וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: איבוד כל שן בגיל מבוגר שקול להזדקנות המוח ביותר משנה

ד"ר ערן פרמון

עודכן לאחרונה: 31.1.2024 / 8:59

סיבה נוספת לא להזניח את השיניים: מחקר מצא קשר ישיר בין איבוד שיניים בגיל המבוגר להתכווצות החלק במוח שאחראי על הזיכרון וקשור בהתפתחות דמנציה ואלצהיימר. החוקרים מצאו אובדן כל שן היה שקול להזדקנות מואצת של המח בשיעור של כ-1.3 שנים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

מאמר חדש שפורסם בכתב העת המדעי "נוירולוגי" מצא קשר ברור בין בריאות הפה והחניכיים לבריאות המח. סריקות מח שבוצעו ב-172 משתתפי המחקר הראו קשר בין בריאות הפה והחניכיים לנפח מח תקין ובריא.

איבוד שיניים ומחלת חניכיים הינם ממצאים שכיחים באוכלוסייה. ירידה בנפח רקמת המח באזור ההיפוקמפוס קשורה להתפתחות מחלות הדמנציה והאלצהיימר.

מחקר ארוך טווח שבוצע ביפן בחן את השינויים ברקמת המח לאורך זמן צל בני 67 באמצעות סריקות MRI תקופתיות והשווה אותן לכמות השיניים בפה ולבריאות החניכיים. התוצאות היו מפתיעות: נמצא קשר מובהק בין פה בריא ומלא שיניים לנפח מח תקין באזור ההיפוקמפוס. ממצא זה במחקר רחב היקף שכזה אינו מוכיח באופן חד משמעי שמחלות חניכיים גורמות לאלצהיימר ודמנציה, אך בהחלט מדגים קשר אפשרי.

אישה סובלת מכאב שיניים. ShutterStock
הזנחה של בריאות הפה עלולה לעלות לכם באיבוד הזיכרון/ShutterStock

להיפוקמפוס תפקיד חשוב ברכישה של זיכרונות חדשים אודות עובדות ואירועים. ההיפוקמפוס משתתף בתהליכים הקשורים לזיכרון לטווח ארוך ולכן פגיעה בו גורמת לפגיעה בזיכרון. לדעת חוקרים מסוימים, ההיפוקמפוס הוא חלק ממערכת זיכרון גדולה של האונה הצדית, האחראי על זיכרונות אשר ניתן להביעם בצורה מילולית מפורשת.

במחקר נבדקו 172 מטופלים בני 67 שלא סבלו מבעיות זיכרון בתחילת הטיפול. לכל המשתתפים בוצעו בדיקות שיניים ובדיקות זיכרון בתחילת המחקר. בנוסף, בוצעו להם סריקות MRI של המח ונמדדו גודל ההיפוקמפוס, שהוא גם האזור במח שנמצא כקשור להתפתחות מחלות הדמנציה והאלצהיימר. בדיקות חוזרות בוצעו כעבור 4 שנים. אצל כל נבדק החוקרים תיעדו את מספר השיניים וביצעו בדיקת חניכיים מקיפה.

התוצאות הראו קשר ברור בין שיניים רבות ותקינות במצב חניכיים בריא לבין נפח מח תקין. אצל נבדקים שסבלו ממחלת חניכיים קלה עד בינונית נמצא שאובדן של כל שן שקול לכשנת הזדקנות של המח, בעוד שאצל אנשים שסבלו ממחלת חניכיים מתקדמת, אובדן כל שן היה שקול להזדקנות מואצת של המח בשיעור של כ-1.3 שנים.

ממצאים אלו מדגישים את חשיבות שימור השיניים ותחזוקת החניכיים למצב בריא. הממצאים מרמזים ששיניים פגועות עם מחלת חניכיים חריפה קשורים לאטרופיה מוחית (התנוונות של תאי המח ורקמותיו, שיכולה להתרחש עקב גיל מתקדם, פגיעה בזרימת הדם והחמצן לתאי המח, לחץ, או רקע גנטי).

מסיבה זו, וכמובן מסיבות אובייקטיביות אחרות - שליטה וטיפול במחלת חניכיים היא קריטית בכל גיל, אבל בעיקר בגילים המבוגרים. יש לשקול עקירה והחלפת שיניים פגועות מאוד על ידי פתרונות שיקומיים אחרים כגון גשר או שתלים.

ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'מאלו קליניק' ברמת השרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully