וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטרקט בעין: התסמינים, הסיבות והניתוח | מומחה מסביר

פרופ' דויד צדוק

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 19:12

פרופ' דויד צדוק, מומחה למחלות וניתוחי פני שטח העין, קרנית וקטרקט ומנהל מחלקת העיניים בבית החולים שערי צדק, מסביר מהו קטרקט, החל מהתסמינים, דרך הסיבות ועד הניתוח

אישה במהלך ניתוח קטרקט בלייזר. Robert Przybysz, ShutterStock
ניתוח קטרקט/ShutterStock, Robert Przybysz

קטרקט (בעברית, ירוד) הינו עכירות של העדשה הטבעית הנמצאת בעין. באופן רגיל העדשה הינה שקופה ותפקידה למקד את קרני האור על הרשתית, המהווה את אותו חלק של העין המאפשר לנו ראייה של צורות, צבעים ואור. הסיבה השכיחה ביותר לקטרקט בעין היא כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של העדשה. קטרקט מהווה את הגורם המוביל לפגיעה בכושר הראיה בקרב האוכלוסייה הבוגרת. כ-45% מהאנשים בגילאי 75 ומעלה סובלים מקטרקט. סיבות אחרות שיכולות לגרום להיווצרות קטרקט בעין הן חבלה, מחלות מולדות או נרכשות כגון סוכרת, עישון ונטילת תרופות מסוימות כדוגמת סטרואידים.

בשלב הראשוני קטרקט בעיניים יכול להתבטא בשינוי במספר המשקפיים בלבד, בהמשך יכולים להופיע תסמינים נוספים הכוללים בין היתר, טשטוש ראייה קבוע, ראייה כפולה (בעין אחת), ראיית צבעים כדהויים וסנוור ופגיעה באיכות ראיית הלילה.

אבחון הקטרקט מתבצע על רופא העיניים בבדיקה הכוללת מדידת חדות ראיה, מספר המשקפיים, הרחבת אישונים והסתכלות ישירה על העדשה בעין.

כיום, הטיפול היחיד היעיל לקטרקט הינו ניתוח שבו מסירים את העדשה העכורה מהעין ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית. ניתוח זה נחשב בעל סיכויי הצלחה גבוהים מאוד.

כאמור, במהלך ניתוח קטרקט מוחלפת העדשה הטבעית העכורה בעדשה מלאכותית. קיימים מספר סוגים של עדשות תוך עיניות המושתלות בניתוחי קטרקט: עדשות סטנדרטיות עם מרחק מוקד אחד, ועדשות מתקדמות; כאשר החשובות מבניהן הן עדשות מולטיפוקליות ועדשות טוריות לתיקון אסטיגמטיזם (עדשות עם צילינדר).

עדשה סטנדרטית עם מרחק מוקד אחד הינה העדשה הנפוצה ביותר. עדשה זו נועדה לתקן קוצר ראייה או רוחק ראייה. בדרך כלל נהוג להשתיל עדשה תוך עינית כך שעצמים רחוקים יהיו ממוקדים היטב, כלומר תתאפשר ראייה טובה לרחוק. אך על מנת להתמקד לקרוב, למשל על מנת לקרוא, יש צורך במשקפי קריאה.

עדשות מתקדמות:

עדשות מולטיפוקליות - בעדשות אלה יש ויתור מסוים על איכות הראייה בתמורה להפחתת הצורך להרכיב משקפיים. עדשות אלה דורשות הסתגלות ואינן מתאימות לאנשים הדורשים תוצאה מושלמת. חשוב לציין כי עדין יתכן צורך בשימוש במשקפיים גם אם הושתלו עדשות מולטיפוקליות בניתוח קטרקט.

עדשות טוריות - עדשות אלו מתאימות למטופלים עם אסטיגמטיזם קרניתי (מצב בו הקרנית אליפטית וגורם לעיוות והפרעה בראיה). בעדשות אלה מוטבע צילינדר (בדומה לעדשות המשקפיים) הנועד לפצות על עיוות זה ולהפחית את התלות במשקפיים לאחר הניתוח. ישנן כיום עדשות משולבות טוריות ומולטי-פוקליות.

רוב רובם של ניתוחי הקטרקט מבוצעים באופן אמבולטורי ובהרדמה מקומית. במהלך הניתוח הרופא המנתח ייצור פתחים קטנים בקרנית בגודל של כ- 2 מ"מ וישתמש במכשיר פאקואמולסיפיקציה. מדובר במכשיר שעובד במהירות העל קול ומשמש לריסוק ושאיבת העדשה העכורה (קטרקט). בשלבים מסוימים של הניתוח המנתח עשוי להשתמש בלייזר לחיתוך רקמות בעין. לאחר סיום שאיבת הקטרקט הרופא המנתח ישתיל את העדשה התוך עינית שנבחרה מבעוד מועד על סמך המדידות שבוצעו טרם ניתוח הקטרקט. לפני סיום הניתוח, הרופא המנתח יאטום את הפתחים שיצר בתחילת הניתוח, בדרך כלל ללא צורך בתפרים.

בדרך כלל, לאחר הניתוח תזדקק להזליף טיפות עיניים אנטיביוטיות, סטרואידים, וטיפות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות. הטיפול בטיפות האנטי דלקתיות לא סטרואידיות נועד להקל על הכאב לאחר הניתוח, להפחית את התהליך הדלקתי בעין וכן למנוע התפתחות בצקת ברשתית העלולה להוריד את חדות הראיה. לאחרונה נרשם בישראל התכשיר ברומסייט ואת טיפות הברומסייט יש להזליף לעין המנותחת רק פעמיים ביום, דבר המשפר את ההיענות לטיפול ומצמצם את הסיכוי לפגיעה בפני שטח העין פגיעה המורידה מחדות הראיה וגורמת לתחושת חול, צריבה, וטשטוש ראיה. זה יתרון גדול של הברומסייט על פני שאר טיפות העיניים מקבוצה זו אותן יש להזליף מספר פעמים גבוה יותר.

לאחר הניתוח אין מניעה לחזור לפעילות כמעט מלאה. בתקופה המיידית לאחר הניתוח יש להימנע משחייה ופעילות גופנית מאומצת. אין הגבלה בקריאה, צפייה בטלוויזיה, יחסיי אישות, ועבודה מול מחשב. מותר לבשל, פעילות ספורט לא מאומצת ומותר ולהתכופף.

יכולים לעבור מספר ימים או שבועות עד שהראייה תחזור להיות צלולה. המרשם למשקפיים ייתן לאחר סיום תהליך ההחלמה שהוא כשבועיים עד שמונה שבועות לאחר הניתוח.

שאלות נפוצות:

מה זה קטרקט (בעברית, ירוד)?
קטרקט הוא עכירות של העדשה הטבעית בעין העלולה לגרום לטשטוש ראיה. מה גורם לקטרקט?

הזדקנות היא הסיבה העיקרית להתפתחות קטרקט. מה התסמינים של קטרקט?
שינוי במספר המשקפיים, טשטוש ראייה, ראייה כפולה (בעין אחת), ראיית צבעים כדהויים וסנוור ופגיעה באיכות ראיית הלילה.

מה הטיפול בקטרקט?
הטיפול היחיד שיכול לעזור בקטרקט הוא ניתוח להסרת העדשה העכורה והחלפתה בעדשה מלאכותית.

  • עוד באותו נושא:
  • קטרקט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully