וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב הזה נלחם בהזדקנות והוא נמצא במעט מאוד מאכלים. הנה הם

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 9:11

לקצת למעלה מ-10 אחוזים מהאנשים יש את הרמות של המרכיב הזה בצורה מספקת בגוף. אכילה ושתיה של כמה מאכלים מסויימים מעלה אותו ומאפשרת לכם להתחזק

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

בשנים האחרונות מתגלים במחקרים חומרים שונים ממקור טבעי היכולים לשפר את הבריאות הכללית. אחד החומרים הללו שזכה להתעניינות מרובה הוא יורוליטין A, שמקורו במזונות מסויימים ויכול לספק מגוון של יתרונות בריאותיים עליהם נדבר בכתבה זו.

יורוליטין A הוא חומר פעיל המיוצר על ידי חיידקים במעי שלנו מחומרים הנקראים אלגיטאנינים (ellagitannins) המצויים במזונות כמו רימונים, פירות יער, ואגוזים. כאשר אנו אוכלים את המזונות הללו, האלגיטאנינים עוברים תהליך של תסיסה ע"י חיידקי המעי, והדבר מוביל לייצור של יורוליטין A. כאשר חומר זה נספג מהמעי אל זרם הדם שלנו, הוא מוביל למגוון של תהליכים מיטיבים בגופינו.

מה היתרונות הבריאותיים של יורוליטין A?

מחקרים מהעת האחרונה מצאו מגוון של יתרונות בריאותיים הקשורים ביורוליטין A:

1. שיפור תפקוד המיטוכונדריה בגופנו. המיטוכונדריה משמשת כתחנת הכוח בתאי הגוף שלנו, ותפקוד לקוי של המיטוכונדריה נמצא קשור למגוון של מחלות. יורוליטין A יכול להוביל לשיפור התפקוד של המיטוכונדריה בכך שהוא מגביר את תהליך הסילוק של מיטוכונדריה פגומה מתאי הגוף. תהליך זה מוביל לייצור מיטבי של האנרגיה התאית ומשפר באופן כללי את בריאות תאי הגוף.

2. תכונות נוגדות דלקת. תהליך של דלקת כרונית בגוף עומד בבסיסן של מחלות כרוניות מרובות. יורוליטין A הוא בעל השפעה נוגדת דלקת בכך שהוא יכול לדכא מספר מסלולים דלקתיים בגוף. על ידי הפחתת תהליך הדלקת הכרונית, יורוליטין A יכול לעזור במניעה ובטיפול במצבים כמו מחלות לב, סוכרת, ומחלות עצבים ניווניות (כמו אלצהיימר).

3. שיפור בריאות השריר ויכולות הביצוע הגופניות. ליורוליטין A ישנן השפעות מיטיבות על בריאות השריר ועל יכולות הביצוע הגופניות. הוא מעודד שגשוג של תאי שריר ומגביר ייצור של מיטוכונדריות חדשות, והדבר מוביל לעליה בחוזק השריר, לעליה בסיבולת הגופנית, ולשיפור כללי ביכולות הגופניות. הדבר יכול להיות יעיל באופן מיוחד לספורטאים המעוניינים לשפר את ביצועיהם.

4. הגנה על מערכת העצבים. בשנים האחרונות ישנם מחקרים רבים המצביעים על הקשר בין בריאות המעי לבין בריאות המוח. ליורוליטין A ישנה השפעה מגינה על תאי העצב בכך שהוא מפחית הצטברות של חלבונים מזיקים הקשורים במחלות עצבים ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון. יתכן והוא גם תומך בתפקוד המוחי ובזיכרון.

5. השפעה נוגדת הזדקנות (אנטי אייג'ינג). תהליך ההזדקנות הינו תהליך טבעי המתאפיין בירידה בתפקוד תאי הגוף. יורוליטין A הוא בעל יכולת להפעיל חלבונים ספציפיים המעודדים התחדשות של תאי הגוף, ועל ידי כך יש לו פוטנציאל להאט את תהליך ההזדקנות ולהאריך את תוחלת החייים. ע"י כך שיורוליטין A תומך בהזדקנות בריאה של תאי הגוף, ייתכן והוא יכול גם לתרום לבריאותינו הכללית ככל שאנו מזדקנים.

רימון. ShutterStock
רימון/ShutterStock

איך נוכל להשיג את יורוליטין A?

מחקר שהתפרסם ב-2021 בדק כמה אנשים באוכלוסיה הבריאה מייצרים את החומר יורוליטין A והאם מתן תוסף של יורוליטין A הוא יעיל?

יש לזכור שאם אנחנו אוכלים את המזונות שהוזכרו קודם כמו רימונים, פירות יער, ואגוזים, הללו מכילים חומר לא פעיל שצריך להפוך ליורוליטין A באמצעות חיידקי המעי שלנו על מנת שנקבל את היתרונות הבריאותיים.

כאשר החוקרים בדקו את הרמות של יורוליטין A בדמם של נבדקים בריאים הם מצאו אותו רק ב-12% מהנבדקים. לעומת זאת, כאשר הנבדקים קיבלו מיץ רימונים העשיר בחומר שהופך ליורוליטין A על ידי חיידקי המעי שלנו, החוקרים מצאו ש-40% מהנבדקים הפכו בצורה יעילה את החומר הבלתי פעיל שבמיץ הרימונים ליורוליטין A הפעיל. בשלב הבא החוקרים נתנו למטופלים תוסף של יורוליטין A ומצאו שמתן התוסף העלה פי 6 את רמת היורוליטין A בדם בהשוואה לרמה שהתקבלה בעקבות שתיית מיץ רימונים. כלומר לא אצל כל הנבדקים חיידקי המעי אכן הופכים את החומר הבלתי פעיל לחומר הפעיל יורוליטין A, וניתן לעקוף זאת על ידי מתן תוסף של יורוליטין A.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully