וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 20 מת מחיידק אלים בסוף השבוע. אלה הסימנים המקדימים למחלה

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 10:11

מצבו של הצעיר התדרדר במהירות ובבית החולים לא הצליחו להציל אותו והוא נפטר. הנה כל מה שצריך לדעת על דלקת קרום המוח חיידקית ואיך ניתן לזהות אותה בזמן

צלחת פטרי עם חיידקים. ShutterStock
צלחת פטרי עם חיידקים/ShutterStock

צעיר בן 20 מת בסוף השבוע בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, לאחר שנדבק בחיידק אלים. הצעיר הובהל למרכז הרפואי כשהוא סובל מתסמינים של דלקת קרום המוח חיידקית, וצוות המיון החל בבירור מהיר ומעמיק ועוד לפני קבלת התוצאות.

הצוות הרפואי החל לטפלו בבן ה-20 באופן מיידי ואינטנסיבי בטיפול שמתאים למצב של דלקת קרום המוח חיידקית. עם זאת, לאור הדרדרות מהירה ופגיעה בכל מערכות הגוף, ולמרות המאמצים לייצב את מצבו, קרסו מערכות גופו של הצעיר והצוות נאלץ לקבוע את מותו.

"מדובר במחלה נדירה יחסית שאינה שכיחה, ובחיידק אגרסיבי המתפשט במהירות ותוקף באופן קשה את מערכות הגוף", נמסר מטעם דוברות בית החולים.

שיעורי תמותה גבוהים

עד שנת 1990, החיידק המופילוס אינפלואנזה בי (Hib) היה הגורם המוביל לדלקת קרום המוח חיידקית אצל ילדים, אבל חיסונים חדשים שניתנו לכל הילדים הפחיתו את השכיחות של מחלה זו. היום, חיידק שקרוי פנאומוקוק (pneumococcus) והחיידק נסריה מנינגיטיס (meningitisוNeisseria) הם הגורמים השכיחים ביותר לדלקת קרום המוח חיידקית.

הרבה ילדים ומבוגרים נושאים כדרך קבע את החיידק נסריה מנינגיטיס באפם ובגרונם ללא כל סימני מחלה, ולא ידוע מדוע חלק מילדים ומהמבוגרים נושא את החיידקים מבלי לפתח תסמינים ואילו אחרים נדבקים במחלה

שיעורי התמותה מהחיידק גבוהים מאוד, מכיוון שהוא משפיע במהירות על הלוקים בו, במיוחד כשאר מדובר באנשים עם מערכת חיסונית חלשה יותר, מבוגרים או תינוקות. תוך שעות ספורות מתפשט החיידק וגורם לזיהום בדם, לדלקת קרום המוח או לשניהם יחד.

החיידק מתפשט בין אנשים על ידי טיפות רוק והפרשות מדרכי הנשימה (האף וגרון), והתסמינים יכולים להופיע בין יום לעשרה ימים לאחר החשיפה, אך בדרך כלל מתרחשים בתוך פחות מארבעה ימים. אדם חולה יכול להפיץ את המחלה מהרגע שבו נדבק ועד לנקודת הזמן שבה החיידק כבר לא קיים בהפרשות מהאף והגרון.

אישה מחזיקה מדחום. ShutterStock
אישה מחזיקה מדחום/ShutterStock

מהם הסימנים של דלקת קרום המוח?

  • חום גבוה
  • פריחה שלא חולפת כאשר לוחצים על העור
  • כאב ראש חזק המלוּוה בקשיון העורף
  • בחילות והקאות
  • פרכוסים
  • חוסר תגובתיות וישנוניות
  • אי נוחות כשמביטים באור (פוטופוביה)
  • אצל תינוקות התסמינים הקלאסיים לא תמיד מופיעים, והביטוי היחיד יכול להיות תינוק שקוע, ישנוני, עצבני ופחות פעיל.

איך מאבחנים ומטפלים?

כדי לבדוק אם מדובר בדלקת קרום המוח חיידקית, צריך לבצע ניקור מותני (Lumbar Puncture). בבדיקה, מוחדרת מחט עדינה בין חוליות הגב התחתון, דרכה נלקחות כמה טיפות מנוזל השדרה הנשלחות לבדיקה וכך מתגלה אם מדובר בדלקת קרום המוח, והאם היא ויראלית או חיידקית.

דלקת קרום המוח חיידקית, מחייבת אשפוז בבית החולים וקבלת טיפול מהיר באנטיביוטיקה בעירוי דרך הווריד.

בישראל קיים חיסון נגד חיידק המופילוס אינפלואנזה נכלל ב"חיסון המחומש" שהוא חלק משגרת חיסוני הילדות. החיסון ניתן בגיל חודשיים, בגיל 4 חודשים, בגיל 6 חודשים ובגיל שנה. כיוון שהמחלה מופיעה רק בגיל הינקות, ניתן החיסון באופן שגרתי לילדים בלבד וניתן במצבים מיוחדים למבוגרים הזקוקים לו.

מכיוון ששאר החיידקים אינם נפוצים במיוחד בארץ, הם אינם נכללים בשגרת החיסונים וניתן רק במצבים מיוחדים: למי שסובלים מדיכוי חיסוני, למי שעברו כריתת טחול ולמי שעומדים לנסוע לאזורים שבהם נפוצה המחלה שנגרמת מארבעת הזנים הנכללים בחיסון. כמו כן ניתן החיסון למתגייסים לצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully