וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים קבעו: אלו 4 הפעילויות הגופניות שהכי מקלות על דיכאון

דורון קופרשטין

18.2.2024 / 7:51

פעילות גופנית ידועה כבר שנים כאמצעי יעיל להפחתת דיכאון. מחקר חדש בדק ומצא את ארבעת סוגי הפעילויות שיעילות יותר מכולן בהורדת מפלס הדיכאון. וניתן לבצען באופן עצמאי, ללא הצורך להירשם למכון כושר

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מצאו כי פעילות גופנית יעילה נגד דיכאון. אלא שיש פעילויות מסוימות שיעילות הרבה יותר. בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה ב-British Medical Journal, חוקרים קבעו מהי הפעילות הגופנית היעילה ביותר להילחם בהפרעת דיכאון מג'ורי (MDD), בהשוואה לתרופות נוגדות דיכאון, טיפולי פסיכותרפיה והתערבויות בקרה.

מיליוני אנשים בכל העולם סובלים מהפרעת דיכאון מג'ורי (MDD), שמשפיעה באופן משמעותי על ההרגשה הכללית של הלוקים במחלה ובשביעות הרצון שלהם מהחיים. דיכאון מג'ורי מאופיין גם בעצב מתמשך, חוסר תקווה, עצבנות, אשמה, אובדן עניין בתחביבים, עייפות, ירידה בריכוז, קשיי שינה או שינת יתר, שינוי בתיאבון, מחשבות על מוות, ובמקרים קיצוניים - ניסיונות התאבדות הנמשכים לפחות שבועיים. במקרים מסוימים, דיכאון מג'ורי אף עשוי להחמיר מחלות נלוות.

למרות זמינות של טיפולים רבים בתחום הנפש, ההתנגדות הפוטנציאלית מצד הסובלים מהמחלה והגישה המוגבלת לטיפולים אלו מדגישים את הצורך הדחוף בהתערבויות אחרות מבוססות ראיות.

גבר מזיע אחרי אימון גופני. ShutterStock
ההמלצות משתנות ממדינה למדינה. פעילות גופנית להפחתת דיכאון/ShutterStock

למרות שפעילות גופנית מוצעת כתוספת פוטנציאלית או כאלטרנטיבה לטיפולים מסורתיים בדיכאון, והיא אף מגובה בהנחיות בינלאומיות, ההמלצות לגבי סוג ומינון הפעילות משתנות ממדינה למדינה, מארגון בריאות אחד למשנהו. ההנחיות השונות מציעות גישות מגוונות, כמו תוכניות אימונים קבוצתיות, אימוני אירובי או התנגדות, או שילוב של שניהם. אבל עד היום אין המלצה ברורה לגבי סוג הפעילות הגופנית שעדיף במקרי דיכאון, ומינון הפעילות שתסייע במצב.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתית BMJ מצא שפעילויות כמו הליכה, ריצה, יוגה, אימוני כוח, ריקוד, תרגילים אירוביים מעורבים, טאי צ'י וצ'יגונג - הפחיתו תסמיני דיכאון באופן עצמאי או בשילוב עם טיפול ותרופות.

אלא שארבע מהפעילויות האלו נמצאו כיעילות יותר מהאחרות: הליכה או ריצה, יוגה ואימוני כוח הם ארבעת האימונים המובילים להפחתת דיכאון, אם כי ההבדלים ביעילות ביניהם היו שוליים. עם זאת, יוגה, במיוחד, נמצאה כסוג הפעילות שהפחיתה יותר את רמת הדיכאון, בהשוואה לפעילויות הגופניות האחרות שנחקרו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הפעילות היעילה מכולן - ריקוד, אבל יש כוכבית

למעשה, הייתה פעילות גופנית נוספת שנמצאה כמשפרת יותר מכל פעילות את מצב הדיכאון - ריקוד. אלא שבשקלול נתונים מכל המחקרים שנסקרו, נמצא כי שיעור הפורשים מריקוד גבוה במיוחד, מה שגרם לחוקרים שלא למקם פעילות זו בין המובילות להורדת דיכאון מג'ורי.

עוד ציינו החוקרים שככל שהפעילות אינטנסיבית יותר, כך היא הייתה יעילה יותר. בנוסף, יוגה ואימוני כוח היו האימונים הקלים יותר לביצוע. כלומר ניתן לבצע את התרגילים בנוחות מבלי לחוות אי נוחות או כאב משמעותיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully