וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדת? כך באמת נראים הימים שלאחר הלידה

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 9:14

בזמן שכל המשאבים נתונים ללידה, מתכוננים, מתרגשים מעט מאוד מחשבה מוקדשת לרגעים שמגיעים אחריה. בואי לגלות מה צפוי לך אחרי שהבייבי מגיח לאוויר העולם, ומה בדיוק קורה ביום "שאחרי"

אחות משוחחת עם יולדת שמחזיקה תינוק במחלקת יולדות. ShutterStock
רוב האמהות, אם לא כולן, יתמודדו עם קשת רגשות די דומה/ShutterStock

לא נשארו לך כמעט שבועות לספור, התיק כבר מסודר ובן הזוג נמצא בעמדת הקפצה - מה שאומר שאת בישורת האחרונה של ההריון ואטוטו תינוק או תינוקת קטנים יצטרפו למשפחה. ככל הנראה, האנרגיות שלך כולן מופנות לתהליך הלידה - איפה יתפסו אותך הצירים? כמה יכאב לך? כמה זמן ייקח כל הסיפור ומתי ייוולד הבייבי בשעה טובה? כל זה סופר הגיוני ומובן, אבל אולי כדאי שתהיי מוכנה למה שצפוי לך, אמא, אחרי הלידה.

כל אחת חווה אחרת את הרגעים המיוחדים האלה, וכמובן שגם כל לידה לגופה ויש אמהות שההתאוששות שלהן או של הבייבי מצריכה שהות נוספת בבית החולים, אך רוב האמהות, אם לא כולן, יתמודדו עם קשת רגשות די דומה: התרגשות, עייפות, חששות, שמחה וגם עצב מסוים.
אז מה מחכה לך בימים הראשונים אחרי הלידה ואיך תוכלי לשרוד אותם בהצלחה? הנה כל מה שלא סיפרו לך וממש כדאי שתדעי:

דימום

זוכרת שפעם, לפני תשעה חודשים בערך, היית מקבלת מחזור אחת לחודש? אז קבלי תזכורת מרעננת. אחרי הלידה את הולכת לדמם. תחילה הרבה ולאחר מכן הדימום מתמעט ומשתנה מאישה לאישה, אך מסתיים לרוב כעבור חודש וחצי. זהו תהליך טבעי של התכווצות וניקוי הרחם, ויתכן שיהיה מלווה גם בתחושה של כאבי מחזור בימים הראשונים.

היי סבלנית, רכשי תחתונים חד פעמיים ו/או תחבושות סופגות של מחזור ולבשי מכנסיים כהים למקרה של פספוסים.

כאבים, התמודדות עם תפרים או החלמה מקיסרי

גם מי שתעבור את הלידה הקלה ביותר שיש ולא תזדקק כלל לתפרים, תרגיש שהגוף שלה עבר חוויה קיצונית ובמילה קצת פחות מחמיאה - פצועה. המאמץ, העייפות, ההתרגשות, המחסור בשעות שינה והבלבול - כל אלה רק יזינו את החוויה המטלטלת. תוסיפו לזה גם תפרים של הנרתיק או החלמה מניתוח קיסרי ואת העובדה שצריך לתפעל תינוק קטנטן למרות כל אלה ותקבלו אישה שכל תנועה מכאיבה לה (וזה עוד בלי לדבר על טחורים שאופייניים לסוף הריון ומורגשים יופי גם כשאת בישיבה...).
היי מוכנה לתקופת התאוששות של הגוף שלך וקבלי עזרי ממי שרק אפשר, גם בפעולות פשוטות ביותר כמו לעמוד במקלחת או סיוע בלהתרומם מהמיטה. אל תעמיסי על עצמך, את צריכה להתאושש עבור התינוק שלך.

מלא אנשים שרוצים לבקר ואי נעימות לסרב להם

סבים וסבתות, דודים ודודות, אחיינים, חברות שלך, חברים שלו - מלא אנשים ירצו לבוא לבקר אותך ואת הבייבי, יתכן שכבר בבית החולים. זה אולי נשמע נחמד אבל את תהיי כל כך תשושה בימים הראשונים ויכול להיות שהלו"ז שלך יהיה עמוס בהנקות סביב השעון, שינה ו...זהו.

אל תתביישי לקצר ביקורים או לדחות אותם בכמה ימים, עד שתרגישי מעט יותר מאוששת. כדאי להפקיד בידי בן הזוג את האחריות לניהול הביקורים ולדאוג שהכל ייעשה בתיאום איתך. ככל הנראה תצטרכי להתגמש פה ושם בשביל משפחות שמגיעות מרחוק, למשל, אבל דאגי להעביר את המסר בנועם ואף אחד לא ייפגע.

כאבים בהנקה

מי שתבחר להניק תגלה שמדובר במשימה לא פשוטים בימים הראשונים שלאחר הלידה. התינוק לא אמור לאכול הרבה, והחלב הראשוני שנקרא קולוסטרום יוצא בטיפות קטנות שאמורות להספיק לו עד שידרוש יותר (ובתיאום מושלם הגוף שלך ייצר יותר חלב). בזמן הזה יהיה קשה להבין אם התינוק אוכל כמו שצריך כי ברוב הזמן הוא ינמנם לך על הציצי, ויתכן שבגלל שלל סיבות הוא יפצע לך את הפטמה - שלא רגילה ליניקה האינטנסיבית.

חשוב להצטייד בהמון סבלנות, להתייעץ עם יועצות הנקה שמסתובבות במחלקה או להזמין מישהי באופן פרטי במידת הצורך. כמו כן, אמהות רבות רוכשות רפידות טיפוליות או משחה להקלה בכאב ולטיפול בסדקים. בכל מקרה, כדאי לך לשאול אמהות שכבר עברו את זה מה עזר להן ולהחליט בעצמך.

טפטופי חלב

בהמשך לכאבים שעלולים להיווצר בהנקה בימים הראשונים, את תחווי ככל הנראה גם את תופעת הגודש בשדיים ואיתה גם טפטופי חלב. עד שההנקה מתייצבת כנראה שתצטרכי להסתובב עם רפידות סופגות כדי להימנע מהכתמה של הבגדים ולהחליף אותן בתדירות גבוהה. והתרופה לגודש? להניק או לשאוב.

שינויים במצב הרוח וברגשות

בהתחלה את יכולה להיות באדרנלין מטורף - עברת את הלידה, ילדת תינוק בריא ואת ללא ספק אלופה! לאחר כמה שעות או ימים ההתרגשות וההיי עלולים לפנות את מקומם לאסימון שמתחיל ליפול: את אמא, יש תינוק שזקוק לך ורק לך ואת חייבת לתפקד למרות העייפות הקיצונית. זה יכול לגרום לדאון מסוים, לחץ ופחד וחשוב שתדעי שזה לגיטימי.

גם הרגשות כלפי התינוק וכלפי העולם בכלל יכולים לנוע בין התאהבות גדולה לבין "מי זה היצור הזה ומה הוא רוצה ממני?". הכל בסדר, הכל תקין. תני מקום לדמעות שלך. ההורמונים שלך משתוללים כרגע ועברת חוויה משמעותית ביותר וכל מה שתרגישי הוא נורמלי. דברי עם מי שישפר את מצב רוחך, שתפי את בן הזוג והיי סלחנית כלפי עצמך. הכל יתאזן ממש ממש בקרוב.

אמא ותינוקת. ShutterStock
זכרי, הכל יתאזן ממש ממש בקרוב/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully