וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוב הסיכויים שמדובר בסרטן מסוג זה". מהי המחלה של המלך צ'ארלס?

דורון קופרשטין

5.2.2024 / 22:14

אחרי ההודעה הדרמטית של בית המלוכה הבריטי על כך שבמהלך טיפול שעבר המלך צ'ארלס בבלוטת הערמונית, זוהה אצלו סרטן, ולאחר שמקור בארמון גילה שלא מדובר בסרטן הערמונית, מעריכה מומחית בתחום האונקולוגיה האורולוגית שככל הנראה מדובר בסרטן בשלפוחית השתן

מהו סרטן שלפוחית השתן - ואיך מטפלים בו?/מערכת וואלה

"המלך צ'ארלס אובחן עם סוג מסוים של סרטן", הודיע הערב (שני) בית המלוכה הבריטי, אבל לא חשף את סוג הסרטן. עם זאת, מקורות בארמון הדגישו שלא מדובר בסרטן הערמונית, אבל הסרטן התגלה במהלך הטיפול האחרון של המלך בערמונית מוגדלת.

ד"ר אורית רז מנהלת המחלקה האורולוגית באסותא אשדוד, איזה סרטן עשויים לגלות במהלך טיפולים בערמונית מוגדלת?

"כמובן שמדובר כרגע בספקולציה, כי הארמון לא חשף את הפרט הזה, אבל אחת התלונות השכיחות במצב של ערמונית מוגדלת, היא הפרעה במתן שתן. במקרים כאלו מבצעים בדיקת ציסטוסקופיה, במהלכה מחדירים סיב אופטי ותעלה דרך צינור השופכה, שמאפשרת הזרמה של נוזל אל תוך שלפוחית השתן. כך ניתן להסתכל ישירות על הדפנות של שלפוחית השתן ושל השופכה ולבדוק אם המראה שלהן תקין. בנוסף, המכשיר מאפשר לעשות ביופסיות וטיפולים שונים כמו טיפול בהיצרויות של השופכה, צריבת אזורים מדממים בשלפוחית השתן או הוצאת אבנים מדרכי השתן.

"היות וטוענים שלא מדובר בסרטן הערמונית, רוב הסיכויים שגילו למלך סרטן בשלפוחית השתן, שמופיע לרוב כפוליפ על השלפוחית".

המלך צ'ארלס וקמילה עוזבים את בית החולים, ינואר 2024. מסך אינסטגרם chrisjacksongetty, צילום מסך
בחר לגלות לציבור על מחלתו, אבל לא פירט. המלך צ'ארלס/צילום מסך, מסך אינסטגרם chrisjacksongetty

סרטן בשלפוחית השתן הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בשכיחותו בישראל, כשהתחלואה בגברים (9.6 מקרים ל-100,000) גבוהה פי 4 מאשר בנשים (2.4 מקרים ל-100,000). על פי הספרות המקצועית כ-80 אחוז מהמקרים הם מסוג סרטן "שטחי" של השלפוחית, וכ-60-70 אחוז מהאבחונים הם מקרים חוזרים. בישראל מתגלים בכל שנה כ-1,700 מקרים חדשים של המחלה.

מהם גורמי הסיכון לסרטן בשלפוחית השתן?

"אין ממש גורם מדויק להיווצרות סרטן זה, אבל ישנם גורמי סיכון שקשורים למחלה. ראשית, אנחנו רואים את זה יותר בגברים, למרות שלאחרונה הפער הזה מצטמצם. הגיל הממוצע לגילוי סרטן זה עומד על 73 וגורם הסיכון המרכזי הוא עישון. כמחצית מהאנשים שחלו בסרטן שלפוחית השתן הם מעשנים בהווה או עישנו בעבר. קיים מתאם גם בין כמות העישון לחומרת המחלה, לפוטנציאל החדירות שלה ולמספר החזרות שלה. הפסקת עישון אחרי גילוי ראשוני של המחלה יכולה להפחית את מספר החזרות שלה.

"גורמי סיכון נוספים קשורים לחשיפה לחומרים מסרטנים, בעיקר בתעשיות הצבעים, הגומי, הדלק והטקסטיל. סרטן שלפוחית השתן יכולה גם להופיע שנים אחרי חשיפה לקרינה מייננת לאגן וסוגים מסוימים של טיפולים כימותרפיים. ויש כמובן את הקשר הגנטי".

מה הטיפול בסוג סרטן זה?

"כשמתגלה פוליפ במהלך הבדיקה, צריך לכרות אותו ולבחון איזה סוג הוא, עד כמה הוא עמוק והאם הוא אגרסיבי שחודר את דופן שלפחוית השתן. אם מדובר בגידול שטחי, נדרש רק מעקב ובדיקות ציסטוסקופיה חוזרות. אם הגידול עמוק, צריך טיפול נוסף. זה יכול להיות ניתוח או שטיפות של השלפוחית עם חומרים כימיים שמעוררים את התגובה החיסונית בשלפוחית, במטרה להפסיק צמיחה של גידולים נוספים. במקרה קיצון בו חודר הגידול את שכבת השריר של השלפוחית - נדרש טיפול רדיקלי, שתלוי במצב הכללי של המטופל. ההעדפה היא לבצע כריתה של כל השלפוחית. אופציה אחרת היא טיפולי קרינה או כימותרפיה".

מה התסמינים של המחלה?

"דימום בשתן הוא התסמין הכי נפוץ. גם אם מדובר במשהו חד פעמי שחלף, חייבים לגשת לבדיקה ולברר מה גרם לזה. כמו במחלות רבות אחרות, אבחון מוקדם יכול להציל כאן חיים. אם מאבחנים בזמן ומבצעים כריתה - אנשים יכולים להציל את החיים שלהם".

מדובר במחלה שאפשר לחיות איתה שנים?

"אם מדובר בגידול שטחי שאינו אגרסיבי - מעקבים קבועים יעשו עבודה, ובכל פעם שהגידול חוזר - כורתים אותו. אם המחלה יותר אגרסיבית וחודרנית, זה כבר סיפור אחר, המחלה הזו יודעת להרוג ולאמלל מטופלים. אני מרשה לעצמי להתנבא שאצל המלך צ'ארלס, אם אכן מדובר בסרטן בשלפוחית השתן, הגידול אינו רציני. כי אם גילו אותו במהלך בדיקה אחרת, מבלי שהתלונן על הפרעה במתן שתן, מצבו טוב".

אם אכן מדובר בסוג סרטן זה, מה לדעתך תהיה התגובה הציבורית?

"כמו במקרים רבים בהם מפורסמים חשפו את המחלות שלהם, הציבור יפקח עיניים, ישים לב לתסמינים ויגיע לבדיקה. המחלה הזו בקרב נשים, למשל, מתגלה בדרך-כלל בשלבים היותר קשים שלה, כי הן מייחסות את הדימום בשתן לדלקות, שמאוד נפוצות אצל נשים, ורבות מהן מפספסות את האבחון המוקדם ומגיעות למצבים לא פשוטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully