וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המדאיג בין מרכיב התזונה השכיח ובין הזדקנות המוח

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 9:44

המחקר הזה מזכיר לנו שגם לצריכת יתר של ויטמינים עלולה להיות השפעה לא טובה על הגוף. אז באיזה ויטמין מדובר ואיפה הוא בעיקר נמצא?

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

דגני בוקר שנחשבים בריאים עשויים למעשה להעלות את הסיכון לדמנציה - וזה לא בגלל הסוכר שהם מכילים. מחקר שפורסם בכתב העת General Psychiatry מצא קשר בין ויטמין מוסף במותגים מוכרים של דגני בוקר לבין ירידה קוגניטיבית, שעלולה להיות מבשרת לדמנציה.

תיאמין, או ויטמין B1, נמצא באופן טבעי גם בדגנים מלאים, קטניות, כבד וסלמון, ואי צריכה מספקת שלו נקשרה גם לבעיות בריאותיות. אבל חוקרים אומרים שלראשונה הם גילו עקומה בצורת J המעידה על צריכת יתר יש גם השלכות שליליות.

דגני בוקר עתירי סוכר. ShutterStock
דגני בוקר עתירי סוכר/ShutterStock

ה"נקודה המדוייקת" של כמות התיאמין לצריכה, על פי המחקר, היא 0.68 מ"ג ליום. בקערה של 30 גרם של דגנים יש בערך 1.2 מ"ג. זה מטיל ספק בערך היומי המומלץ על ידי מינהל המזון והתרופות - שהוא 1.2 מ"ג תיאמין ליום.

"מחסור בתיאמין עלול להוביל לאספקת אנרגיה לא מספקת לנוירונים של המוח, מה שעלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי", אמרו החוקרים. "המחקר שלנו מדגיש את החשיבות של שמירה על רמות צריכת תיאמין אופטימליות באוכלוסיה המבוגרת הכללית כדי למנוע ירידה קוגניטיבית".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

גם יותר מדי זה לא טוב

המחקר בחן נתונים מסקר הבריאות והתזונה של סין (CHNS), שכלל 3,100 אנשים בין השנים 1989 ו-2011 שדיווחו על התזונה שלהם ועברו בדיקות קוגניטיביות ארבע פעמים מ-1997 עד 2006. הגיל הממוצע של נבדק מחקר היה 63 והמבחנים כללו אתגרי זכירת מילים ודפוסי מספרים. במהלך המעקבים, חוקרים מצאו קשר עקומה בצורת J בין צריכת תיאמין וירידה בציונים במבחנים הקוגניטיביים.

צריכת התיאמין הממוצעת בקרב נבדקי המחקר הייתה 0.93 מ"ג ליום. עקומת צורת J גילתה שהכמות האידיאלית הייתה 0.68 מ"ג ליום, אך לטווח שבין 0.6 מ"ג ל-1.00 מ"ג ליום יש סיכונים מינימליים. עם זאת, כל 1.0 מ"ג ליום מעל הגבול הבטוח של 0.68 מ"ג היה קשור לירידה של 4.24 נקודות בציון הקוגניטיבי העולמי.

האסוציאציות שצפו החוקרים היו חזקות יותר בקרב אנשים שסבלו מהשמנת יתר, סבלו מלחץ דם גבוה או לא עישנו. הציון הקוגניטיבי העולמי נע בין אפס ל-27, כלומר ירידה של כארבע נקודות היא ירידה בתפקוד הקוגניטיבי של לפחות 15 אחוז.

החוקרים הדגישו כי יש לבצע מחקרים נוספים בנושא, שכן לתיאמין יש שורה של יתרונות בריאותיים, לרבות חיזוק מערכת החיסון, ויסות סוכרת, סיוע לעיכול, קידום בריאות הלב והגברת האנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully