וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיידק האלים הזה עלול להיות קטלני לתינוקות וילדים. מה אפשר לעשות?

בשיתוף GSK ללא מעורבות בתכנים

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 12:12

מנינגוקוק B לרוב לא מזיק, אך במקרים מסוימים הוא עלול להיות קטלני. ד"ר רונן חדי כהן, מומחה ברפואת ילדים ובנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, מסביר

בווידאו: ד"ר רונן חדי כהן, מומחה ברפואת ילדים ובנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, מסביר על מנינגוקוק B/עריכה: זיו שטיינר

מנינגוקוק B הוא חיידק שכיח למדי. לרוב הוא אינו מזיק, אך במקרים מסוימים הוא עלול לגרום למחלה קשה ואף קטלנית בתוך 24 שעות. פעוטות עד גיל שנתיים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות, כשהסיכון שלהם גבוה פי עשרה מהאוכלוסייה הכללית.

החיידק עובר מאדם לאדם בהדבקה טיפתית כשהתסמינים דומים בדרך כלל למחלות ילדים, והם כוללים חום, אי שקט וישנוניות. המחלה מתקדמת במהירות מרגע הופעתה וללא טיפול אנטיביוטי, 50 אחוז מהילדים שלקו בזיהום לא ישרדו.

חיסון לחיידק זמין לציבור בישראל והוא מאושר על ידי ה-FDA, איגוד הבריאות האירופי ומשרד הבריאות בישראל. הוא מומלץ על ידי משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים ועל פי תוצאות המחקרים, הוא גם יעיל, בטוח ומעניק הגנה של כ-90% נגד המחלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
על פי מחקרים, החיסון יעיל, בטוח ומעניק הגנה של כ-90% נגד המחלה/ShutterStock

מה עוד חשוב לדעת על החיידק ועד כמה החיסון יכול לסייע?

חיידק מנינגוקוק B שכיח באף ובלוע, בילדים מתבגרים ומבוגרים. הוא אוהב מקומות צפופים, כמו העיר בני ברק למשל, שם הסיכוי הגבוה ביותר להידבק בחיידק.

כיצד מזהים את התפתחות המחלה?

היא מתחילה כמו מחלה רגילה, אבל בתוך מספר שעות מתחיל מופע מטריד ואפילו מבהיל; החום מזנק ולעתים יש שינוי בהכרה של הילד והוא מתחיל להיות לא שקט. בנוסף, ישנם כאבי ראש חזקים והקאות ומתחילה גם כמו פריחה דמית על העור. ברגע שהחיידק מתפשט, הילד על זמן שאול וצריך להגיע לטיפול באופן מיידי.

מה עוד אפשר לספר על החיסון?

בקוויבק, קנדה, עשו שימוש נרחב בחיסון ושיעורי ההדבקה ירדו לערכים נמוכים מאוד. הדבר הוביל לכך שבמדינות רבות הבינו את המשמעות והחשיבות של החיסון, שנכנס לפרוטוקול השגרה של הילדים. גם אצלנו בישראל כולם ממליצים להכניס אותו, וכל שנה מחדש מקווים שהוא ייכנס. אני מחזיק אצבעות שהשנה זה יקרה.

הכותב הוא ד"ר רונן חדי כהן, מומחה ברפואת ילדים ובנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד

בשיתוף GSK ללא מעורבות בתכנים
  • עוד באותו נושא:
  • חיידק
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully