וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי לעודד את התינוק לשכב על הבטן?

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 7:52

מתי ממליצים להשכיב תינוק על הבטן ולמה כדאי לכן לעודד את הבייבי לעשות זאת?

תינוק שוכב על הבטן. ShutterStock
ככל שתקדימו להשכיב תינוק על הבטן, כך תיטיבו עמו, שכן השכיבה על הבטן תהפוך לחלק מהשגרה היומיומית/ShutterStock

סביר להניח שכבר יצא לך לשמוע שחשוב להשכיב תינוק על הבטן, אבל האם את יודעת למה? ומתי מתחילים? ומה כל זה קשור לסימטריה?

נתחיל מהעובדות. כשתינוק רק נולד, גודל הראש שלו הוא כרבע מגודלו של כל הגוף. אם תשכיבו ניובורן על בטנו תראו כי הוא מתקשה להרים את הראש הכבד, ועל מנת להצליח במשימה הוא יהיה חייב לגייס את מלוא הכוחות ולהתאמן יום-יום כדי להשיג את המיומנות הנדרשת.

ככל שתקדימו להשכיב תינוק על הבטן, כך תיטיבו עמו, שכן השכיבה על הבטן תהפוך לחלק מהשגרה היומיומית ובכל פעם המאמץ יישא יותר פרי. מאחר ומשרד הבריאות ממליץ שלא להשכיב תינוקות קטנים על הבטן בזמן השינה, רבים מהם אינם נחשפים לשכיבה על הבטן גם בזמן הערות, מה שגורם לעיכובים התפתחותיים ולחוסר סימטריה תפקודית.

אז למה חשוב להשכיב תינוק על הבטן?

1. סימטריה

התינוק נולד ללא העדפת צד, ולכן חשוב לשמור על סימטריה מוטורית הן בפעולות של התינוק והן בפעולות של ההורים. זה אומר שכל פעולה שנעשית בצד ימין - חשוב לבצעה גם בצד שמאל (הרמת התינוק בשני הצדדים, תרגול התהפכות לשני הצדדים וכו').

בהקפדה שלכן על סימטריה אתן מונעות טורטיקוליס, שהוא מצב בו המנחים של הצוואר ושל ראש התינוק אינם סימטריים. קיים טורטיקוליס מולד כתוצאה מהמנח ברחם, אך יש גם טורטיקוליס נרכש, ובמצב כזה התינוק יעדיף להפנות את ראשו לצד אחד בלבד באופן קבוע בשל חוסר איזון שרירי הצוואר.

ואיך שכיבה על הבטן קשורה לעניין?

טוב ששאלתן. שכיבה על הבטן מאפשרת תנועה חופשית של הראש לשני הצדדים, גם לימין וגם לשמאל. התינוק פנוי בחופשיות להביט על סביבתו ולהפנות מבט לעבר קול מוכר (שלכן כמובן!).

2. מניעת השטחת גולגולת

כאשר תינוקות מרבים לשכב על גבם, ניתן לראות דלילות בשיער באזור עליו שכב התינוק וכן השטחת גולגולת. שכיבה על הבטן תמנע זאת.

3. מניעת עיכוב התפתחותי-מוטורי

הרמת ראש היא שלב ראשוני אך קריטי בהתפתחות המוטורית. תחילה נשען התינוק על ידיו ואלה דוחפות חזק את המשטח עליו הוא שוכב ועוזרת לראש לעלות גבוה. בהמשך, בזמן התיישבות, מרכז הגוף נשאר באוויר (בניגוד לשכיבה על הבטן), כשכף היד שדוחפת את המשטח תורמת להרמת הגוף באוויר. גם בזמן ישיבה הידיים נמצאות בצדי הגוף, תומכות ודוחפות את המשטח. בזמן היעמדות, הידיים דוחפות את הקרקע בזמן שהגוף מתרומם באוויר ונישא כלפי מעלה.

גם בשלבים המוטוריים הבאים, מיומנות דחיפת הידיים שנוצרה כתוצאה מהשכיבה על הבטן היא נחוצה וקריטית. לכן, חשוב שתקפידו על שכיבה על הבטן ואל תדחו אותה כי אתן חוששות או כי התינוק מראה סימנים של אי נוחות. תהיו קשובות לו, עשו זאת במקצבים קצרים ובזמנים שהוא נינוח, אבל אל תזניחו את פיתוח המיומנות הכל כך חשובה הזאת.

תינוק שוכב על הבטן. ShutterStock
גם בשלבים המוטוריים הבאים, מיומנות דחיפת הידיים שנוצרה כתוצאה מהשכיבה על הבטן היא נחוצה וקריטית/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully