטובר יצאה לדרך. הקריה האקדמית אונו/יח"צ

מאות התמחויות ותת התמחויות, מרכזי מומחים שונים ברחבי הארץ, בירוקרטיה מסורבלת, זכויות שלא תמיד מונגשות וחוסר הבנה של החולה מה חשוב ומה פחות גורמים למטופל הנזקק לטיפולים רפואיים מורכבים, להרגיש לא אחת אבוד בנבכי מערכת הבריאות המורכבת. זה יכול להתרחש לאחר אבחון המטופל כסובל ממחלה כרונית שדורשת תשומת לב רבה לפרטים מעולמות הרפואה והטיפול השונים. כמו למשל אדם סוכרתי שנפצע בתאונת דרכים. הצורך לטפל במצב המרכב מחייב תיאום בין והמטפלים ולתיעדוף הטיפולים.

אם נמשיך עם הדוגמא של אותו חולה סוכרתי, הוא יצטרך מעתה טיפולים הן בהיבט הסוכרת ממנה הוא סובל והן בהיבט הפציעה אותה עבר אשר יכללו בין היתר ייעוץ אורטופדי, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ולעיתים טיפול בבעיות באיברים פנימיים אחרים שנפגעו כתוצאה מהתאונה, בד בבד עם מיצוי הזכויות להן הוא זכאי לקבל מהביטוח הלאומי.

פרופ׳ אורלי תורן, ראש החוג לסיעוד בפקולטה למקצועות הבריאות בקריה האקדמית אונו. יח"צ,
פרופ׳ אורלי תורן, ראש החוג לסיעוד בפקולטה למקצועות הבריאות בקריה האקדמית אונו/יח"צ
הקריה האקדמית אונו. יח"צ,
הקריה האקדמית אונו/יח"צ

"במקרה כזה אותו מטופל יכול להגיע למצב בו הוא צריך לפנות ל10-14 אנשי רפואה שונים כשבמורכבות המצב הרפואי הזה, ללא מנהל טיפול שיקבע סדרי עדיפויות לטיפול ויתאם בין המטפלים הוא עלול למצוא את עצמו אבוד במערכת הרחבה הזו", אומרת פרופ' אורלי תורן, ראש החוג לסיעוד בפקולטה למקצועות הבריאות בקריה האקדמית אונו.

לדבריה, "יש המון מטופלים שזקוקים לאיש מקצוע שיעשה להם סדר בכל התהליך הטיפולי המורכב שהם צריכים לעבור וכאן נכנסת לתמונה פונקציית מנהל הטיפול שהיא אח או אחות מוסמכים המכירים הן את הקליניקה והן את הבעיות הרפואיות והמונחים הרפואיים השונים, ויודעים לבצע סדר ותיעדוף בטיפול - מה צריך לעשות מיד ומה אח"כ, תוך שהם עוזרים למטופלים לתאם בין מטפלים ולקבוע את התורים על פי רמת הדחיפות הקלינית. למעשה ניהול הטיפול מטייב את המערכת בשלושה רבדים: המטופלים עצמם מקבלים טיפול יותר מסודר ויותר יעיל, האחיות מבצעות את התהליך בצורה מובנית ומסודרת על בסיס ידע אקדמי מתקדם והמערכת הרפואית חוסכת משאבים יקרים".

הקריה האקדמית אונו. יח"צ,
הקריה האקדמית אונו/יח"צ
הקריה האקדמית אונו. יח"צ,
הקריה האקדמית אונו/יח"צ

ניהול הטיפול קיים כבר בעולם ובישראל?

"בהחלט, הוא קיים בעולם המערבי ונפוץ במיוחד בארה"ב. קופות החולים בישראל הפנימו זה מכבר את הצורך הזה והן הולכות ומפתחות את הפונקציה המקצועית הזו במספר מחלות ספציפיות כמו למשל סוכרת או סרטן שד, או במצבי חולי מורכבים. השוני המהותי בינינו לבין שאר מדינות המערב הוא שניהול הטיפול מבוצע בישראל על ידי אחיות שלא למדו את התפקיד באופן מסודר באקדמיה. כאן נעוצה גם הבעיה הגדולה שכן ניהול הטיפול נסמך על הרבה מאוד ידע, תיאוריות והיכרות רחבה עם המערכת, דבר המחייב לימוד הנושא ברמת התואר השני, כמו במדינות המתקדמות בעולם. התואר החדש בסיעוד עם התמחות בניהול טיפול שיפתח בקריה האקדמית אונו, הינו תואר שני ייחודי בסיעוד המיועד לאחים ואחיות מוסמכים המכשיר אותם להתמחות כמנהלי טיפול תוך מתן כלים וידע עשיר שישפיעו על איכות ועלויות הטיפול, ברמת הפרט והקבוצה.

התואר משלב חלקים עיוניים ומעשיים?

"אכן. חלק מהתואר הוא תיאורטי מטבע הדברים, אך יש בו גם ממד מעשי רחב הכולל התנסות בניהול הטיפול במרכזיים רפואיים תוך ליווי והדרכה צמודים של מנחים מומחים בשירותי הבריאות. התואר כולל גם סימולציות שונות במרכז הסימולציה החדשני בקריה האקדמית אונו. בסיום ההתנסות המעשית, ולאחר מפגש עם מטופלים כותבים הסטודנטים תכנית טיפול מקיפה שהיא גם עבודת הגמר של התואר. בסיום התואר הבוגרים והבוגרות יהיו בעלי ידע והבנה על מכלול המרכיבים של ניהול הטיפול לרבות הבנה של מערכת הבריאות על כל מרכיביה, יכולת לבצע תיעדוף יעיל של צרכים והפניה מתאימה לטיפול קליני, מיצוי זכויות ודאגה לחלק החברתי והנפשי של המטופל".

מתי יתחילו הלימודים?

"שנת הלימודים תשפ"ה תיפתח ב-3.11.24 וההרשמה בעיצומה".

שכר לימוד לכל התואר - 28,000 שקל
שליש מהלימודים ב- ZOOM

בשיתוף הקריה האקדמית אונו
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully