וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,500 חולים חדשים מדי שנה: הסרטן השכיח בקרב גברים בעולם המערבי

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

24.1.2024 / 11:42

ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), מספר על הסרטן השכיח בקרב גברים בעולם המערבי, עם 2ֿ,500 מאובחנים חדשים מדי שנה בישראל; השפעת המצב הביטחוני, הטיפולים התרופתיים וסיכויי ההחלמה

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
״בשלבים המוקדמים של המחלה, אין לעיתים תסמינים. אלו מופיעים לעיתים רק בשלב מחלה מתקדם״/ShutterStock

גידול הערמונית (פרוסטטה) הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי. בישראל, מאובחנים כ-2,500 גברים בשנה. 1 מכל 9 עד 1 מכל 6 גברים יאובחנו עם גידול ערמונית במהלך החיים. הגיל הממוצע לאבחון הינו 60-70, אומר ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי מרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב).

מהם גורמי הסיכון?

"גורמי סיכון מרכזיים הינם גילו של הגבר (רוב המקרים מאובחנים בקרב גברים בני 60 ומעלה והשכיחות עולה עם הגיל), ואבחון הגידול בקרובי משפחה מדרגה ראשונה (אב, אח). קיימים גם מצבים של נשאות גנטית שמגבירה את הסיכון לגידול זה, כגון נשאי שינוי בגן BRCA. גורמי סיכון אפשריים נוספים הינם עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, ומרכיבי התזונה (צריכת דיאטה עשירה במזונות שומניים).

מהם התסמינים של סרטן הערמונית?

"בשלבים המוקדמים של המחלה, אין לעיתים תסמינים. אלו מופיעים לעיתים רק בשלב מחלה מתקדם. כ-20% מאובחנים עם גרורות בשלב כלשהוא של מחלתם (מלכתחילה או לאחר טיפול בגידול לא גרורתי) ואז יתכנו תסמינים כגון כאב בעצמות, ירידה במשקל ועוד".

כיצד מתבצע האבחון?

"מקרים רבים מאובחנים בשלב מוקדם ללא תסמינים עקב בדיקת דם המאבחנת רמה מוגברת של הסמן PSA (חלבון שמפרישה בלוטת הערמונית). חשוב לציין שלא כל עליית PSA היא עקב גידול ערמונית. גורמים נוספים הם הגדלה שפירה של הערמונית, ודלקת של הערמונית.

אם עולה חשד לסרטן הערמונית, השלב הבא הוא לעיתים ביצוע בדיקת MRI ערמונית, ולאחר מכן ביצוע ביופסיה של הערמונית, לעיתים תוך שימוש במידע שהופק בבדיקת MRI ערמונית (ביופסיה פיוזן)".

מה לגבי גילוי מוקדם של סרטן הערמונית?

יש איגודים רפואיים שממליצים לשקול גילוי מוקדם על ידי בדיקת דם ל- PSA לגברים בטווח הגיל 50 עד 70, או מוקדם יותר אם יש סיכון מוגבר (סיפור משפחתי או נשאות מוטציה גנטית מסוג BRCA).

מה הטיפול בסרטן הערמונית בשלב מוקדם ?

בתלוי במאפייני הגידול, גיל, רקע רפואי, אפשרויות הגישה בשלב מוקדם כוללות מעקב פעיל (מעקב תקופתי של PSA, וחזרה לאחר כשנה על MRI ערמונית וביופסיה, כך שהמטופל לא יחשף תחילה לסיכון לתופעות לוואי מטיפול) או טיפול (ניתוח או קרינה עם או בלי טיפול הורמונלי להפחתת רמת הטסטוסטרון).

אילוסטרציה. ShutterStock
"סרטן הערמונית הינו סוג הסרטן הנפוץ בקרב גברים ושכיחותו עולה עם הגיל"/ShutterStock

מהם סיכויי ההחלמה?

"מטופלים רבים מחלימים לאחר טיפול בגידול הראשוני. ברם, גם כאלו שלא החלימו, שורדים לעיתים שנים רבות. רוב המטופלים לא מתים ממחלתם.

מהם סוגי הטיפולים הנפוצים בסרטן הערמונית גרורתי?

"הבנה משמעותית של מנגנונים מולקולריים הקשורים לגידול הערמונית הובילה להתפתחות טיפולים רבים והארכה משמעותית של תוחלת החיים. הטיפול הראשוני הוא הורמונלי, ולו מוסיפים טיפולים נוספים בשלבים שונים של המחלה. טיפולים אלו כוללים טיפולים הורמונלים מתקדמים, רדיוליגנדים, טיפולים מכווני מטרה, כימותרפיה. פריצות הדרך במחקרים יובילו לשיפור נוסף".

האם חודשי מלחמת "חרבות ברזל" השפיעו על הרצף הטיפולי בקרב חולי סרטן הערמונית?

"במידה מסוימת, בעיקר באזורי הפינוי בצפון ובדרום, יש מצוקה בקרב מטופלים שעלולים לא לקבל טיפול סדיר ולהפגע מכך. חשוב להיות בקשר עם הרופא\ה המטפל\ת למציאת פתרון רפואי מייטבי.

ד"ר תמר פישמן, רוקחת קלינית וחברת מועצת "ארגון הרוקחות בישראל", מוסיפה:

"סרטן הערמונית הינו סוג הסרטן הנפוץ בקרב גברים ושכיחותו עולה עם הגיל. בניגוד לסוגים אחרים, לרוב סרטן ערמונית מתפתח לאט ויכולות לעבור שנים רבות עד שיאובחן, ולעיתים, הגילוי של הסרטן הוא רק לאחר שמופיעים תסמינים בעקבות התפשטות של גרורות לאיברים אחרים בגוף.

ישנן מספר אפשרויות לטיפול בסרטן הערמונית והן כוללות ניתוח, קרינה, טיפולים הורמונליים, טיפולים כימותרפיים וביולוגיים. לא כל סרטן ערמונית מחייב התחלת טיפול מיידית ולעיתים נדרש רק מעקב. חשוב לציין שבחירת טיפול נעשית בהתאם לשלב המחלה ולמצבו הבריאותי של המטופל, ובהתאם נקבעות גם מטרות הטיפול שיכולות לכלול מניעת התפשטות והתקדמות הסרטן ושמירה על איכות חיי המטופל תוך צמצום תופעות לוואי מהטיפול.

הטיפול התרופתי בסרטן הערמונית יכול להיות בכדורים או בהזרקות. חלק מהטיפולים צריכים להינתן בבתי חולים במסגרת אשפוז. ישנה חשיבות רבה, במיוחד בתקופה זו, על הקפדה על רצף טיפולי. במקרים של אי וודאות לגבי הטיפול בכלל והטיפולים התרופתיים בפרט מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל וצוותי הרוקחות".

seperator

*בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל.

**המידע נכון לינואר 2024. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.

***מוגש כשירות לציבור על-ידי אסטלס פארמה אינטרנשיונל בי.וי וארגון הרוקחות בישראל (ללא מעורבות בתכנים).

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully