וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דווקא בחורף יותר נשים סובלות מבריחת שתן - ומה ניתן לעשות

ד"ר פאני בר לוי

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 12:56

העונה הקרה מועדת יותר לפורענות כשמדובר בבריחת שתן, והסיבות לכך מגוונות. למה זה קורה, מהם התסמינים שתרגישי ואיך ניתן להפסיק את התופעה המביכה שתפגוש אישה אחת מכל שלוש נשים

בריחת שתן. ShutterStock
אחת מכל שלוש נשים תסבול מבריחת שתן/ShutterStock

הגיעו הימים הקרים והנה דווקא בחורף הוא עלול לברוח לך ולהשאיר אותך ממש נבוכה. נשים רבות סובלות מבריחת שתן והרטבה לא רצונית, והסיבות לכך רבות. תופעה זו שכיחה בתקופת ההיריון, לאחר לידות (כשרצפת האגן נחלשת), בגיל המעבר ובקרב נשים מבוגרות. למעשה, נשים בכל הגילאים כמעט עלולות לסבול מתופעה לא נעימה זו. הסטטיסטיקה מראה שאחת מתוך שלוש נשים תסבול מדליפת שתן באופן יומי.

עונת החורף מועדת יותר לפורענות כשמדובר בבריחת שתן והסיבות לכך שונות. בשל מזג האוויר הקר, נשים מזיעות פחות בחורף וכאשר הגוף מאבד פחות נוזלים בהזעה, הוא מייצר יותר שתן במקום, ובכך מגביר את הדחף והתדירות להקל על שלפוחית השתן.

בנוסף, נשים רבות סובלות ממתח לא רצוני בעונת החורף. האווירה הקודרת של עונה זו נותנת אותותיה, בעיקר בקרב נשים, עם תסמינים קלים יותר או פחות של "דיכאון חורף". זה כמובן יוצר רמות גבוהות של סטרס ומתח לא מודע. מתח מוגבר מפעיל יתר על המידה את השרירים ויכול להקשות על מניעת דליפות בשלפוחית השתן. סיבה נוספת קשורה לצריכה מוגברת של מזון ושתייה בעונה הקרה. אלו מגבירים את פעילות שלפוחית השתן, וגם את סיכוני הדליפה.

התסמינים המלווים את בריחת השתן

• דחף פתאומי חזק למתן שתן (מאלץ אותך למהר לשירותים).
• דליפת שתן וטפטוף לפני שאת מצליחה להגיע לשירותים.
• צורך תכוף יותר במתן שתן.
• דליפה מקרית של שלפוחית השתן בעת שיעול, התעטשות, צחוק או מאמץ.
• הימנעות מפעילויות (ספורט, למשל) מפחד לדליפה שתגרום למבוכה.
• ריקון שלפוחית השתן מרגיש לא שלם.

בריחת שתן. ShutterStock
זוג נוסף של תחתונים בתיק או פדים לדליפה, ירגיעו את המצב/ShutterStock

בריחת שתן - כל הדרכים למניעה

איזון הנוזלים בגוף: כשהטמפרטורות בחוץ קרות, אנחנו נוטים לשתות פחות. אלא שדווקא בחורף, חייבים להקפיד על רמת שתייה מספקת לגוף. הביגוד החם, החימום שפועל ללא הפסקה במקום העבודה ובבתים - כל אלו מגבירים את אידוי הנוזלים מהעור, וקל מאוד להגיע, דווקא בחורף, להתייבשות. ההתייבשות מעבה את השתן, מגבירה את הגירוי שלו לשלפוחית השתן ומעוררת בריחת שתן. הקפדה על שתייה מספקת תסייע לשמור גם על בריאות מערכת השתן. מים ותה צמחים נטול קפאין מומלצים לשתייה בחורף. קפה ואלכוהול, לעומת זאת, עלולים להגביר את דחיפות השתן, ואיתו את הדליפות.

לבוש נכון: ארון החורף עבור נשים הסובלות מבריחת שתן צריך להיות מורכב מבגדים חמים, נוחים ופרקטיים לריצה תכופה לשירותים. בחרו בגדים עם סוגרים קלים לתפעול, מכנסיים עם גומי אלסטי במותן ופחות כפתורים ורוכסנים. חשוב גם שהבד יהיה מסוג הבדים הנושמים, ולא צפוף ולוחץ.

לשמור על חום הבטן: מזג אוויר קר נוטה להשרות סטרס על השרירים ועל השלפוחית ולכווץ אותם, מה שמוביל לבריחת שתן. שמירה על חום הגוף, ובעיקר באזור הבטן, יכול לעזור לנטרל זאת על ידי הרפיית השרירים.

תכנון אסטרטגי: ביציאתך למקומות מחוץ לבית, חשוב שתמיד תדעי היכן יש שירותים ומה הדרך הקלה להגיע אליהם. כך תוכלי להיות רגועה כשאת יודעת לאן להגיע בדקות הלחוצות.

חזקי את השרירים: רצפת אגן חזקה תמנע דליפות שתן. תוכלי למצוא ברשת מאות סרטונים עם הדרכה קלה ליישום לחיזוק רצפת האגן. תרגילים אלו מחזקים את השרירים האחראים לשליטה בזרימת השתן, מה שמוביל לשיפור השליטה בשלפוחית השתן. רצפת אגן חזקה תספק תמיכה טובה יותר לשלפוחית השתן שלך, ותפחית את הסבירות לבריחה.

הגנה בתיק: הקפידי תמיד להחזיק בתיק זוג תחתונים להחלפה. זה יתרום לרוגע הנפשי שלך.

טיפול לייזר נרתיקי: במקרים רבים כשאף אחת מהדרכים הטבעיות לא צולחת, ניתן לשקול טיפול בלייזר, פתרון חדשני קל ויעיל בבריחת שתן. קרני הלייזר יחממו בעדינות את רקמות השרירים השולטים בפעילות שלפוחית השתן ויעודדו את ההתחדשות שלהן. מדובר בטיפול קל, לא כואב ולא מצריך זמן התאוששות.

בוטוקס לבריחת שתן: הזרקות וגינליות של בוטוליניום טוקסין - טיפול זמני קצר וקל שגורם לעיכוב בהתכווצות שריר השלפוחית. החלשת שריר השלפוחית גורם להפחתת ההתכווצויות הבלתי רצוניות, וכתוצאה מכך מונע את בריחת השתן. הטיפול הוא חד פעמי ויעיל בפתרון הבעיה.


הכותבת, ד"ר פאני בר לוי היא מומחית בגינקולוגיה

  • עוד באותו נושא:
  • בריחת שתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully