וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך או שיגעון חדש? רשויות בארה"ב מזהירות מהדיאטה החדשה של אילון מאסק

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 15:25

אחרי שהכריז המיליארדר אילון מסק על השתלת השבב הראשון של החברה שלו במשותק גפיים במטרה לסייע לו בתפקוד, מתכוונת חברת Neuralink להשתיל שבב שישפיע על מנגנוני הרעב והשובע ולהביא לירידה במשקל. הרשויות האמריקאיות כבר מזהירות מההליך

השבב של חברת Neuralink (ניוראלינק)/Neuralink

השבוע הכריז המיליארדר אילון מאסק על ההשתלה הראשונה של השבב שפותח בחברת הסטארט-אפ שלו Neuralink, במשותקי גפיים, שלדבריו יסייע להם לשלוט בטלפון, במחשב ובכל מכשיר - באמצעות מחשבה בלבד.

השבב המוחי, אותו מכנים בחברה "טלפתיה", הושתל ביום ראשון השבוע לראשונה באדם, שלדברי מאסק "מתאושש מההליך באופן משביע רצון". מאסק כתב בחשבון ה-X שלו: "הוא מחלים היטב. התוצאות הראשוניות מראות פעילות נוירונית מבטיחה".

בשלבים הבאים מתכוונים ב-Neuralink להשתיל שבב שאמור להשפיע גם על מנגנוני הרעב והשובע ולהביא לירידה במשקל. אלא שהרשויות בארצות הברית מזהירות מפני השיטה החדשה של מאסק לירידה במשקל. לטענתן, אין סיבה לשימוש בטכנולוגיה שמחייבת קידוח במוח והשתלת שבב על מנת לטפל במחלת ההשמנה, כשיש כיום פתרונות פשוטים יותר, ומסוכנים פחות.

הטכנולוגיה של מאסק מבוססת על השתלת שבב במוח שנועד לחווט את מערכת העצבים. "המערכת הזו יכולה לתת מענה לבעיות רבות כמו דיכאון חמור, השמנת יתר חולנית, הפרעות שינה ושחזור זיכרון אצל אנשים מבוגרים", אמר מאסק בהרצאת TED בחודש אפריל האחרון.

אילון מאסק, האיש העשיר בעולם לשנת 2023. Antonio Masiello/, GettyImages
האם השבב הבא שיושתל יגרום לאנשים לאכול פחות? אילן מאסק/GettyImages, Antonio Masiello/

Neuralink מפתחת מערכת שתאפשר לחווט מחדש את מערכת העצבים. השיטה כוללת השתלה של שבבים במוח שמחוברים למחשב (BCI). הטכנולוגיה הזו, כאמור, פותחה במקור עבור אנשים הסובלים משיתוק במטרה לסייע להם בפעולות יומיומיות, כאשר המטרה היא לגרום להם גם ללכת.

החברה של מאסק מבקשת להרחיב את הפתרון גם לכאלו הסובלים מהשמנת יתר חולנית. הם סבורים שבאמצעות השתלת השבב הם יוכלו לחווט את החלק במוח שאחראי על מנגנוני השובע והרעב ובכך יוכלו לנטרל את הדחף שלנו לאכול יותר ממה שצריך.

אבל הטכנולוגיה הזו לא חפה מבעיות: על מנת להשתיל את השבב של Neuralink יש צורך בפרוצדורה רפואית מורכבת. למעשה המטופל צריך לעבור ניתוח במהלכו ממש קודחים חור בגולגולתו ומשתילים את המכשיר. "ההשתלה הזו עלולה להוות סכנה ולגרום לזיהום או דחייה של השבב", אמרו במשרד המבקר של הממשל בארצות הברית (U.S. Government Accountability Office)

בנוסף, הרשויות הפדרליות פתחו בחקירה בשנה שעברה לאחר שעובדים התלוננו שהניסויים הראשוניים במעבדות של Neuralink נעשו מהר מידיי ובאופן כזה שגרם נזק מיותר לבעלי חיים שהיו חלק מהמחקר. למרות זאת, בספטמבר האחרון מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לחברה לגייס בני אדם למחקר.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

ממציא שבבים להרזיה אבל נוטל בעצמו תרופה להורדה במשקל

כך או אחרת, ישנן אפשרויות אחרות לטיפול בהשמנת יתר שנחשבות לבטוחות יותר מהשתלת שבבים במוח כמו דיאטה מאוזנת ובריאה, שריפת קלוריות באמצעות אימוני כושר בעצימות משתנה או שימוש בתרופות מסוג GLP-1, שהפך פופולרי בכל העולם וגם בישראל בשנים האחרונות.

התרופות האלו במקור פותחו לטיפול במחלת הסוכרת אבל אז התברר שיש להן יכולת לסייע גם בירידה במשקל. למעשה, הטיפולים האלה מצליחים להאט את תנועת המזון מהקיבה אל המעי הדק וגם פועלים על המנגנון במוח שאחראי על תחושת השובע והרעב. כתוצאה מכך, תרופות אלו גורמות להפחתה משמעותית בצריכת המזון וכמובן לירידה במשקל.

חלק מהטיפולים הוכחו ככאלו שמצליחים להביא להפחתה של יותר מרבע ממשקל הגוף. אולם חשוב להדגיש שאלו לא תרופות קסם והשימוש בהן מיועד לאנשים הסובלים מהשמנת יתר וצריך להעשות בליווי רפואי. בנוסף, לאחרונה פורסמו לא מעט מקרים הקשורים לתופעות לוואי של תרופות אלו.

באופן אירוני, מאסק עצמו משתמש בתרופה "וויגובי" לירידה במשקל. אחד מבעוקבים שלו באיקס (טוויטר לשעבר) הגיב לפני מספר חודשים על תמונה שהעלה המיליארדר לרשת וכתב: "אתה נראה מדהים, בכושר, חטוב ובריא. מרים משקולות? אוכל בריא?", מאסק השיב: "אני צם. וגם משתמש בוויגובי'".

"מאסק נחשב ליזם פורץ דרך ומייסד חברות ענק שהביאו לפיתוחים טכנולוגיים ששינו את העולם", אומר לוואלה בריאות ד"ר רז הגואל רופא מומחה והמנהל של המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "גם הטיפול במחלת ההשמנה עבר מהפכה בזכות התקדמות המדע והטכנולוגיה. יחד עם זאת, צריך לנקוט במשנה זהירות ולבחון בקפדנות אמצעי טיפול חדשים בתחום הרפואה בכלל, והשמנה בפרט.

"ראוי לציין שיש כיום אמצעים קונבנציונליים יעילים שאושרו על ידי רשויות הבריאות בעולם, שהוכיחו הפחתה משמעותית במשקל לאורך זמן ואינן מצריכות ניתוח או החדרת שבבים למוח. חשוב לזכור שאין פתרונות קסם לירידה במשקל, וגם שימוש בתרופות לטיפול במחלת ההשמנה מצריך ייעוץ וליווי של רופא וצוות רב מקצועי תוך שינוי אורחות חיים, על מנת לשמור על תוצאות לאורך זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully