וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה העתיקה חזרה לחיינו ויש דרך קלה להימנע ממנה

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 8:13

מחלת הצפדינה נגרמת ממחסור בוויטמין C מה שהיה מאפיין בעבר יורדי ים ששהו שבועות וחודשים ללא פירות וירקות. עכשיו היא חזרה - אז למה היא גורמת ואיך נמענים?

זה מה שקורה כשמרים תותים במים עם מלח/@itsmyrayeraye

לפני זמן רב, שודדי ים, חוקרים ומלחים נפגעו ממחלה מסתורית שגרמה להם לסבול מוות איטי וכואב. עכשיו המחלה הזו חוזרת, במקומות שהכי פחות הייתם מצפים להם. המחלה, הנקראית צפדינה, נגרמת ממחסור בויטמין C, המצוי בעיקר בפירות וירקות.

תסמינים מוקדמים של המחלה כוללים עייפות, בחילות וכאבי פרקים, אך בהמשך הם עלולים לגרום לנפיחות בחניכיים, לחבלות קשות ולדימום לתוך המפרקים והשרירים. אצל ילדים זה יכול להשפיע על העצמות ולגרום לעצירת גדילה. במקרים הגרועים ביותר, צפדינה עלולה להוביל למוות מסיבוכים כמו דימום פנימי.

למרבה המזל, צפדינה קלה לטיפול - פשוט מגדילים את כמות ויטמין C בתזונה.

אוכל עם ויטמין C. Evan Lorne, ShutterStock
אוכל עם ויטמין C/ShutterStock, Evan Lorne

צפדינה השפיעה בעיקר על יורדי הים מהמאה ה-18, שכן תקופות ארוכות בים משמעותן מחסור בפירות וירקות טריים לאכילה, ולכן המחלה פגעה קשות בין היתר בצי המלכותי הבריטי, שסביר היה להניח שהמלחים שלו יהרגו ממחלות כמו צפדינה מאשר בלחימה או סערות בים.

כיום, צפדינה נראה בעיקר בעולם המתפתח, שם תת תזונה היא הנפוצה ביותר. אבל נראה שצפדינה חווה תחייה מחודשת במדינות שבהן לאנשים צריכה להיות גישה להרבה מזונות עשירים בוויטמין C.

התרחשות זו נחקרה בסרט תיעודי חדש בשם Vitamania. האחד הפרקים הרופא אריק צ'רצ'יל הסביר שהצוות שלו לבדו איבחן בין 20 ל-30 מקרים חדשים של צפדינה בשש השנים האחרונות - מספר גבוה באופן מפתיע. אבל למה?

"אנשים רבים שמתקשים להרשות לעצמם אוכל בריא נוטים ללכת על אוכל עשיר בשומן, קלוריות וממלא מאוד", אומר צ'רצ'יל בסרט התיעודי. "אם יש לך תקציב מזון מוגבל, אלו הארוחות שימלאו אותך וישביעו אותך יותר מאכילת פירות וירקות". לכן, אלה במעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר בתוך מדינות עשירות הם אלו שנפגעו מהמחלה התזונתית הזו, משהו שצריך לטפל בו.

"צפדינה היא מחלה שכל כך בסיסי וקל להימנע ממנה, ובכל זאת האנשים האלה נפלו קורבן למחלה שפשוט לא צריכה להתקיים במדינה מפותחת", אמר צ'רצ'יל.

לא רק מחסור בפירות וירקות שיכול להוביל לצפדינה - גם הדרך שבה אנחנו מבשלים אותם יכולה להשפיע. בישול יתר של ירקות יכול להרוס את הויטמינים החיוניים שבתוכם. מקורות מצוינים של ויטמין C כוללים עגבניות, תפוזים, פלפלים, גויאבות, תותים וכוסברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully