וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים הרבה זמן וזה לא עובר? יכול מאוד להיות שאתם עם שתי מחלות במקביל

עודכן לאחרונה: 23.2.2024 / 9:27

אם הייתם חולים הרבה לאחרונה, יכול מאוד להיות שסבלתם משתי מחלות במקביל. אלו ארבעת הסימנים שעשויים לבשר שהמחלה ממנה סבלתם, או שאתם עדיין נאבקים בה, היא בעצם שתי מחלות במקביל

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

נראה שהחורף הזה קשה יותר מקודמיו בכל הקשור למחלות. כמו בישראל, מדינות רבות באירופה ובארצות-הברית מדווחות על שיעורים גבוהים במיוחד של וירוסים בדרכי הנשימה, במחלות כמו שפעת, קורונה או RSV. וזה מבלי שלוקחים בחשבון הצטננויות, דלקות גרון ועוד מגוון וירוסים שמסתובבים כאן. בנוסף, כמות גדולה במיוחד מדווחת על תסמינים שנמשכים הרבה יותר זמן מהרגיל.

אם גם אתם חליתם לאחרונה והתסמינים נמשכו הרבה מעבר לרגיל, יכול מאוד להיות שנדבקתם בשתי מחלות בו זמנית. קבלו ארבעה סימנים שהווירוס שחטפתם, הוא בעצם שניים (אם לא יותר):

1. אתם חווים סימפטומים מרובים שלא נראים קשורים למחלה אחת

"ברוב המקרים, גם אם יש לכם תסמינים מרובים, סביר להניח שיש לכם רק זיהום אחד", אומר ד"ר סטיוארט ריי, פרופסור לרפואה במחלות זיהומיות בג'ונס הופקינס.

אבל עם זאת, יכול מאוד להיות שיש לכם יותר מזיהום אחד בו-זמנית. "לעיתים קרובות אנחנו לא יודעים אם יש לנו שני זיהומים כי יש חפיפה בסימפטומים", אומרת ד"ר לריסה פיסני, פרופסור בחטיבה למחלות זיהומיות בקמפוס הרפואי של אוניברסיטת קולורדו.

לדוגמה, שיעול, חום וכאב גרון יכולים כולם להיות סימפטומים של מחלות בדרכי הנשימה, כמו RSV, קורונה ושפעת. הדרך היחידה לדעת באמת אם יש לכם אחד או יותר ממחלות אלה - היא פשוט להיבדק.

קל יותר לדעת אם יש לכם זיהומים משותפים אם הם ספציפיים לסוג של רקמה או חלק מסוים בגוף. כמו למשל אם אתם סובלים מכאבי גרון, ובנוסף יש לכם כתמים לבנים על השקדים והעיניים שלכם אדומות ומגרדות.

"אם מטופל מגיע עם מה שנראה כמו דלקת גרון וגם עם עיניים אדומות, מסביר ד"ר ריי, "יש סיכוי סביר שהוא סובל משתי תחלואות במקביל, מהסיבה שהסימפטומים שיש לו מגדירים יותר ממחלה אחת".
עם זאת, לאותה מחלה יכולות להיות השפעות שונות, ומטופלים עשויים לסבול מסימפטומים בצורה שונה.

אישה מטפלת בגבר חולה. Jelena Zelen, ShutterStock
וזה לא עובר! אולי מדובר בשתי מחלות?/ShutterStock, Jelena Zelen

2. אתם סובלים מחום גבוה ועם תסמינים חדשים או כאלו שהחמירו לאחר שכבר התחלתם להרגיש טוב יותר

אם נראה שאתם מרגישים טוב יותר, ופתאום החום עולה, האף לא מפסיק לנזול, השיעול נעשה חריף יותר ואתם עייפים ברוב שעות היום - כל אלו יכולים להוות אינדיקציה לכך שחוויתם זיהום חיידקי במהלך מחלה ויראלית, או מייד אחריה. אחרי שהגוף שלכם נלחם בנגיפים משמעותיים כמו קורונה, שפעת, RSV או אפילו הצטננות חריפה, הוא חלש ופגיע הרבה יותר ואתם רגישים יותר לזיהומים חיידקיים משניים.

3. ביליתים לאחרונה זמן רב במקומות סגורים וצפופים

"הסבירות שמישהו יחלה בשתי מחלות במקביל אינה גבוהה במיוחד, כי כדי לחלות במחלה, אתה צריך להיחשף אליה, וזה קורה כשאתם מבלים הרבה בין אנשים רבים", אומרת ד"ר פיסני.

אבל אם מסיבה כזו או אחרת אתם מבלים זמן רב בחללים צפופים - כמו מרפאות ילדים, שדות תעופה או מפגשים גדולים במקומות סגורים - יש לכם סיכוי גבוה יותר לסבול משתי מחלות במקביל.

"הסבירות לכך שנדבקתם ביותר מזיהום אחד, קשורה יותר להתנהגויות שמובילות לחשיפה למחלות, ופחות לזיהומים עצמם", מוסיפה ד"ר פיסני.

תחלואה בשתי מחלות במקביל מתרחשת בעיקר כשמספר וירוסים או זיהומים חיידקיים מתפשטים בקהילה בשיעורים גבוהים, ובמזג אוויר קר יותר (כשאנשים מבלים זמן רב יותר בתוך הבית).

4. אתה חווים תסמינים חוזרים מזיהומים קודמים

לא מעט מחלות ונגיפים שכבר היו לכם, יכולים להיות רדומים בגוף למשך זמן רב, ואז להופיע שוב מאוחר יותר, כמו נגיפי ההרפס, הנגיפים שגורמים לאבעבועות רוח או שלבקת חוגרת.

"כשאתם נמצאים במצב של חולי והמערכת החיסונית מותשת, נגיפים בגוף שהיו רדומים, מצליחים להרים את הראש ולעשות בעיות. אז נכון שהמערכת החיסונית תתגבר עליהם, אבל להיפטר מהם לגמרי זה לא קל", אומרת ד"ר פיסני.

אם למשל היו לכם בעבר פצעי קור סביב הפה, הם עלולים לפתע לחזור כשאתם נלחמים בהצטננות. במקרה כזה, לא מדובר בשני זיהומים בו זמנית, אבל הידבקות במחלה חדשה גורמת למחלה שכבר יש לך בגוף -להתלקח.

איך להימנע ממחלות כפולות?

  • כדי למנוע מחלה קשה - התחסנו. גם אם חליתם אחרי חיסון, המחלה תהיה קלה בהרבה.
  • אווררו חדרים ושטפו ידיים באופן תדיר כדי למנוע התפשטות מחלות, במיוחד עכשיו כששיעורי ההעברה גבוהים.
  • אכלו תזונה בריאה ומאוזנת, שתספק לגוף את כל הוויטמינים שיחזקו אותו.
  • חליתם בשפעת או בקורונה ואתם בסיכון גבוה יותר למחלה קשה? בקשו מהרופא תרופה אנטי-ויראלית.
  • אכילת מזון בריא, מנוחה מספקת ושמירה על לחות הם המפתח להתאוששות כאשר אתה חולה.

"אנשים שאוכלים בריא ומתעמלים בקביעות, פחות חולים כי יש להם פחות דלקות בגוף, והם מוכנים יותר להתמודדות עם כל סוג של זיהום", מסכמת ד"ר פיסני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully