וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה גרמה לכולנו לעשות את זה. טיפול חדש יכול לסייע

ד"ר שלי מודעי

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 9:18

המצב הבטחוני שמגיע אחרי תקופת מגיפה ארוכה העלו מאוד את רמת החרדה של הישראלים. זה הביא לעלייה דרמטית בתופעות של חריקת והידוק שיניים (ברוקסיזם), אבל יש פיתרון חדש ומפתיע

חריקת שיניים. ShutterStock
חריקת שיניים/ShutterStock

מלחמה יכולה להביא אחריה תופעות מחממות לב כמו "בייבי-בום", אך בתור עם למוד מלחמות, אנחנו כבר יודעים שהיא יכולה גם להביא לקשיים ולבעיות גם למי שלא נפגע בגופו. אחת התופעות הבולטות היא עלייה ברמת החרדה, ולצערנו החיים במדינת ישראל מספקים שפע של סיבות לחרדה ולמתח נפשי.

כמו אכילה רגשית או הפרעות שינה, אחד התסמינים הבולטים של חרדה הוא "ברוקסיזם" - חריקת או הידוק שיניים בשינה או בערות. זה נעשה לרוב באופן לא מודע ומקשה על הטיפול. לאורך זמן ובתלוי בעוצמת החריקה, יכול להיגרם לשיניים נזק קשה, מסדקים ועד לאובדן שיניים של ממש. קרוב לוודאי שאדם חרד לא צריך, ואולי אף לא יכול להכיל ולהתמודד גם עם סבל שכזה.

מאז פרוץ המלחמה אנחנו חווים גל חסר תקדים של פניות למרפאות הרשת שלנו בכל רחבי הארץ בעקבות כאבים ונזקים כתוצאה מהידוק וחריקת שיניים, וכאשר נזכרים בקורונה שפקדה אותנו, ניתן כבר לומר שלא הכרנו ממדים שכאלה לתופעה.

לאחרונה, כאילו "בהזמנה" נכנס לסל הטיפולים טיפול חדש שמציע פתרון לבעיה זאת - הזרקה של בוטליניום טוקסין (בוטוקס) לשרירי הלעיסה.

טוב גם לחורקים בלילה

מדובר בטיפול בטוח מאוד וחכם מאוד בפשטות שלו - רופא השיניים מזריק כמות קטנה של בוטוקס לשרירי הלעיסה, והחומר מונע את פעילות השרירים באזור המיועד, וכך המטופל מפסיק למעשה לחרוק שיניים. עד כה הדרך הבולטת לטיפול בברוקסיזם הייתה באמצעות סד לילה אותו מרכיבים על השיניים בזמן השינה.

הבעיה בטיפול הוותיק היא שסד הלילה נתן מענה רק למי שסבל מברוקסיזם בשינה ולא לאלה שחוקרים שיניים בערות (כ-20% מהמטופלים), וכן הצריך מהמטופלים מחויבות שלפחות מחצית מהם לא עמד בה - שימוש רצוף בכל לילה עם הסד. הבוטוקס לעומת זאת מציע פתרון גם לחורקים ביום וגם למהדקים בלילה.

מה חשוב לדעת על הטיפול החדש?

החומר אושר לשימוש זה על ידי ה-FDA האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי ומבוצע במרפאות שיניים על ידי רופאות ורופאי שיניים מוסמכים. הטיפול עצמו אורך מספר דקות בלבד.

השפעת החומר נמשכת מספר חודשים, כך שיש לחזור על הטיפול מדי 6-3 חודשים, עם פער הולך ועולה בין ההזרקות ככל שעובר הזמן.

לעיתים לטיפול עשויות להיות תופעות לוואי זמניות חולפות והפיכות הכוללות: כאב קל באזור הזריקה שחולף תוך זמן קצר, שטפי דם מקומיים (בצורת כתם כחול קטן) באזור הזריקה החולף תוך ימים בודדים, ובמקרים נדירים יותר- תחושה של ירידה בכוח הלעיסה ולעיתים נדירות מאוד- עשויה להיווצר צניחה קלה בקו החיוך. כאמור כל התופעות הפיכות .

אז בין אם זה המצב הבטחוני, או זה הכלכלי או מכל סיבה שהיא אתם מתמודדים עם חריקת שיניים, דעו שכעת יש לכם דרך לטפל במצב ולמנוע נזק פיזי ואולי מעבר לכך. ימים שקטים לכולנו.


ד"ר שלי מודעי היא מנהלת רפואית של מרחב צפון ברשת מרפאות "כללית סמייל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully