וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גופרית, נפט וחומרי הדברה: תתכבדו בפירות מיובשים?

טלי ברנר

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 14:47

ט"ו בשבט הגיע, והחנויות נמלאו בפירות מיובשים. רגע לפני שאתם קונים, חשוב שתדעו קצת יותר על החומרים המאוד לא בריאים שהם מכילים. אולי זה ישכנע אתכם לעבור לאורגני, למרות המחיר היקר יותר

פירות יבשים מסודרים בשורות לפי סוגים. ShutterStock
הנפט כבר בפנים. פירום מיובשים/ShutterStock

תהליך הייבוש של פירות מאפשר להאריך את חיי המדף שלהם, ומרכז את רכיבי הפרי תוך שמירת מרבית היתרונות התזונתיים שלו ואף ריכוזם. בננה למשל עשירה מאוד במגנזיום, ולאחר הייבוש היא תכיל הרבה יותר מגנזיום במנת הפרי שנאכלת. בנוסף, את הפרי המיובש אפשר לאכול עד מספר חודשים לאחר הקטיף, נתון משמעותי בעיקר לפירות כמו המישמש, שעונת הבשלתו קצרה מאוד - 5 ימים בלבד.

במשך אלפי שנים תהליך הייבוש נעשה באופן מסורתי: פורסים את הפירות, שמים עליהם רשתות למניעת פגיעת מזיקים, ונותנים להם להתייבש בשמש. התהליך המודרני לעומת זאת מתבצע בתנורים: מניחים את הפירות בתבניות ומכניסים לייבוש מבוקר.

אלא שאם אתם קונים את הפירות המיובשים הרגילים, תקבלו ביחד עם הפרי מגוון כימיקלים ועד חומרים שמקורם בנפט. קבלו רשימה מפורטת:

1.סולפיטים (גופרית דו חמצנית) כחומר משמר

הפרי המיובש עשיר מאוד בסוכרים, ולכן מהווה מצע לשגשוג של פטריות ועובשים. כדי למנוע זיהומים ולהאריך את חיי המדף, בתעשייה הקונבנציונלית טובלים את הפירות בתמיסת חומר משמר חזק הנקרא סולפיט. הטבילה מעכבת את תהליכי ההשחמה של הפרי והוא שומר על צבעו המקורי.

בתעשייה הקונבנציונלית יש שימוש בחומרי זיגוג שהם תוספי מזון סינתטיים המיוצרים מרכיבים שמקורם בנפט, המשמשים להברקת השטח החיצוני של הפרי

חשוב לדעת כי ישנם אנשים שיש להם אלרגיה לסולפיט ולכן אסור להם לצרוך פירות מיובשים כלל. רבים מהפירות המיובשים נמכרים בתפזורת, ללא אריזה וללא סימון, ועל כן יכולים להוות סכנה למי שאלרגי. בפירות מיובשים אורגניים לעומת זאת אסור השימוש בסולפיטים, ועל כן גם כשהם נמכרים בתפזורת הם בטוחים לאכילה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

2. צבעי מאכל סינתטיים

בתהליך הייבוש משתנה צבע הפרי. יצרני הפירות המיובשים הקונבנציונלים נוהגים להוסיף צבע מאכל סינתטי כדי לשמור על הצבע האטרקטיבי של הפרי. צבעי מאכל הינם אלרגניים ואליהם רגישים גם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז: עבורם החשיפה לצבעי מאכל סינתטיים מסוכנת במיוחד משום שהיא עלולה לגרום להחמרת התגובות ההיפר-אקטיביות. בפירות יבשים אורגניים אסורה תוספת של צבעי מאכל סינתטיים.

3. חומרי זיגוג מרכיבי נפט

בתעשייה הקונבנציונלית יש שימוש בחומרי זיגוג שהם תוספי מזון סינתטיים המיוצרים מרכיבים שמקורם בנפט, המשמשים להברקת השטח החיצוני של הפרי. חומרים אלו אסורים בפרי האורגני, וחומרי הזיגוג הטבעיים המותרים הם שעוות כמו שעוות דבורים או קרנובה (שעווה טבעית מעץ הדקל).

אננס מיובש. ShutterStock
אננס מיובש. צבעי המאכל לא יאפשרו לצבע לדהות/ShutterStock

4. שאריות חומרי הדברה

ידוע שפירות קונבנציונליים, גם אם נשטפו ונוקו לפני הליך הייבוש, עדיין יכילו כמות מסוימת של חומרי הדברה. אלא שתהליך הריכוז, מרכז עד פי 5 את אותם חומרי ההדברה. פירות מיובשים אורגניים נקיים מכל חומר הדברה ועל כן גם אחרי הריכוז ישאר נקי מהם.

בדוח האחרון של משרד החקלאות על שאריות חומרי הדברה בפירות וירקות נמצא כי בענבים יש הכי הרבה ריסוס בישראל, לכן גם הצימוקים, שהם ענב מיובש, שאינו אורגני, עלולים להכיל תכולת גבוהה של חומרי הדברה.

בנוסף, יש לקחת בחשבון שבגלל האיסור לשימוש בסולפיטים לשימור הפרי, או בצבעי מאכל סינטטיים - עלולים הפירות היבשים האורגניים להכיל צבע או גוון מעט שונים מהפרי הרגיל שמיובש. למשל, המשמש האורגני הכתום יקבל גוון שנוטה יותר לחום.

לסיכום, צריכת הפרי המיובש האורגני מבטיח אי שימוש בחומרים העלולים לגרום לנזק בריאותי ואינו מכיל שאריות חומרי הדברה. יש לציין כי הפרי הנפוץ ביותר כפרי מיובש בשוק האורגני הנו התמר האורגנ, וישנם כיום כ-57 מגדלי תמרים אורגניים בישראל, בעיקר בערבה ובבקעה.

טלי ברנר היא רכזת תחום תעשייה ועיבוד מזון בטוב השדה, הארגון לחקלאות אורגנית בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully