וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב הזה במזונות משומרים עלול לפגוע בגוף שלכם

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 11:04

אתם כנראה לא יודעים את זה אבל חלק מהחומרים המשמרים במזון שאתם אוכלים הם למעשה סוגי אנטיביוטיקה, וככאלה הם עלולים לפגוע לכם במערך חיידקי המעי ובגוף כולו. הנה הפרטים על מחקר חדש

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

זה אולי לא יפתיע אתכם שחומרים משמרים אינם בריאים, אבל האם הם עלולים להיות מסוכנים? על פי מחקר חדש שפורסם ב-ACS Chemical Biology חומר משמר נפוץ בשימוש במוצרי מזון, מבירה, נקניקיות ועד גבינה, הוא בעל פוטנציאל ליצור אינטראקציה עם המיקרוביום של המעי האנושי בדרכים בלתי צפויות ואולי מזיקות.

הממצאים האחרונים הללו, מחוקרים מאוניברסיטת שיקגו ומאוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין, מעלים שאלות נוספות לגבי האם חומרים משמרים שנועדו להרוג פתוגנים במזון עלולים לפגוע גם בתערובת החיידקים הפנימית שלנו.

ניסין היא, במהותה אנטיביוטיקה שנוספה למזון שלנו במשך זמן רב, אבל ההשפעה שלה על חיידקי המעיים שלנו לא נחקרה היטב עד כה", אומר המיקרוביולוג ז'נרון ז'אנג, מאוניברסיטת שיקגו." למרות שניסין עשוי להיות יעיל מאוד במניעת זיהום מזון, עלולה להיות לו השפעה רבה יותר על חיידקי המעיים האנושיים שלנו".

נקניקיות על מנגל. val lawless, ShutterStock
נקניקיות על מנגל/ShutterStock, val lawless

"אנו חוזרים ומדגישים עד כמה חשוב לדעת מה אנחנו מכניסים לגופנו ועד כמה חשוב לקרוא את תוויות המזון של המזון שאנחנו רוכשים. המחקר הזה רק מחזק את החשיבות הזו", אומרת ד"ר דלית דרימן מדינה, מומחית לרפואת משפחה.

צוות החוקרים מאוניברסיטת שיקגו יצר שישה חומרים דמויי ניסין ובדק מה השפעתם הן על חיידקים מועילים והן על חיידקים מזיקים שנלקחו ממעי אנושי. כל אחת מששת האנטיביוטיקות הובילה לתוצאות שונות, אך כולן השפיעו הן על החיידקים המועילים והן על החיידקים המזיקים ממעי האדם.

"עדיין לא ניתן לומר באופן גורף מה השפעתם של חומרים משמרים על המעי שלנו אך מחקר זה מדגים שהחומר שנבדק הוא בעל יכולת להשפיע על מיקרוביום המעי בצורה שלא ניתן היה לצפות מראש", מסבירה ד"ר דרימן. "לפי דברי החוקר הראשי שביצע את המחקר, זהו המחקר הראשון שהדגים שהחיידקים המועילים במעי הם רגישים לאנטיביוטיקה ניסין, ושהם לעתים רגישים יותר מהחיידקים המזיקים במעי".

ד"ר דרימן מוסיפה כי "עם הכמויות בהן משתמשים באנטיביוטיקה הזו בתעשיית המזון, סביר מאד שהיא פוגעת בבריאות המעי שלנו. אם בעבר שימור המזון נעשה באמצעים כמו מלח או אלכוהול, הרי שבשנים האחרונות השיטות המסורתיות הללו הוחלפו בחומרי שימור מודרנים וביניהם האנטיביוטיקה ניסין.

בשנים האחרונות הולכים ומצטברים מחקרים המעידים על כך שתעשיית המזון המודרנית אינה תורמת לבריאותינו. המחקר הנוכחי מצטרף לעדויות הללו ומראה שהאנטיביוטיקה ניסין יכולה לפגוע במאזן החיידקים במעי שלנו ובעקבותיו לפגיעה בבריאות המעי והגוף כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully