וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטרס עושה את שלו: על התפרצות סוכרת כתוצאה מאירוע ביטחוני

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 12:19

איך מתמודדים עם סוכרת וכיצד המלחמה יכולה להשפיע? סיפורו של צחי גנור בן ה-70, שחי עם סוכרת מסוג 2 כבר 35 שנה

צחי גנור. יח"צ,
צחי גנור/יח"צ

צחי גנור, בן 70 ממכבים רעות, אב לשלושה ילדים וסב לשישה נכדים סוכרתי מסוג 2 מזה 35 שנים מספר על התפרצות הסוכרת כתוצאה מאירוע ביטחוני, ההתמודדות והחשש מהתפרצות סוכרת גם בימים אלה.

איך הסוכרת הגיעה לחייך?

"מסע חיי הוא מסע המסתכם בשירות קרבי למען ארץ ישראל האהובה, הקרבה עצמית ומאבק בלתי פוסק בסוכרת. לאחר 27 שנים בהם שירתי את המדינה, השתחררתי בדרגת אל"מ יחד עם "מתנה" בשם סוכרת. במהלך שירותי הצבאי מצאתי את עצמי לא פעם בתפקידי פיקוד מתמודד עם תוצאות של אירועים טראומטיים שהותירו חותם על חיי. בעקבות אירוע טראגי שככל הנראה השפיעה בצורה המשמעותית ביותר על חיי, במסגרתו ארע מקרה של פריצה לבסיס אשר הביא לאובדן של שמונה מחיילי גרם לי לסטרס ולחץ משמעותי. לא ידעתי שהלילה הגורלי הזה יכין את הבמה למאבק יום יומי בסוכרת מסוג 2. התסמינים התגנבו לחיי בעדינות, כשהם מחופשים לצרות יומיומיות: יובש בפה, מתן שתן מוגבר, סחרחורת, תחושת עילפון מתמדת ודפיקות לב מואצות. עברו שנתיים בהם סבלתי מהתסמינים הללו עד שרופא נתן את האבחנה ששינתה את החיים ונודעתי כי אני סוכרתי מסוג 2".

כיצד התמודדת עם הסוכרת?

"בשנים הראשונות, ניהול הסוכרת התגלה כמאתגר עבורי בשל חיי הצבאיים, סבלתי רבות משינויים ברמות הסוכר בדם. חוסר השליטה על בחירת המזון מתוקף תפקידי הקשה עלי לשמור על ערכים מאוזנים ובדיקות סוכר באמצעות דקירת האצבע הפכו למשימה מסורבלת. כל אלה- הובילו אותי למצב היפוגליקמיה שהעמיד את חיי בסכנה.

כסב לשישה נכדים לא הצלחתי להנות בחיק המשפחה האהובה שלי. במקביל לתסמינים הבנתי שמדובר במחלה פרוגרסיבית (שעלולה להתדרדר עם השנים), ולאט לאט קלטתי שאם לא שומרים על איזון רמות הסוכר, יש החמרה במצב הרפואי. אצלי זה ממש היה כך - המאבק שלי ביכולת השליטה על הבריאות שלי, יחד עם הצורך בדקירות אין סופיות תכופות, הותירו אותי מתוסכל, רמת ה-HbA1c (ממוצע הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) שלי זינקה לרמה מדאיגה של 20, שוב סבלתי ממצבים בהם כמעט איבדתי את חיי. האסימון נפל לי כשהתחלתי לקרוא על הסוכרת, להבין את השלכותיה והבנתי שאני צריך לטפל בעצמי".

איך המצב שלך השתנה?

"לפני כחמש שנים, נחשפתי לפלא טכנולוגי שנכנס לחיי ושינה אותם מן הקצה אל הקצה, מד סוכר רציף המחובר אלי 24/7. המכשיר שינה את עולמי, והביא לשליטה על הסוכרת שלי בצורה יוצאת דופן. רמות הסוכר שלי התייצבו והגיעו למצב תקין של 5.5. לא האמנתי לשינוי אחרי שנים של סבל ודקירות בלתי פוסקות חזרתי לשלוט באופן מלא ברמות הסוכר שלי. תחושת רווחה והקלה מלוות אותי מאז אני סוף סוף מוקיר רגעים עם המשפחה שלי, ולא נתון תחת שליטה של הסוכרת והפחד להגיע למצבים מסכנים".

האם אתה חושב כי הסיפור שלך יכול להיות מראה למלחמה היום?

"בהחלט כן. אני יודע כי השינויים בהרגלי החיים בשילוב עם סטרס יכולים להביא לעלייה במשקל וברמות הסוכר גם בלי להרגיש את זה. השינויים הללו עלולים להוביל לעלייה במשקל וברמות הסוכר וכתוצאה מכך, ליותר חולי סוכרת. בנוסף לכך, בתקופה הזו מרבית האנשים לא מנטרים את רמות הסוכר ולכן עשויים שלא להיות מודעים לעלייה ברמות הסוכר ולכן, חשוב להיות במעקב מול הרופא בכל העת".

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully