וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירק הזה מושמץ בשל טעמו, וחבל. בין יתרונותיו מניעת סרטן

סמדר פרימור

25.1.2024 / 9:35

כרוב ניצנים הוא אחד מהמזונות העתיקים של האדם ולא בכדי. הוא עתיר ויטמינים, מינרלים וסיבים ומסייע במניעת מחלות כרוניות

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

רוצים לשפר את ההגנה על הגוף מפני סרטן, מפני סוכרת ולהגן על מערכת העיכול? ובכן, זה בדיוק הזמן להוסיף כרוב ניצנים לתפריט. אומנם מדובר בירק מושמץ למדי, אבל הוא מזון ותיק מאוד בתזונת האדם. הוא גדל לראשונה כנראה במאה ה- 13 בבלגיה של היום, ועד היום נקרא כרוב ניצנים - Brussels sprout.

כרוב ניצנים הוא זן של כרוב במשפחת המצליבים, לצד כרובית, ברוקולי וקולורבי. ממדיו קטנים - קוטר של 2.5-4 ס"מ, והוא צומח על גבעולים ארוכים שעל כל אחד מהם צומחים כ-20-40 כרובים.

כרוב ניצנים הוא בריא במיוחד, כי הוא מספק תרכובות מרובות הקשורות לבריאות כמו ויטמינים ופיטוכימיקלים אשר משמשים בגוף לתהליכים של בניה והגנה. מחלות כמו טרשת עורקים, סוכרת וסרטן מתחוללות על רקע של תהליכים דלקתיים. הפיטוכימיקלים משמשים בגוף כאנטיאוקסידנטים, מונעים ומפחיתים את תהליכי החמצון המזיקים. כשהגוף מוצף בפיטוכימיקלים, הם מורידים משמעותית את ההשפעה של החומרים המחמצנים. לכן, אנחנו רוצים לצרוך מהתזונה כמה שיותר אנטיאוקסידנטים ממקור צמחי.

כרוב  ניצנים. ShutterStock
כרוב ניצנים/ShutterStock

אז מה כל-כך טוב בכרוב הניצנים?

1. עוזר במניעת סרטן: כרוב הניצנים מכיל גלוקוזינולט, שהוא פיטוכימיקל שזוהה כנוגד דלקת ומפריע לתהליכים סרטניים. תהליך אנטי דלקתי יכול לשמש כמניעת מחלות וגם בהאטת קצב התפתחות המחלה.

2. מלא בוויטמינים ומינרלים: כרוב הניצנים מכיל ויטמין C בכמות גדולה וזמינה. ויטמין C משפר ספיגת ברזל, ממלא תפקיד משמעותי בייצור חלבונים, וגם נחוץ לתיקון והתפתחות רקמות. הוא מכיל גם ויטמין K, ויטמין מסיס בשומן הממלא תפקידים חשובים במנגנון קרישת הדם ובריפוי פצעים וגם ויטמינים מקבוצה B שחשובים לתהליכים שונים בגוף. בנוסף הוא מכיל מינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וסידן, שחשובים ביותר פעילות תקינה של הלב והתאים.

3. עתיר בסיבים תזונתיים: בכרוב הניצנים כ-4 גרם סיבים תזונתיים ב-100 גרם, שמשפרים את תחושת השובע ושומרים על מערכת עיכול בריאה. סיבים תזונתיים הם חומר פעיל בכמה היבטים: מגביר תחושת שובע, משפר את בריאות מערכת העיכול, מונע עצירות משפר את תדירות ואיכות היציאות ושומר על בריאות המעי על ידי יצירת מערכת פרוביוטית טובה יותר במעי ומניעת סרטן המעי. כמו כן, הסיבים התזונתיים מאטים את קצב כניסת הסוכר לדם ובכך מסייעים לאיזון רמות הגלוקוז בדם.

4. עוזר לתחושת שובע: הכרוב ניצנים מכיל כ-4 גרם חלבון ורק 40 קלוריות ל 100 גרם - מה שמקנה לירק יתרון של ערך קלורי נמוך ותחושת שובע גבוהה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טעים ובריא

כרוב הניצנים הטרי הוא ירק חורפי. העונה שלו מתחילה בחודש נובמבר ונמשכת עד מרץ. כמובן שעדיף לקנות טרי, אך בצורתו הקפואה ניתן לקנות כל השנה.

נסו לאכול כרוב ניצנים בדרכים הבאות:

כרוב ניצנים מטוגן - קצת שמן זית, כרוב ניצנים קצוץ, שן שום, ותבלינים לטעם. לטגן במחבת עד שהכרוב מתרכך.

סלט כרוב ניצנים - לקצוץ כרוב ניצנים, גזר קצוץ דק, שמן זית, מיץ לימון, מלח ופלפל שחור. מתאים לכרוב ניצנים טרי.

כרוב ניצנים בתנור - לאפות כרוב ניצנים עם שמן זית, שן שום, ותבלינים לטעם. התוצאה: יוצאים קריספיים וטעימים.

סמדר פרימור היא דיאטנית קלינית, מכבי שירותי בריאות מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully