וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת חריפה על ארגון הבריאות העולמי: "מטעה את הציבור בנוגע לתחליפי עישון"

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 15:01

במאמר חריג, תוקף "הלנצט", מגזין הבריאות המוביל בעולם, את ארגון הבריאות העולמי שעוצם עיניו, לטענתם, מול מדינות רבות כמו בריטניה, יפן וניו זילנד, שהצליחו להפחית דרמטית את שיעור המעשנים, לאחר שעודדו שימוש בתחליפי עישון, שמזיקים הרבה פחות

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
"סיגריות ותחליפי עישון אינם מוצרים דומים מבחינת הנזק שהם גורמים"/ShutterStock

נדיר שמגזין הבריאות הנחשב בעולם, "הלנצט", מותח ביקורת חריפה כל-כך על גוף מרכזי כמו ארגון הבריאות העולמי (WHO). אבל זה בדיוק מה שקרה בגיליונו האחרון של המגזין, כשפרסם מאמר נוקב התוקף את הגישה של ארגון הבריאות העולמי לאסור על תחליפי עישון או להתייחס אליהם באופן זהה לסיגריות.

המאמר נכתב על-ידי החוקרים רות בוניטה ורוברט ביגלו. ביגלו החזיק עד לאחרונה בתפקיד בכיר בארגון הבריאות העולמי, ומכיר את התנהלות הארגון מבפנים.

"סיגריות ותחליפי עישון אינם מוצרים דומים מבחינת הנזק שהם גורמים", כתבו השניים במאמר. "שימוש באלטרנטיבות לעישון הוא תנאי הכרחי להורדת שיעורי העישון וקידום בריאות הציבור. על ארגון הבריאות העולמי לאמץ את גישה של הפחתת הנזק בטבק המתייחסת לחלופות עישון ככלי להורדת שיעור המעשנים כהכרחית. העשן שבסיגריות הוא שגורם למחלות הקשורות בעישון, ולא הניקוטין שנמצא בתחליפים".

קריאה לאימוץ גישת "הפחתת הנזק"

המאמר, שעשה רעש גדול בעולם הרפואי, הציגו שני החוקרים דוגמאות למדינות שהצליחו להוריד דרמטית את אחוז המעשנים בזכות העידוד שלהן בקרב אוכלוסיית המעשנים לעבור לתחליפי עישון, שמכילים ניקוטין, אבל לא עשן. כפי שהוכח בלא מעט מחקרים - תהליך שריפת הטבק במהלך עישון סיגריות, הוא זה שגורם נזקים בריאותיים, ולא הניקוטין עצמו, שנמצא בתחליפי עישון כמו חימום טבק או אידוי נוזל ניקוטין.

השניים קראו לארגון הבריאות העולמי לאמץ את גישת "הפחתת הנזק", תוך עידוד השימוש בתחליפי עישון מבוססי ניקוטין והסדרתם הרגולטוריות. הפחתת נזקי טבק היא הדרך המהירה והיעילה ביותר להורדת אחוזי העישון בקרב האוכלוסייה ומניעה של מחלות ומקרי מוות הקשורים לעישון.

בבסיס המאמר, הציגו שני החוקרים דוגמאות למדינות שאימצו וקיבלו את תחליפי עישון המכילים ניקוטין ללא עשן וחוו ירידה דרמטית באחוזי העישון במדינה. כך למשל, ניו זילנד, שם רמת העישון עמדה על 13.3 אחוז בשנים 2017-2018. נכון לשנים 2022-2023 ירד שיעור המעשנים במדינה ל-6.8 אחוז, אחרי עידוד של המדינה כלפי המעשנים לעבור לתחליפי עישון אלקטרונים. הממשלה תמכה בשיווקן ובהסדרת הרגולציה לגביהן. נכון להיום, השימוש בתחליפי עישון בניו זילנד עלה מ-2.6 אחוז ל-9.7 אחוז.

בריטניה: תחליפי העישון גרמו לצניחה באחוז המעשנים מ-30 ל-13.5 אחוז

גם בבריטניה הבינו שעידוד השימוש בתחליפים מסייע למעשנים לזנוח את הסיגריות. בשנים האחרונות הממשלה הבריטית מעודדת מעשנים לעבור לתחליפים. התוצאה - משיעור של 30% מעשנים, נכון להיום רק 13.5 אחוז מעשנים בבריטניה. כך גם ביפן, שרשמה ירידה דרמטית בצריכת סיגריות אחרי חדירה מהירה לשוק המקומי של מוצרים חלופיים המבוססים על חימום טבק במקום שריפת טבק.

"אין הצדקה מדעית לעמדה של ארגון הבריאות העולמי, לפיה יש להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ומוצרי ניקוטין חדשים המבוססים על חימום טבק, כמו אל סיגריות", ציינו שני החוקרים במאמרם.

"הגישה הנוכחית של ארגון הבריאות העולמי למוצרים בעלי סיכון נמוך יותר היא תגמול למדינות שאוסרות את השימוש בסיגריות אלקטרוניות, כפי שנעשה עם הודו. ההצלחה של מדינות רבות בהפחתת העישון מחייבת את ארגון הבריאות העולמי לשנות גישה. 1.3 מיליארד המעשנים ברחבי העולם, שמחציתם ימותו מוקדם, ראויים להנהגה הזו", סיכמו החוקרים את מאמרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully