וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחה של קהילה: כיצד מתגברים על תקופות משבר בזוגיות?

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

11.4.2024 / 11:03

כאשר אנו עוברים תקופה מטלטלת, מאוד חשוב שנדע שאנחנו לא לבד

גירושים. ShutterStock
סביבה תומכת היא אחד ממרכיבי התודעה המשמעותיים שמסייעים להקלה על חוויית הקושי ומסייעים להתמודדות מיטיבה/ShutterStock

סביבה תומכת היא אחד ממרכיבי התודעה המשמעותיים שמסייעים להקלה על חוויית הקושי ומסייעים להתמודדות מיטיבה.

נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ויועצת זוגית - וגם אשת מילואים שבעלה גויס ב- 7.10, היא חלק מקהילה של נשות המילואים והקבע ברשת החברתית, הפייסבוק. בכתבה הבאה נגה תציג את החשיבות העליונה וכוחה של קהילה בתמיכה משמעותית הן בעת משבר ומלחמה והן בעת שגרה.

אחד הדברים החשובים בעת משבר היא הידיעה שאנחנו לא לבד. כל אדם שיכול להבין אותנו, להזדהות ולחוש כלפינו אמפתיה וחמלה, הוא מהותי הן להתמודדותנו האישית והן להתמודדותנו הכללית כחברה. תקופת המלחמה מביאה ויוצרת קשיים, אתגרים וטריגרים חדשים. כאשר יש קהילה שמהווה עוגן רגשי שיכול להכיל ולתמוך בנו ללא ביקורת וללא שיפוטיות, התחושה שלנו היא טובה יותר, מחזקת ומנחמת.

המלחמה הביאה איתה יוזמות קהילתיות רבות, כמו גיוס תרומות, התאחדות קהילתית כמו גם הקמת קבוצות ברשתות החברתיות ובוואטסאפ, כחלק ממעגל תמיכה נוסף לנשות המילואים והקבע, המתמודדות עם מציאות מטלטלת בביתן הפרטי לנוכח ההתגייסות לשירות המילואים של בני זוגן.
קהילת "נשות המילואים והקבע" מייצרת מרחב שמאפשר ביטוי ולגיטימציה רגשית לכל קושי, לכל אתגר ואף לכל סוג של הומור. הקבוצה מסייעת ביצירת תחושת השייכות, כצורך אנושי ובסיסי- להיות חלק מקבוצה, להיות מעורבת ולהרגיש בעלת ערך ומשמעות וכן- להרגיש מובנת. זה המקום שאפשר להרגיש בו בנוח ולשתף בחופשיות את כל המחשבות והרגשות מבלי להרגיש שיפוטיות. שכן, לעיתים יש תחושה שהאוכלוסייה שלא משרתת במילואים ולא חווה את האתגרים היומיומיים עם המשמעויות הרגשיות- בעיקר של הילדים- לא יכולה להבין את ההתמודדות של המשפחות שכן חוות זאת כעת.

ישנן קבוצות ייעודיות לעוד תחומים, כמו - הורות יחידנית, גרושים וגרושות, פרודים ופרודות, זוגות חד מיניים, פרק ב', אלמנים ואלמנות, אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות ועוד. ללא ספק, הימצאות בקבוצה בה ניתן להרגיש הזדהות ולחלוק חוויות מאותו עולם תוכן ומאותו סוג קושי- מקלה על ההתמודדות, מאפשרת הפריה הדדית, למידה מתוך ניסיונם של אחרים וקבלת חיזוקים והשראה. לצד זאת, הקבוצות מעניקות גם מענה אלטרואיסטי, של הצורך בתרומה ונתינה של חברות הקהילה - כחלק מצורך עמוק של להרגיש בעלת משמעות וערך.

על כן, קבוצות אלו הן בעלות משמעות רבה הן בשגרה והן בעתות משבר. התחושה היא שכל אחת מחברות הקהילה מרגישה מובנת- גם כשמדובר על הקושי, וגם כשמדובר על ההומור. כמובן שזה נכון גם לקבוצות מעורבות או של גברים בלבד.

אחת התופעות השכיחות היא הנטייה להשוות בין קשיים ולבקר באופן שיפוטי את דרך ההתמודדות של פרטים או קבוצות אחרות. זה מובן ואף לגיטימי שכאב והתמודדות של קבוצה אחת לא יהיה מובן לקבוצה אחרת. ובהקשר הזה יש לי מסר חשוב להעביר שרלוונטי גם בעת הנוכחית וגם באופן כללי: קושי הוא קושי, הוא לא מפחית, לא מצמצם, לא מבטל ולא בא על חשבון קושי של מישהו אחר. אין מד קושי או "ברומטר" ואין לאף אחד בעלות עליו. הוא קיים כעובדה ואפשר פשוט לחבק אותו בחמלה ואהבה. זו מטרת-העל של כל קהילה- לשמש כבית לרגשות ולהעניק חיבוק אוהב, חומל ונטול שיפוטיות.

לסיכום, חשוב שנדע שאם אנחנו חווים קושי או התמודדות מאתגרת- אנחנו לא לבד. ככל הנראה יש עוד אדם אחד לפחות כמונו שמתמודד עם קושי דומה. כנסו לרשתות החברתיות, חפשו אם יש קהילה שמתמודדת עם הקושי שלכם והצטרפו אליה. אולי רק תגללו פוסטים באופן פאסיבי ותתרשמו מחוויות של אחרים ותרגישו קצת יותר מובנים ושייכים, ואולי גם תוכלו אתם להגיב ולסייע לאחרים. אם לא מצאתם קהילה כזאת, אז יש לכם פה הזדמנות ליצור אחת כזאת בעצמכם - תפתחו קהילה שמתאימה לתחומים והמאפיינים שלכם, כאשר תקפידו כמובן לנהל אותה באופן מכבד שמשרת את המטרה שלשלמה פתחתם אותה מלכתחילה. יש חשיבות מהותית לניהול מקצועי ונכון, לשילוב אנשי מקצוע שונים שיוכלו לענות על שאלות, לבזר סמכויות שיקלו עליכם את הניהול והמעקב, לזהות חברות בקבוצה שנמצאות בתחושת מחנק או קושי מיוחד - ואז חשוב להושיט יד פיזית, להגיע ולהיפגש גם פנים אל פנים - כפי שקורה גם בקהילת נשות המילואים ווהקבע הדבר מחזק את הקשר על ידי חיבוק פיזי ולא רק חיבוק וירטואלי. מה שמדגיש את הידיעה שאתם לא לבד.

זוג בשיחה. ShutterStock
קהילת "נשות המילואים והקבע" מייצרת מרחב שמאפשר ביטוי ולגיטימציה רגשית לכל קושי/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully