וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: חולים טופלו בנשק החדש להעלמת גידולי סרטן

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 15:20

את המנגנון הזה הכרנו מחיסוני הקורונה, ועכשיו רופאים בריטיים החלו לטפל בחולי סרטן באמצעות מולקולה שמתוכנתת כך שתגרום לגוף להשמיד את תאי הסרטן. מדובר בטיפול הרבה פחות רעיל ויותר מדויק. הכוונה להשתמש בו בעתיד כנגד כל מחלות הסרטן

פרופ' גל מרקל מסביר מהו טיפול אימונותרפי/האגודה למלחמה בסרטן

טיפול חדש ומהפכני בסרטן המכונה טיפול mRNA ניתן לחולים בבית החולים האמרסמית' במערב לונדון. הטיפול הזה נועד כדי להעריך את הבטיחות והיעילות של הטיפול במלנומה (סרטן העור), סרטן ריאות וגידולים מוצקים אחרים.

הטיפול החדש משתמש בחומר גנטי המכונה mRNA (רנ"א שליח) ופועל על ידי הצגת סמנים נפוצים מגידולים למערכת החיסון של המטופל. המטרה היא לעזור לו לזהות ולהילחם בתאים סרטניים המבטאים את אותם סמנים.

נלחמים בסרטן: הטיפולים החדישים ביותר לטיפול במחלות הסרטן - פרויקט מיוחד

"תרופות אימונותרפיות חדשות לסרטן מבוססות mRNA מציעות דרך לגיוס מערכת החיסון של המטופל עצמו כדי להילחם בסרטן שלו", אומר ד"ר דיוויד פינאטו מאימפריאל קולג' בלונדון, חוקר בזרוע הניסוי בבריטניה.

פינאטו עוד אמר שהמחקר הזה נמצא עדיין בשלביו המוקדמים ויכול לקחת שנים עד שיהיה זמין לחולים. עם זאת, הניסוי החדש הניח יסודות מכריעים שיכולים לעזור לפתח טיפולים חדשים נגד סרטן שהo הרבה פחות רעילים ומדויקים יותר. "העולם זקוק נואשות לטיפולים כאלו כדי לבלום את תחלואת הסרטן הגואה", הוא הוסיף.

cancer cells  תאי סרטן. ShutterStock
הטיפול החדש יגרום למערכת החיסון של המטופל לצאת לקרב ולנצח את התאים הסרטניים/ShutterStock

מספר חיסונים לסרטן נכנסו לאחרונה לניסויים קליניים ברחבי העולם. הם מתחלקים לשתי קטגוריות: חיסונים אימונותרפים שמותאמים ספציפית לסרטן, ומסתמכים על חילוץ החומר הגנטי של המטופל עצמו מהגידולים שלו; ותרופות אימונותרפיות טיפוליות לסרטן, כמו טיפול ה-mRNA שהושק לאחרונה בלונדון, אשר מותאם לסוג מסוים של סרטן.

המטרה העיקרית של הניסוי החדש, המכונה "מובילייז" היא לגלות אם סוג זה של טיפול ב- mRNA בטוח ונסבל על ידי חולים עם סרטן ריאות או עור ויכול לכווץ גידולים. הטיפול יינתן כטיפול יחיד במקרים מסוימים ובשילוב עם התרופה הקיימת לסרטן במקרים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טיפולי ה-mRNA: מחנכים את מערכת החיסון

המולקולה הנקראת mRNA (רנ"א שליח) היא, כאמור, לב הפיתוח של הטיפול החדש. מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א, המורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים", המסודרים באופן שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר טיפול המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" המוקדם של ה-mRNA.

החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא שמטופל, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד המחלה. הטיפול מסוג mRNA "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שאנו מעודדים את מערכת החיסון לייצר נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים לנטרול המחלה.

את הטיפול באמצעות mRNA הכרנו לראשונה מחיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, שהצליחו להגיע לאחוזי יעילות גבוהים מחיסונים אחרים שנוצרו בשיטות המסורתיות.

החוקרים אומרים שבעוד הטיפול הנוכחי ניסיוני ועדיין בשלבי הבדיקה המוקדמים, הם מקווים שהוא עשוי להוביל בסופו של דבר לאפשרות טיפול חדשה לסוגי סרטן שקשה לטפל בהם היום, אם הגישה תוכח כבטוחה ויעילה.

מה גורם לזינוק בתחלואת הסרטן?

תחלואת הסרטן בכל העולם נמצאת בנסיקה ומגיעה בכל שנה לשיאים חדשים. על פי ארגון הבריאות העולמי, 20% מהגברים ואחת מכל שש נשים יחלו בסרטן. אחת הסיבות העיקריות - תאים סרטניים יכולים להיות עמידים לתרופות, מה שמקשה על הטיפול בגידולים, ומדענים בשנים האחרונות מחפשים גישות חדשות להתמודדות עם סרטן.

בדיקות פרה-קליניות במודלים של סרטן בתאים וגם בבעלי חיים סיפקו הוכחות לכך שלטיפול החדש יש השפעה על מערכת החיסון וניתן להציע אותו לחולים בניסויים קליניים בשלב מוקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully