וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעשנים? לא תאמינו מה זה עושה לעור שלכם

ד"ר להבית אקרמן

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 19:08

דוח חדש מראה כי 21% מהישראלים מעשנים. מלבד מחלות מסכנות חיים כמו שבץ והתקפי לב, לעישון יש השפעה קריטית על מראה העור שלכם ועל ריבוי הקמטים. אבל יש מה לעשות

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

על פי דוח שפרסם השבוע משרד הבריאות המציג עלייה משמעותית באוכלוסייה הבוגרת המעשנת, עולה כי שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-21%: בקרב גברים שיעור המעשנים עומד על כ-25.6% והוא גבוה מהממוצע במדינות האיחוד האירופי העומד על 22.5%, כמו כן שיעור העישון בקרב נשים עומד על כ-14.8% וגם הוא גבוה מהממוצע במדינות האיחוד האירופי העומד על 13.9%. נתון נוסף מדאיג הוא שמעלה מ-8,000 איש מתים בארץ בכל שנה מעישון ומגמה זו תימשך ואף תגדל בעקבות הלחימה. לעישון יש השפעות מרחיקות לכת ומסוכנות על הבריאות, אבל הוא פוגע גם במראה שלנו.

תמונת המצב העגומה על מגפת העישון בישראל חייבת לעלות לסדר היום ולהדגיש את הצורך במאבק בתופעת העישון ובנזקיה הקשים. צמצום תופעת העישון היא אחת המשימות החשובות בתחום בריאות הציבור, בעיקר בהסברה על השלכות העישון ממחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם ובכללן שבץ מוחי, מחלות נשימה, סוכרת ועוד. נזקי העישון לא מסתכמים רק במחלות, אלא גם בהשפעה הרסנית על עור הפנים. קמטים בגיל צעיר, פגיעה באספקת החמצן לעור והחלמה איטית יותר מפציעות הן רק חלק מהבעיות שנוצרות על העור.

אנו כל הזמן מדברים על נזקי שמש בהקשר של נזקים לעור ולבריאות הגוף באופן כללי. אבל לנזקי הסביבה יש חלק קריטי וחשוב בהשפעה על בריאות איברי הגוף כולו ובפרט העור. הגורמים להזדקנות העור ולסרטן העור רבים אבל מושפעים מהרבה מאוד סיבות, החל מסטטוס בריאותי, תרופות, שמש וכמובן עישון. העישון היא אחד הגורמים הקריטיים ביותר שמשפיעים על בריאות כל אברי הגוף ובפרט העור. מה גם שלעישון ולנזקי שמש אפקט סינרגטי על הזדקנות העור.

עיגולים בעיניים. ShutterStock
עיגולים בעיניים/ShutterStock

איך נזקי העישון משפיעים על העור?

עישון מחמיר את נזקי השמש: עישון מחמיר את נזקי השמש וגורם לו ולהשפיע ביתר שאת על שכיחות הופעת סרטן העור.

העישון פוגם בגוון של הציפורניים: העישון פוגע בציפורניים ובגוון שלו והוא מהווה גורם סיכון למחלות כמו פסוריאזיס, וכן מאט החלמה של פצעים.

העישון פוגע בתיקון העור: חשוב שנזכור שעם הגיל יש ירידה ביכולת העור לחדש ולתקן את עצמו כולל ריפוי פצעים- זה נכון בעיקר לחולים סכרתים אבל לא רק- זה אומר שהעישון יכול לעכב ריפוי פצעים.

העור מזדקן הרבה יותר מהר בקרב מעשנים: העישון "מפריע" לעור לנטרל רדיקלים חופשיים (שהם מזקינים את העור) וכן גורם לעליה באנזימים שמפרקים לנו את הקולגן.

קמטים וקמטוטים, בעיקר סביב הפה. אבל לא רק, העישון גורם לירידה משמעותית באיכות העור, להגברה בסיכויי הסרטן ולמראה עור דהוי ובצבע אופייני של חום צהוב - חסר חיות. בנוסף העישון פוגע ברמות של ויטמין A בעור. לוויטמין A תפקידים רבים בפעילות העור, השולט למעשה ומווסת את רוב תפקודיו, את חלוקת התאים וקצב התחדשותם, יצור קולגן ואלסטין ועוד. הוא גורם חשוב בהגנת העור מנזקים, כולל נזקי עישון. רמות נמוכות שלו בעור מביאות לסיכוי רב יותר לפתח נזקי עור ומראה בוגר.

הבשורה המשמחת: העור מחדש את עצמו - גם אם הורדתם את השימוש במספר הסיגריות, או שהחלטתם להפסיק לעשן - זו אינה ברכה לבטלה. לעור יש את היכולת לחדש את עצמו. אמנם חלק מהנזקים כבר נגרמו , אבל לעור יש יכולת השתקמות. לכן, ככל שתפסיקו מוקדם יותר לעשן העור יצליח לתקן את עצמו בצורה יעילה יותר.

ולסיום טיפ למעשנים: חשוב שתקפידו גם בחורף וכמובן בקיץ על הגנה מפני השמש, אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת. בנוסף, ניתן לפנות לקליניקות אסתטיקה מתמחות לטיפולים במכשור המעודדים את העור לחדש את עצמו ולהיפטר מנזקי העישון.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully