וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת השפעת עלולה לגרום לסיבוכים קשים, במיוחד בילדים

ד"ר רוני פרבר

עודכן לאחרונה: 7.2.2024 / 12:44

הורים רבים לא מודעים להשלכות האפשריות של מחלת השפעת, במיוחד על ילדים. אבל בבתי החולים רואים עליה משמעותית של אשפוזים בעקבות סיבוכים מהמחלה

טריק תפוחי האדמה מרפא שפעת?/LauraKathleen

עונת החורף בשיאה ורמת התחלואה הנגיפית בישראל נמצאת במגמת עלייה ברורה. רופאים ברחבי הארץ, מדווחים כי בחודש האחרון הם עדים לעלייה במספר החולים המגיעים למרפאות עם תסמינים מגוונים, ביניהם נזלת, כאב גרון, שיעול, כאבי ראש, חום ועוד, ומקרי תחלואה רבים בהם הרופאים נתקלים הם RSV, קורונה ושפעת. נכון לחודש ינואר מספר המאושפזים הילדים בגלל שפעת קפץ מ-10 עד 50.

למרות מגמת העלייה הניכרת בקרב החולים, אנחנו רואים כי אחוז המתחסנים לשפעת בקרב כלל האוכלוסייה נמוך ומגיע לכ-15% בלבד. לא רק השפעת היא מחלה שיכולה להיות מסוכנת אלא גם הסיבוכים האפשריים ממנה, ביניהן דלקת ריאות.

מקרה כזה אירע לאחרונה בבית החולים "הלל יפה" בחדרה, בו ילדה בת 6 הגיעה כשהיא חולה בדלקת ריאות שנגרמה כתוצאה מסיבוך ממחלת השפעת. בעבר, אנשים רבים היו בטוחים שהשפעת היא מחלה פשוטה שמתאפיינת בתחלואה קלה, אבל חשוב לזכור שילדים עד גיל 12 נמצאים בקבוצת סיכון למחלה. תמיד יהיה אחוז מסוים של אנשים שיסבלו מסיבוכים כתוצאה מתחלואה בשפעת, אבל בקרב ילדים הסיבוכים עלולים להיות קשים יותר.

כמה חשוב שילדים יתחסנו בבית הספר?

חשוב מאוד! השפעת היא מחלה קשה שמביאה לעשרות עד מאות אלפי מקרי תחלואה בכל שנה. כולל תחלואה קשה ומורכבת ועד 100 מקרי פטירה (במדינת ישראל). בין השאר אוכלוסיות הסיכון הן תינוקות וילדים עד גיל 12-מכאן החשיבות הניכרת בחיסון שפעת עבור תלמידי בית הספר. למעשה ההמלצה היא להתחסן כבר מגיל חצי שנה. כבר שנים שאנחנו רואים את היעילות ואת האפקטיביות של החיסון, בעיקר בקרב קבוצות סיכון. חשוב לזכור שכשמחסנים את הילדים, חשוב שגם שאר המשפחה תתחסן, כדי להצליח לשמור על הגנה מלאה מפני תחלואה.

האם לכולם כדאי ומומלץ להתחסן?

התשובה היא חד משמעית כן. אם קיים במשך שנים חיסון יעיל שגם מוכח מחקרית, אין סיבה לא להשתמש בו. החיסון מפחית משמעותית תחלואה ואף סיבוכים העלולים להביא לאשפוז. בנוסף, כדי לספק הגנה מלאה, יש לוודא כי כול המשפחה מתחסנת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה עם ההורים שמסרבים לחסן?

יש הורים שבוחרים שלא לחסן את ילדיהם, בעיקר בגלל שהם לא מודעים לנזקים הפוטנציאליים של מחלת השפעת. לא כל וירוס הוא שפעת, ולכן אנשים גם סוברים בטעות שווירוס קליל הוא שפעת, ולכן שלא מדובר במחלה שיש מה לחשוש ממנה.

השפעת היא מחלה קשה עם תופעות לוואי קשות, ולא ניתן לחזות מראש איך היא תשפיע עליך. גם בשביל הסיכון הקטן שמישהו מבני המשפחה יפול תחת הסטטיסטיקה ויסבול מסיבוך בעקבות המחלה, לא כדאי להסתכן. החיסון הנוכחי נותן הגנה של 40% , הגנה מכובדת יחסית לחיסון שכמעט ואין לו תופעות לוואי, ולכן אין סיבה לא להתחסן.

מה אפשרויות החיסון השונות?

כיום יש מגוון אפשרויות חיסון, יש כמובן את הזריקה. אבל יש גם חיסון באמצעות תרסיס לאף. החיסון באמצעות תרסיס לאף מיועד לגילאי שנתיים עד 49 וניתן גם בקופות החולים וגם בבתי הספר. שני החיסונים דומים ביעילותם.

מה היתרונות של חיסון השפעת?

החיסון לשפעת מספק הגנה מפני המחלה, אבל הוא גם גורם מניעתי לסוגים שונים של נגיפים וחיידקים אחרים כמו סטרפטקוקוס. בנוסף, להתחסנות יש חשיבות חברתית רבה, ובגלל שמערכת הבריאות נמצאת בעומס עצום בתקופת הלחימה, יש לכל אחד ואחת מאתנו את האפשרות להוריד ממנה עומס ולא למלא את מסדרונות בית החולים באנשים שסובלים מסיבוכי שפעת.

מה לגבי תופעות לוואי?

כמעט ואין תופעות לוואי לחיסון, תופעות הלוואי המעטות שקיימות הן בדרך כלל מקומיות. לעיתים מאוד רחוקות, החיסון עלול לעורר תגובה של המערכת החיסונית, וזה לא בהכרח דבר רע.

האם החיסון לעונה זו יהיה יעיל גם לעונת השפעת הבאה?

כל עונה ישנם זנים שונים של נגיפי שפעת והחיסונים מותאמים לנגיפים העונתיים. לפעמים חלקם נשארים אותו הדבר. החיסון יעיל בין ארבעה לשישה חודשים.

ד"ר רוני פרבר הוא מנהל מחלקת בריאות הציבור במאוחדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully