וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננות להכנס להריון? זה *כל* מה שאתן צריכות לעשות לפני

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 10:30

הריון כולל בתוכו שינויים רבים בגוף האישה ובנפש שלה וחשוב להתכונן לתקופה זו בדרך הכי טובה - הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה נפשית. הנה כל מה שצריך לדעת

רופא נשים מראה למטופלת שתל תת עורי למניעת הריון. ShutterStock
רופא נשים מראה למטופלת שתל תת עורי למניעת הריון/ShutterStock

תקופת ההיריון היא תקופה מרתקת המלאה בציפייה והתרגשות לקראת הגעתו של התינוק, אך יחד עם זאת יש בה גם חששות וחוסר וודאות טבעיים. ההיריון מביא עמו שינויים פיזיולוגיים ואנטומיים בגוף האישה, ולכן חשוב להיערך אליו כראוי הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית.

באמצעות תכנון מוקדם והתייעצות עם הצוות הרפואי, ניתן להפוך את חוויית ההיריון לחיובית עבורכן. אילו בדיקות רפואיות כדאי לבצע עוד טרם כניסתן להריון? ומהן הפעולות המומלצות על מנת להגיע להריון במצב הטוב ביותר לכן ולעובר? תמרה בוימר, אחות ליווי הריון ומנחה של קורסים הכנה ללידה, במכבי שירותי בריאות עם כל מה שאת חייבת לדעת ולעשות.

כל מה שצריך לעשות

אורח חיים בריא
עוד לפני שהולכים לרופא ומתחילים לברר מה הן הבדיקות הנדרשות, יש כמה דברים שתוכלנה לעשות בשביל עצמכן, בעצם בכל שלב בחיים, אבל במיוחד כשרוצים לתכנן הריון בריא.
אז אם תמיד רציתן שינוי ורק חיפשתן תמריץ - זה הזמן, אמצו לעצמכן אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, תזונה בריאה, הימנעות מעישון והפחתה בצריכת אלכוהול.

פגישה עם רופא נשים
רוב הנשים מגיעות לרופא הנשים רק לאחר הכניסה להריון אך כדאי וחשוב להגיע לרופא הנשים עוד בשלב תכנון ההיריון. מטרת הפגישה הראשונית עם רופא הנשים, עוד לפני הכניסה להריון, היא לעבור על ההיסטוריה הרפואית שלכן ולאתר מצבים שכדאי לבדוק ולטפל בהם, כדי להגיע להריון בבריאות הטובה ביותר האפשרית עבורכן. בדרך כלל הרופא יפנה אתכן לבדיקות דם ולקבלת חיסונים בהתאם לצורך.

חיסונים
אנחנו בטוחים שרופא הנשים יעבור אתכן על כל הבדיקות והחיסונים שעליכן לעבור, אבל רק כדי שתדעו למה לצפות, אלו החיסונים שכדאי לבדוק בעת תכנון הריון:

  • אדמת - הידבקות באדמת במהלך 16 השבועות הראשונים של ההיריון מסוכנת לעובר ולכן עליכן לוודא שאתן מחוסנות נגד אדמת. בבדיקת דם פשוטה ניתן לוודא נוכחות נוגדני אדמת בדם ולפעול בהתאם.
  • שפעת - שפעת היא מחלה שחולפת לרוב ללא טיפול ספציפי, בתוך מספר ימים. אולם, אם אתן בהריון או מנסות להיכנס להריון, יש חשיבות מיוחדת לחיסון, כיוון שבזמן ההיריון גוף האישה פגיע יותר והסיכון לסיבוכים רפואיים מהמחלה או פגיעה בעובר גבוהים יותר.
  • אבעבועות רוח - הונהג בישראל רק ב־2008, ולכן נשים רבות בגיל הפוריות אינן מחוסנות נגד המחלה, אלא אם כן חלו בה בילדותן. הדבקה באבעבועות רוח במהלך הריון עלולה לגרום לסיבוכים אצלכן או אצל העובר. לכן, אם לא חליתן בעבר באבעבועות רוח או לא קיבלתן שתי מנות של החיסון, משרד הבריאות ממליץ לכן להתחסן.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בדיקות גנטיות. ShutterStock
בדיקות גנטיות/ShutterStock

בדיקות גנטיות
מטרת הבירור הגנטי היא לזהות האם אתן ובני זוגכן נמצאים בקבוצת סיכון למומים הנגרמים על ידי גורמים תורשתיים, ולתת לכם יעוץ גנטי מתאים. בדיקות גנטיות הן בדיקות דם, והמחלות הנבדקות נקבעות בהתאם למוצא העדתי של כל אחד מכם. בשלב הראשון מספיק שרק אחד מבני הזוג ייבדק. את הבירור הגנטי רצוי מאד לבצע לפני תחילת ההיריון אך ניתן לבצע אותו גם בזמן הריון.

בדיקת "גנומטר"- בשלב בראשון אינו מצריך יעוץ גנטי, אלא פשוט להירשם לשירותי מעבדה לתור שנקרא:"גנומטר", ככה קודם נדע האם אני נשאית למשהו ואם כן אדע מה לבדוק אצל הבן זוג. אגב, כל שנה מתעדכנות מחלות גנטיות, ולכן אם אפילו ביצינו לפני 5 שנים בדיקות, בכל הריון חדש, חשוב לבצע אותן שוב.

חומצה פולית
ויטמין מקבוצהB החיוני לתהליך בניית תאי גוף בהתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית. חוסר בחומצה פולית עלול לגרום למומים שונים אצל העובר ולכן חשוב להתחיל ליטול חומצה פולית שלושה חודשים לפני הריון מתוכנן. ישנם מצבים רפואיים הדורשים מינון גבוה ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

יוד
הוא חומר מזין, החיוני לתפקוד תקין של בלוטת התריס ולהתפתחות תקינה של מח העובר והילוד. משרד הבריאות ממליץ להתחיל לצרוך יוד לפחות חודש לפני הריון מתוכנן, וכן במשך כל ההיריון וכל תקופת ההנקה.

ויטמין D
מיוצר בגופנו בעת חשיפה לשמש והוא נחוץ לגדילת עצמות תקינה. מומלץ לקחת ויטמין D במשך כל תקופת ההיריון וההנקה.

הכנה נפשית
הריון מצריך מאתנו הסתגלות, לא רק גופנית, אלא גם רגשית ונפשית. תכנון רגשי ונפשי הוא קצת יותר קשה להשגה, כיוון שאינו מוחשי וכמותי כמו חיסונים ובדיקות שונות שיש לבצע. תכנון מוקדם של ההיריון מבחינות אלו, יאפשר לכן ולבני זוגכן לדבר ולהיערך לשלב החדש בחייכם מבחינת מחשבות, רגשות, ציפיות והתנהגות. תוכלו לדבר ביניכם או להגיע להתייעצות עם עובדת סוציאלית העוסקת בתחום בריאות האישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully