וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בילדים: למה חשוב להתחסן לחצבת גם בגיל המבוגר

פרופ' יוסף פרס

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 20:52

החצבת מרימה ראש. רק בחודשיים האחרונים התגלו שלושה מקרי חצבת בישראל, ואלו רק המקרים המדווחים. הסיכונים של המחלה רבים ובעיקר מיותרים, כי חיסון למחלה יגן עליכם ב-97 אחוז

גב של אישה חולה בחצבת. Wellcome Collection, אתר רשמי
התסמינים יופיעו רק 4-5 ימים לאחר ההידבקות. חצבת/אתר רשמי, Wellcome Collection

רק בחודש שעבר דיווח משרד הבריאות על שני מקרי חצבת בצפון הארץ - ילד שלא היה מחוסן נגד הנגיף ומבוגר שחלו. בשני המקרים לא זוהה מקור להדבקה ואף אחד מהם לא שהה בחו"ל לאחרונה. בחודש שלפני עדכן משרד הבריאות על חולה חצבת שהיה בטיסה מדובאי לישראל.

מחלת החצבת מתבטאת בזיהום ויראלי מדבק ביותר, אשר עלול להיות בעל השלכות חמורות, במיוחד בילדים צעירים, נשים בהריון ואנשים עם מערכת חיסונית פגומה.

ישנם סיבוכים חמורים ומסכני חיים הקשורים למחלה זו כמו למשל: דלקת ריאות, דלקת קרום המוח ודלקות אוזניים. תסמיני המחלה כוללים: חום, שיעול, נזלת, עיניים אדומות ופריחה אופיינית. סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין שבעה ל-21 ימים לאחר החשיפה לנגיף.

בין המחלות המדבקות ביותר

ביום הרביעי או החמישי להופעת סימני המחלה מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. בהתחלה, הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה. הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב, ומכאן שמה של המחלה.

חצבת היא בין המחלות הזיהומיות המדבקות ביותר. היא נגרמת על-ידי נגיף החצבת (Measles virus) השייך למשפחת Paramyxovirus. קל מאוד להידבק בחצבת. היא מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בזמן שיעול, התעטשות או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. אפשר גם להידבק בזמן שהייה בחדר החולה, עד שעתיים לאחר שהחולה עזב את החדר.

חיסונים ל"מחלות ילדות" בכלל ולחצבת בפרט, חיוניים במניעת התפשטות החצבת ומחלות זיהומיות אחרות. החיסון נגד חצבת ניתן בדרך כלל כחלק מחיסון MMR (חצבת, חזרת ואדמת). החיסון הוא בטוח, יעיל והוכח כמפחית במידה רבה את שכיחות המחלה.

כך למשל, אדם שאינו מחוסן ונחשף לחולה חצבת, סיכוייו להידבק במחלה עומדים על 90 אחוז ויותר. לעומת זאת, אדם שחוסן לחצבת לאחר קבלת שתי המנות, חסין מהידבקות במחלה ב-97 אחוז.
יש לזכור שהחיסון מגן רק אחרי שבועיים ממועד קבלתו, וממשיך להגן עלינו עשרות שנים קדימה. החיסון נגד החצבת מורכב מנגיף חי מוחלש שניתן בזריקה מתחת לעור.

למעשה, החיסון לא רק מגן על הפרט שמקבל את החיסון, אלא גם עוזר ליצור חסינות עדר. משמעות הדבר היא שכאשר חלק גדול מהאוכלוסייה מחוסנת, הדבר מסייע נגד התפשטות המחלה, תוך הגנה על אלו שאינם יכולים להתחסן עקב גילם, מצבים רפואיים מסוימים או סיבות אחרות.

לכן, ישנה חשיבות עליונה לכלל האוכלוסייה לקבל את החיסונים ההכרחיים הללו, כדי להגן על עצמם ועל הקהילות בהם הם מתגוררים מפני מחלות הניתנות למניעה, כמו חצבת.

ואם בכל זאת עולות חששות או שאלות לגבי החיסונים, תמיד עדיף להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לקבלת מידע והכוונה מדויקים ופחות להסתמך על מידע לא אמין שמצוי בעיקר ברשתות החברתיות.


פרופ' יוסף פרס הוא נשיא ארגון "למענכם" בראשות חתן אות הנשיא הרב יוסי ערבליך, ומנהל בית החולים שניידר לשעבר. יש לכם שאלות בנושא החיסון? חייגו 6884*

  • עוד באותו נושא:
  • חצבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully