וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיאטה והמשקל לא זז? זו הסיבה

אורלי זכות

22.2.2024 / 0:38

מה באמת אומר המספר על המשקל? משקל הגוף מורכב מלא מעט משתנים, והוא לא בהכרח מראה לכם את ההצלחה או הכשלון בתהליך הירידה במשקל. כל הסיבות להפסיק להישקל ולהסתמך על סימנים אחרים שאתם בדרך הנכונה

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?/מערכת וואלה

כשאתם מתחילים תהליך של ירידה במשקל אתם מציבים לעצמכם "משקל יעד", או הגדרה של המספר שאתם כל כך כמהים להשיג. והדבר הראשון שאתם עושים הוא קודם כל ולפני הכל - להישקל.

למה? כי איך תדעו אם הצלחתם בתהליך אם לא תישקלו? ההנחה הרווחת היא שהמשקל יספר לכם בצורה הכי מדויקת שיש אם הצלחתם או כשלתם בתהליך.

הבעיה היא שמשקל הגוף מורכב מהרבה משתנים, והוא לא בהכרח מראה לכם את ההצלחה או הכשלון בתהליך הירידה במשקל, משום שהמשקל לא לוקח בחשבון את הנוזלים שנאגרו בגוף מסיבות שונות, השעה בה נשקלתם ביום, שינויים הורמונליים אצל נשים, עלייה במסת שריר ועוד סיבות רבות שכלל לא מעידות על כך שעליתם במשקל, אבל כן יגרמו לרבים מכם לוותר על התהליך.

חשוב להבין שהמשקל אינו מסוגל להבדיל האם מדובר במשקל של שריר, שומן או נוזלים. מבחינתכם, עלייה של קילו במשקל מיד מתפרשת כעלייה של שומן וההשלכה של עלייה שכזו על המוטיבציה שלכם - לרוב הרסנית.

אנחנו נוטים לחשוב ששקילה נותנת לנו תחושה של שליטה, אבל בפועל, השקילה רק מרחיקה מהשגת המטרות שלהן.

למה המשקל מרחיק אתכם מהשגת המטרות שלכם?

1. כשאתם מתחילים תהליך של ירידה במשקל, אתם עובדים על כמה שינויים במקביל: שינוי תזונתי (מה אוכלים ומתי) יחד עם שינוי התנהגותי (צורת ודרך האכילה) ומחשבתי (המחשבות המלוות את התהליך בו אתם נמצאים).

כשאתם בוחנים את ההתקדמות שלכם בתהליך רק על ידי שקילה, אתם בעצם מתעלמים מכל אותם שינויים התנהגותיים ומחשבתיים שאימצתם בדרך ומתמקדים רק בבדיקת המספר שמראה המשקל.

חשוב לדעת שלפעמים למשקל לוקח זמן להשתנות משום שהוא תלוי בגורמים נוספים שהוזכרו מעלה. אבל בינתיים, אתם מתאכזבים ובמקרים רבים זונחים את תהליך ההרזיה שהתקדם ממש טוב.

2. תהליך הרזיה נכון וטוב כולל שינויים קטנים ולא מורגשים, וזאת בין היתר, על מנת לא לגרום לגוף להיבהל מהשינוי ולהשיב בחזרה את כל המשקל שירד.

בתהליך כזה, השינוי הוא איטי ויכול לקחת זמן עד שנראה את השינוי גם על המשקל.

ג'ימס קליר, בספרו "הרגלים אטומים", נותן דוגמא מדהימה בה אדם משפר את עצמו באחוז אחד מדי יום (שהוא שינוי קטן וממש לא מורגש). אבל לאחר שנה, מוצא עצמו אותו אדם עם שינוי של 37% (בו בהחלט ניתן להבחין).

3. בתהליך ירידה במשקל, המטרה היא להוריד מסת שומן ולא לאבד מסת שריר. חשוב להבין, ששומן תופס נפח רב בגוף, אך משקלו נמוך למשל משריר. על כן ירידה שמקורה במסת שומן היא ירידה איטית מאוד ולכן שינוי וירידה במסת שומן תורגש במיוחד בהיקפים ובבגדים, בעוד שבספרות במשקל - לא בטוח שנראה את השינוי כל כך מהר.

משקל איור. ShutterStock
עדיף בלעדיו בדיאטה. משקל/ShutterStock

מה קורה כשאתם נשקלים ולמה השקילה לא מקדמת אתכם בתהליך?

1. נניח שמרתם על כל הכללים שהצבתם לעצמכם, ואתם בטוחים שירדתם לפחות 2 ק"ג. אבל אחרי שעליתם על המשקל, נוכחתם לדעת שהירידה זניחה או כלל לא קיימת. ברור שמיד תרגישו תסכול עז והרצון הראשוני יהיה לפצות על התסכול עם מאכל משמין ומפנק.

במקרה אחר ששמרתם על כל הכללים ובאמת ירדתם 2 ק"ג במשקל, אתם כל כך מאושרים ומרגישים על גג העולם, ושם - רוב הסיכויים שתרשו לעצמכם להתפנק עם מאכל משמין שבדרך כלל לא הייתם מאפשרים לעצמכם, משום שמגיע לכם. וחוץ מזה, אתם כבר יודעים בדיוק מה לעשות כדי לרדת במשקל.

2. במקרה שלא ממש שמרתם על הכללים ומסיבות שונות הצלחתם לרדת במשקל (יכול להיגרם כתוצאה מאיבוד מסת שריר, נוזלים ועוד) האם מכך אתם יכולים להסיק שהתהליך נכון? ולאן התהליך הזה ייקח אתכם לאורך זמן?

לכן מומלץ שלא להישקל ולבחון את ההתקדמות בדרך אחרת. המכנסיים שלא עלו עליכם שנים, למשל, לעולם לא ישקרו. תנסו ללבוש בגד שעם השנים היה קטן וצמוד מדי. אם ההרגשה שונה - אתם כבר יודעים את התשובה.

אני, למשל, כבר שנים לא עליתי על משקל. 80% מהזמן אני אוכלת בריא, דואגת לעצמי, ומתאמנת. אני בריאה, חטובה, חופשיה ומאושרת יותר ממה שהייתי כל חיי, כשנתתי למשקל לנהל אותי.

מאז שהפסקתי להישקל, אני עומדת ביעד שלי להתאמן, לאכול אוכל שטעים לי ומזין אותי, להרגיש טוב בגוף ובנפש ולאהוב את עצמי. אני לא נותנת למשקל להחליט עבורי ולנהל את חיי. עם זאת, אני מאד קשובה לתחושה, להרגשה ולקלילות שאני חשה בגוף.

לכן מומלץ להפסיק לרדוף אחרי המספר על המשקל. התחילו לאהוב את עצמכם בדיוק כפי שאתם. אפילו שנדמה לכם שיש עוד כמה קילוגרמים להוריד. רק כשתתחילו לאהוב את עצמכם כפי שאתם, בדיוק אז, תתחילו להשקיע בעצמכם. וחלק מההשקעה הזו היא לאכול אוכל בריא ומזין שיגרום לכם לרדת במשקל ולהיות בריאים וחיוניים יותר מתמיד.

אורלי זכות מלווה לשינוי תזונתי מהראש, מטפלת ברפואה טבעית, NLP, אכילה רגשית ומיינדפולנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully