וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: ילד בן 13 נרפא מסרטן מוח קטלני

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 14:55

לוקאס הבלגי הצליח לשרוד את הסרטן בניגוד לכל הסיכויים לאחר שהתמש בתרופה נסיונית שהעלימה את הגידול שלו לחלוטין

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

בפעם הראשונה בעולם אי פעם, ילד שסובל מסוג קטלני של גידול מוחי בגזע המוח המכונה DIPG (Pontine intrinsic glioma) נרפא לחלוטין. עד כה, רופאים יכלו להציע טיפול רדיותרפיה רק ​​בניסיון להאט את צמיחת הסרטן, אך פריצת דרך זו מציעה תקווה לטיפול יעיל יותר.

סרטן בגזע המוח, המופיע כמעט אך ורק בילדים, הוא צורה נדירה אך אגרסיבית ביותר של סרטן. גזע המוח נמצא בבסיס המוח והוא מחבר את המוח לעמוד השדרה ואחראי לפעולות בסיסיות כמו ראייה, שמיעה, דיבור, הליכה, אכילה, נשימה, דופק ועוד. למרבה הצער, בשל מיקומו של הגידול בתוך גזע המוח, ניתוח להסרת הסרטן אינו אפשרי, וזמן ההישרדות הממוצע ללא טיפול הוא תשעה עד 10 חודשים.

לוקאס, מבלגיה, היה בן 6 כשאובחן כחולה במחלה. בחיפוש נואשות אחר עזרה, הוריו לקחו אותו לצרפת, שם הוא נרשם למחקר הרפואה הביולוגית ל-DIPG Eradication (BIOMEDE).

ילד עובר סריקת מוח במכשיר MRI. ShutterStock
ילד עובר סריקת מוח במכשיר MRI/ShutterStock

BIOMEDE, שהחלה ב-2014, השוותה את היעילות של שלוש תרופות שונות לסרטן - erlotinib, everolimus ו-dasatinib. אולם באופן מכריע, חוקרים חילצו תחילה שבר זעיר מהגידול של כל חולה באמצעות מחט על מנת לבצע ביופסיה ולנתח את הפרופיל המולקולרי של כל סרטן בנפרד. זה איפשר לרופאים להקצות את התרופה המתאימה ביותר בהתאם לתוצאות הביופסיה של כל מטופל. לוקאס היה אחד מ-233 חולי DIPG שנכללו במחקר, וטופל באוורולימוס.

התרופה פועלת על ידי חסימת mTOR, חלבון המעורב בסיוע בחלוקה ובצמיחה של תאים סרטניים.

בשיחה עם AFP, החוקר הראשי של BIOMEDE, ד"ר ז'אק גריל, אמר כי "לוקאס ניצח את כל הסיכויים", ובגיל 13, נשאר נקי מסרטן. "במשך סדרה של סריקות MRI, ראיתי איך הגידול נעלם לחלוטין", אמר גריל.

בעוד שבעה ילדים נוספים שנכללו בניסוי שרדו מספר שנים לאחר האבחנה, לוקאס היה היחיד שראה את הגידול שלו נעלם לחלוטין. "אני לא מכיר עוד מקרה כמוהו בעולם", אמר גריל.

חוקרים עדיין מנסים להבין מדוע חלק מהחולים מגיבים יותר לטיפול מאחרים, אם כי ההבדלים המולקולריים בין סרטן אחד למשנהו עשויים לשחק תפקיד משמעותי. למשל, גריל מסביר ש"לגידול של לוקאס הייתה מוטציה נדירה ביותר שלדעתנו הפכה את התאים שלו לרגישים הרבה יותר לתרופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הדרך עוד ארוכה

אם הצוות יוכל לשחזר בהצלחה את המאפיינים שנראו בסרטן בגזע המוח של לוקאס, ייתכן שהם יוכלו להשתמש בתאים שגדלו במעבדה כדי לבדוק תרופות חדשות.

עם זאת, עד כמה שזה מרגש, גריל אומר שטיפול יעיל במחלה עדיין רחוק, שכן לתרופות יש עוד דרך ארוכה. "בממוצע, לוקח 10-15 שנים מההליך הראשון להפוך לתרופה - זה תהליך ארוך וממושך", אמר.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully