וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוחים ישראליים שיפחיתו תמותה משבץ מוחי יוצגו בכנס הקרדיולוגיה הישראלי

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 14:18

למרות המלחמה, גם השנה תארח ישראל את כנס החדשנות בקרדיולוגיה (ICI). הלהיטים השנה: אבחון שבץ בלייב דרך הסמארטפון כבר מביתו של החולה ומכשור שיודע לשלוף קרישי דם מסוכנים מהעורקים

פרופ' רפי ביאר. באדיבות המצולמים
"התקופה הזו לא פשוטה, לא עבורנו ולא עבור היזמים הישראלים". פרופ' רפי ביאר/באדיבות המצולמים

באחת התקופות הקשות למדינת ישראל, יתקיים ב-25-26 בפברואר במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, כנס החדשנות בקרדיולוגיה (ICI), אותו מובילים כבר קרוב לשלושה עשורים פרופ' רפי ביאר ופרופ' חיים לוטן. הכנס, שאמור היה להתקיים בדצמבר האחרון, נדחה בשל המלחמה, ולמרות הירידה הצפויה במספר המשתתפים מחו"ל, החליטו המארגנים לא לשבור את המסורת ארוכת השנים, ולקיים את הכנס, שמהווה מקור חמצן משמעותי לתעשייה הרפואית המקומית, שנחשבת למובילה בעולם.

"התקופה הזו לא פשוטה, לא עבורנו ולא עבור היזמים הישראלים שפועלים בתחום", מספר לוואלה בריאות מי שעומד מאחורי הכנס, פרופ' רפי ביאר, "כולם מדברים על קשיי מימון. אם בעבר כסף היה זורם להשקעות הישראליות בלי יותר מדי להתאמץ, היום לא כולם מצליחים לרתום אנשים מחו"ל להשקיע בישראל. גם כשמצליחים לגייס, הסכומים הם הרבה יותר קטנים".

המלחמה מרתיעה משקיעים?
"יש הרבה אמונה בטכנולוגיות הישראלית, אבל יש קרנות שאומרות שכרגע יש מלחמה בישראל והן מעדיפות להמתין. ממש לא טריוויאלי לחברה מחו"ל להשקיע עכשיו בישראל. אי ודאות היא הנושא הכי בעייתי מבחינת השקעות, משקיעים מעדיפים לחכות על הגדר כשהמצב לא ברור וגם לא ידוע מתי ייגמר".

לא היה עדיף לדלג על הכנס השנה?
"מ-1995 אנחנו מקיימים את הכנס הזה בכל שנה. ידענו לא מעט עליות ומורדות. אם היינו נכנעים למצבים קשים, התעשייה היצרנית כאן היתה סובלת. הכנס הזה יודע להפגיש אותם עם האנשים הנכונים, ודרכם מגיע המימון. זו אחת הסיבות שהתעקשנו לקיים את הכינוס, למרות הקשיים".

מה חדש בתחום הקרדיולוגיה השנה?
"השנה נציג מוצרים ופתרונות דיגיטליים וכאלו שיודעים לשלב בין השניים. מדובר בתחום שצומח מהר ויש לו דרישה עצומה. יציגו למשל כמה חברות שפיתחו שיטות דיגיטליות כדי לעקוב אחרי חולי אי ספיקת לב מרחוק. מדובר במחלה מאוד שכיחה באוכלוסייה וכדי להעניק את הטיפול המיטבי לחולה, הרופא המטפל יוכל מהמרפאה שלו לעקוב בלייב אחרי תפקוד הלב של החולה, אם בעזרת שעונים חכמים, מדבקות או באמצעים אחרים".

הגיים צ'יינג'ר בתחום השבץ - מגיע מישראל

תחום נוסף שתופס תאוצה בתעשיית ההייטק הרפואי בישראל מתמקד בפיתוחים שמסייעים לרופאים לחלץ ולשאוב קרישי דם מעורקי הגוף בזמן שבץ מוחי.

"חברת 'רפיד מדיקל', למשל, מפתחת מוצרים כאלו שממש שואבים קרישים מהמוח בזמן אירוע של שבץ. הם כבר קיבלו אישור לפיתוח שלהם מה-FDA ומגייסים חולים לניסויים. כרגע הם זקוקים למימון, ואני מאמין שבמסגרת הכנס גם יקבלו אותו. מדובר בגיים צ'יינג'ר של ממש שיכול להציל חיים של רבים. עד היום לא היה דבר כזה. היו משכיבים את החולים ומחכים שיתאוששו ויחלימו. היו נסיונות לתת תרופות שימיסו את הקריש, אבל הטיפול הזה פחות יעיל וגם עלול לייצר נזק נוסף".

איך זה עובד?
"מחדירים קפיץ מיוחד בצנתור דרך הרגל, וכשמגיעים לקרישי הדם, יש מנגנון מיוחד שיודע להוציא אותם החוצה, מחוץ לגוף. אבל כדי להפיק את האפקט המרבי מהטיפול הזה, חייבים לבצע אותו תוך זמן קצר, מקסימום שעה מתחילת השבץ. כיום רק כ-10% מאלו שעברו שבץ מקבלים את הטיפול הזה, אם בגלל שהגיעו לבית החולים מאוחר מדי או שהווריד שלהם צר מדי. מדובר בטכנולוגיה התחלתית. אני מאמין שכמו ש-90% מחולי הלב שמגיעים לבית החולים עם אירוע לבבי, מקבלים סטנט, כך גם יהיה בתחום השבץ המוחי. זה רק עניין של זמן. מעבר ל'רפיד', יש בישראל שלוש חברות נוספות שעוסקות בתחום".

פרופ' רפי ביאר ופרופ' חיים לוטן, יוזמי ומארגני כנס ICI הבינלאומי. באדיבות המצולמים
פרופ' רפי ביאר ופרופ' חיים לוטן, יוזמי ומארגני כנס ICI הבינלאומי/באדיבות המצולמים

שתי חברות ישראליות נוספות יציגו פיתוחים בתחום הדיגיטלי שייאפשרו טיפול מהיר יותר בחולים עם שבץ מוחי. החברה הראשונה פיתחה אפליקציה לסמארטפון, באמצעותה אפשר יהיה לזהות את השבץ בהתהוותו, כבר בבית החולה. הרופא בבית החולים יראה דרך האפליקציה איזה עורק בעייתי אצל החולה ויוכל לתכנן את הניתוח ביעילות ולהתרכז רק בעורק הבעייתי.

חברה אחרת תציג פיתוח שיודע לפענח תוך שניות, בעזרת AI, צילומי CT של המוח, ולהכווין את הרופאים ביעילות לעורק הבעייתי אליו צריך להכנס. "שני הפיתוחים האלו חוסכים זמן יקר בטיפול בחולי שבץ מוחי, וזמן בחולים אלו משמעותו הצלת חיים", מציין פרופ' ביאר.

במסגרת הכנס, תיערך גם השנה תחרות במסגרתה ייבחר הפיתוח הטוב של השנה, שיזכה את בעליו בצ'ק שמן של 200 אלף דולר. "המצב בארץ קשה, אבל עדיין ישראל מובילה ברעיונות החדשים, ברצון ובמוטיבציה", מציין פרופ' ביאר. "בסופו של דבר, טכנולוגיות שהן מוצלחות, יוכלו לצלוח את המשבר. הכינוס הזה מחבר יחד את הצורך הרפואי ואת החדשנות עם חברות הענק הבינלאומיות, עם המשקיעים ועם הכסף. כדי שהתעשייה בישראל תמשיך להתקיים, היא חייבת את האקו סיסטם הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully