וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורולוג בכיר מגלה את *כל* הדברים שפוגעים בזרע הגברי

ד"ר רונן רוב

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 9:14

הידעתם? בכל שנייה נוצרים 1,500 זרעונים. בין 70 ל- 150 מיליון זרעונים נוצרים בכל יום באשכי הגבר. משך ייצור תא זרע בודד הוא כ-72 ימים. ד"ר רונן רוב, מנהל המחלקה האורולוגית והמרפאה לפריון הגבר במרכז הרפואי הלל יפה, מציג 7 עובדות ומיתוסים בנושא הזרע הגברי

פרופ חגי לוין מחקר ספירת זרע/האוניברסיטה העברית

אולי אתם חושבים שאתם יודעים כבר הכל על הזרע הגברי, אבל יש הרבה מאוד עובדות, חלקן די מדהימות, שחשוב להכיר:

1. בשפיכה ממוצעת יש 200 מיליון זירעונים. השפיכה של הגבר כוללת את נוזל הזרע שמקורו בבלוטת הערמונית ובשלפוחיות הזרע ואת הזירעונים שנוצרים באשכים. נוזל הזרע מכיל חלבון, סוכרים, ויטמינים ומינרלים. נפח השפיכה הממוצע, הכולל את נוזל הזרע והזירעונים, הינו בגודל של חצי כפית. אם נחבר את אורכם של כל הזירעונים בשפיכה אחת נגיע ל-10 קילומטרים.

2. לבישת תחתונים צמודים עלולה לפגוע בספירת הזרע ובפריון. קירוב של האשכים לגוף גורם לחימומם ועלול לפגום בזרע ולכן לשק האשכים יש את היכולת להתכווץ ולהתרחב כדי שהזרע יוכל להתפתח בטמפרטורה האופטימלית, שקרה במספר מעלות מחום הגוף. אמנם לא קיימת הוכחה מדעית חד משמעית, אך ישיבה ממושכת, לבישת תחתונים צמודים והליכה תכופה לסאונה הן פעולות שמעלות את טמפרטורת שק האשכים ועשויות להביא לפגיעה באיכות הזרע. אצל גבר עם ייצור זרע תקין אין מניעה מלבישת תחתונים צמודים, אך כדאי לגוון גם לתחתוני בוקסר. לעומת זאת, גברים שיש להם בעיית פריון מומלץ שיעברו לתחתונים רחבים.

3. עישון ואלכוהול יכולים לפגוע באיכות הזרע. לעישון השפעה שלילית על ייצור הזרע, הרס חומצות גרעין בזרע וחמצון יתר. לזרע של גברים מעשנים יכולת הפריה מופחתת וסיכויי השתרשות נמוכים יותר של העובר. גם חשיפת העובר לעישון של האם עלולה להוביל לפגיעה בייצור הזרע שלו כגבר בוגר. הנזק הינו הפיך באם הגבר יפסיק לעשן. גם שתייה מרובה של אלכוהול מהווה גורם סיכון ועשויה לפגוע בייצור תקין של הזרע.

זרע. ShutterStock
זרע/ShutterStock

4. תזונה עשירה בירקות, פירות ודגים עשויה לשפר את איכות הזרע. הפחתת שומנים בתזונה וצמצום צריכה של בשר, יתרמו אף הם לשיפור. גם מוצרי סויה המכילים כמות גדולה של אסטרוגנים עלולה להשפיע על המאגר ההורמונלי של ייצור הזרע.

5. שתייה של משקאות ממותקים מעל 1 ליטר ביום, בשילוב ניהול אורח חיים לא בריא, עשויה לפגוע באיכות הזרע.

6. איכות הזרע יורדת עם עליית הגיל. אומנם גברים יכולים להביא ילדים לעולם גם בגיל מבוגר, כמו רוברט דה נירו, ריצארד גיר ומייק ג'אגר, אך חשוב לדעת כי איכות הזרע נפגמת בעיקר בשל ירידה הדרגתית בהורמון הטסטוסטרון ופקטורים אחרים.

7. שימוש תדיר בטלפון סלולרי עשוי לפגוע באיכות הזרע ובפוריות. מחקרים מראים כי שימוש בטלפון הנייד גורם לירידה משמעותית בתנועתיות הזרע ובחיוניותו. בקרב גברים שמניחים את הטלפון הסלולארי שלהם בכיסים ובחגורות נצפתה פגיעה בחיות הזרע, בתגובתיות החמצון שלו, בתנועתיות ובשלמות ה-DNA של הזירעונים. כמו גם חשוב להרחיק את הטלפון הנייד בזמן ההטענה ולהקפיד לדבר באמצעות דיבורית.

לסיכום, מחקרים מראים כי בשנים האחרונות ישנה ירידה של 50-60 אחוזים בספירות הזרע ברחבי העולם. הסיבות העיקריות לכך הן גורמי אקלים, קרינה מהנייד/לפטופ, סטרס, מזון מעובד, תרופות ועוד. ההמלצה שלנו- הקפידו לשמור על אורח חיים בריא, תזונה מאוזנת, הימנעות מעישון ושימוש ממושך בטלפון סלולרי.

  • עוד באותו נושא:
  • זרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully