וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לישראל: התרופה הראשונה בעולם לטיפול לא הורמונלי בגלי חום

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 14:04

לפני כ-8 חודשים אישר ה-FDA לראשונה אי פעם, תרופה שאינה הורמונלית שמסייעת בתסמיני גיל המעבר - ובעיקר בגלי החום, שפוגעים קשות בבריאות ובאיכות החיים של נשים רבות. בקרוב תמצאו אותה גם בישראל. כל מה שצריך לדעת על הטיפול החדש

אישה בגיל המעבר שוכבת במיטה מתסוכלת. ShutterStock
80 אחוז מהנשים בגיל המעבר, מתלוננות על גלי חום בדרגות חומרה משתנות, כאשר לחלקן גלי החום מפריעים באופן ניכר לתפקוד היום יומי שלהן/ShutterStock

תקופת גיל המעבר אצל נשים - המנופאוזה מתחילה בעשור החמישי לחיי האישה, בממוצע בין גיל 45 עד 55. תקופה זו עשויה להתרחש מוקדם יותר 'גיל מעבר מוקדם' ואף להתרחש מאוחר יותר.

גיל המעבר מתאפיין בהפסקת הפרשת הורמוני המין, ובמיוחד האסטרוגן, על ידי השחלות. הפעילות השחלתית יורדת בהדרגה ובסופו של דבר נפסקת. אחד התסמינים הבולטים והשכיחים ביותר לירידה בהפרשת האסטרוגן וכניסה לגיל המעבר הוא הופעת גלי החום. 80 אחוז מהנשים בגיל המעבר, מתלוננות על גלי חום בדרגות חומרה משתנות, כאשר לחלקן גלי החום מפריעים באופן ניכר לתפקוד היום יומי שלהן.

"בעבר התייחסו לגלי חום כהפרעה קוסמטית, היום אנחנו יודעים שזה לא נכון ולגלי החום יש השלכות בריאותיות כבדות", אומר לוואלה בריאות פרופ' יואב פלד, מנהל מרפאת גיל המעבר בבלינסון והמרכז לבריאות האישה בהוד השרון. "גלי החום פוגעים באיכות החיים של האישה ופוגעים באיכות השינה שלה על כל המשתמע מכך. מחקרים רבים מראים את הקשר בין חומרת גלי החום לפגיעה בהכנסה, עלייה בטרשת עורקית, פגיעה בזיכרון, צריכה מוגברת של ימי מחלה ועוד".

מהו בעצם גל חום?
פרופ' פלד: "גל חום מתאפיין בהרגשה של חום שפורץ מהחזה, עולה לפנים ובדרך כלל מלווה בזיעה, בהסמקה ובהרגשה של דופק מהיר. במידה וגל החום מתרחש במהלך השינה, האישה מקיצה. לעיתים אחרי גל החום מופיע גל קור - זו בעצם 'שגעת' של המרכז לפיקוח הטמפרטורה של הגוף.

"לכולנו יש מערכת לאיזון חום שנמצאת במוח באזור הניקרא היפותלמוס - זהו המרכז התרמו-רגולטורי, שתפקידו לקלוט את הטמפרטורה מבחוץ ולהפעיל מנגנוני קירור של הגוף כאשר הטמפרטורה עולה (כמו הזעה) או צמצום פליטת חום מהגוף במקרה שהטמפרטורה יורדת. ברוב המקרים, המרכז התרמו-רגולטורי עובד כמו שצריך ומגיב בצורה נאותה ותקינה לשינויי טמפרטורת הסביבה . המרכז התרמו-רגולטורי מפוקח בעיקר על ידי שני חומרים חשובים: אסטרוגן ונוירוקינין.

"לפני גיל המעבר, כאשר יש מספיק אסטרוגן, הוא עובד בסנכרון עם הנוירוקינין ומתקיים איזון תקין בפעילותו של מרכז זה. כאשר רמת האסטרוגן יורדת בגיל המעבר, שיווי המשקל בין האסטרוגן ובין הניורוקינין מופר והמרכז התרמו-רגולטורי יוצא מאיזון ומגיב בצורה לא נאותה לשינויי טמפרטורה קלים, שבאופן תקין לא היו גורמים להפעלתו.

"המערכת נכנסת לפעולה בגלל שכביכול יש שינוי בטמפרטורה, כלי הדם מתרחבים, לחץ הדם יורד, הלב מגיב בדפיקות לב מואצות ומגביר את הקצב שלו כדי לשמור על לחץ הדם - מה שבעצם גורם לגל חום אותו מרגישה האישה.

"בעבר התייחסו לגלי חום כהפרעה קוסמטית, היום אנחנו יודעים שזה לא נכון ולגלי החום יש השלכות בריאותיות כבדות"

"כשהתהליך הזה מתרחש במהלך הלילה, האישה כאמור מקיצה - בזמן גל חום ישנה גם ירידה באספקת החמצן למוח ולכן המוח מעיר אותנו, כי הוא מבין שמשהו לא בסדר. מדובר בתופעה שכיחה מאוד שמובילה לבעיות שינה, מה שמשפיע מאוד מאוד על התפקוד של אותה אישה לאורך כל היום".

מה הטיפול הקיים בתופעה?
"עד היום הטיפול העיקרי לתסמונת זו היה מתן הורמון האסטרוגן. יש גם לא מעט טיפולים לא הורמונליים שונים, אבל הם פחות יעילים בצורה משמעותית מהאסטרוגן, ולחלקם יש גם תופעות לוואי משמעותיות".

אז למה לא לטפל באסטרוגן?
"אין ספק כי הטיפול הנכון והיעיל לתסמונת זו הינה השלמת החסר באסטרוגן. אולם ישנן נשים רבות שלא מעוניינות בלקיחת הורמונים מסיבות שונות, כמו חשש מסרטן, או העדפת טיפול ברפואה טבעית ללא טיפול הורמונלי. בנוסף, ישנן נשים שלא יכולות לקחת טיפול הורמונאלי בשל מחלות רקע. ממחקרים שבוצעו, אנחנו יודעים שרק כ-10 אחוז מהנשים נוטלות טיפול הורמונלי בגיל המעבר.

"עד לאחרונה, האופציות הטיפוליות שאינן הורמונלית לתסמונת כללו טיפולים טבעיים כמו יוגה, הימנעות מקפאין, אלכוהול, לבישת בגדים נוחים ונושמים והכנסת פעילות ספורט לשגרת החיים. בנוסף, טיפלנו בתרופות הנוגדות דיכאון המאושרות FDA להן תופעות לוואי משמעותיות. ישנה גם תרופה ממקור צמחי בשם סימידונה - אך היא יעילה פחות מהטיפול באסטרוגן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אישה בגל חום מקררת את הפנים שלה מול מקרר בסופר. Giphy
"התרופה מצליחה להפחית בכ-50 אחוז את התסמינים ותופעות הלוואי נסבלות, כך שמדובר במהפכה אמיתית בטיפול בתסמונת זו"/Giphy

לפני כשמונה חודשים אושרה על ידי ה-FDA תרופה חדשה לטיפול בגלי חום. זוהי למעשה התרופה הראשונה בעולם לטיפול בגלי חום והזעות במהלך גיל המעבר שאינה מכילה הורמונים. התרופה משווקת בארצות-הברית ובאירופה ונמצאת בימים אלו בהליכי רישום בישראל לקראת שיווקה הקרוב כאן.

הטיפול החדש ב-Veoza כולל נטילה של גלולה אחת של 45 מיליגרם פעם ביום, עם או בלי אוכל. את הגלולה יש ליטול באותה שעה ובכל יום. אם מנה נשכחה, על המטופלת ליטול אותה בהקדם האפשרי ולחזור ללוח הזמנים הקבוע למחרת.

יעילות התרופה לטיפול בגלי חום במידה בינונית עד חמורה נבדקו בשני ניסויים קליניים שכללו 3,000 נשים בגיל ממוצע של 54 שנים מארה"ב וקנדה. התרופה הפחיתה אצלן את מספר אירועי גלי החום באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת בקרה שקיבלה תרופת פלצבו, שאינה מכילה חומר פעיל. החוקרים עקבו אחר הנשים המטופלות במשך שנה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר כללו כאבי בטן, שלשולים, נדודי שינה, כאבי גב, גלי חום ועלייה באנזימי כבד.

"התרופה מכילה מולקולה שחוסמת את הפעולה של הנוירוקינין על המרכז התרמו-רגולטורי במוח ומחזירה את האיזון גם בהעדר אסטרוגן, כפי שקורה בגיל המעבר", מוסיף פרופ' פלד. "החזרת האיזון מונעת את גלי החום, הזעת הלילה ואת בעיות השינה.

"על פי מחקרים שנעשו בתרופה החדשה, מדובר בבשורה אמיתית לנשים שלא רוצות או לא יכולות להיות מטופלות באסטרוגן. התרופה מצליחה להפחית בכ-50 אחוז את התסמינים ותופעות הלוואי נסבלות, כך שמדובר במהפכה אמיתית בטיפול בתסמונת זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully